تاریخ انتشار: 1397/05/20 16:14
کد خبر: 134916

در این 64 روز همکاری توشاک و تراکتورسازی چه گذشت؟

تراکتور در این 64 روز با جان توشاک روزهای متفاوتی را سپری کرده و حالا در پایان هفته سوم لیگ هجدهم، در جایگاه پانزدهم قرار دارد.
در این 64 روز همکاری توشاک و تراکتورسازی چه گذشت؟

اولین اقدام تیم مالکیتی جدید تراکتور، آوردن یک سرمربی جدید و بزرگ به نام جان توشاک بود. سرمربی سابق رئال مادرید، بشیکتاش، لاکرونیا و... که در 69 سالگی با تراکتور به توافق رسید و به تبریز آمد تا رویای قهرمانی در لیگ برتر را تحقق بخشد اما حالا خود را در بحران می بیند.

 

اما در این 64 روز همکاری توشاک و تراکتورسازی چه گذشت که حال تبریزی ها علی رغم خریدهای بزرگ سومین شروع ضعیف خود در لیگ را تجربه می کنند؟!

 

*فرآیند خرید بازیکنان پر از اشتباه

جان توشاک 19 خرداد با تراکتورسازی به توافق رسید و 5 تیر به تبریز رفت. تراکتور تا آن زمان، محسن فروزان، علیرضا نقی زاده، محمد اهل شاخه، محمد طیبی، علی عبدالله زاده و رضا آقابابایی را به خدمت گرفت. یعنی تراکتوری ها تقریبا تمام سهمیه های لیگ برتری را پیش از حضور سرمربی تیم استفاده کردند! البته نقدی بر عملکرد بازیکنان وارد نیست اما این سوال از جان توشاک وجود دارد که چرا هیچ نظارتی روی خریدهای داخلی که بخش اعظمی از شاکله تیم را تشکیل می دهند نداشت؟

شاید او و طرفدارانش معتقد باشند توشاک شناختی از لیگ ایران ندارد اما او به عنوان یک مربی باید راجع به فوتبال ایران تحقیق می کرد و پیش از عقد قرارداد لیست مورد نظرش را به باشگاه تحویل می داد؛ درست مثل کاری که دیگر مربیان خارجی در هنگام ورود به یک لیگ جدید انجام می دهند.

 

* بدون شناخت حتی از دژاگه و شجاعی!

عذر توشاک از عدم شناخت نسبت به خریدهای داخلی ابتدایی را می توان تا حدی قبول کرد اما این که سرمربی سابق رئال، از خریدهای بزرگ تیم یعنی شجاعی و دژاگه هم اطلاع دقیقی نداشته باشد، واقعا عجیب است! او راجع به شجاعی و دژاگه گفته بود: من بازیکنان را به طور کامل نمی شناسم اما می دانم عملکردشان در تیم ملی بسیار خوب بوده است. درباره مصدومیت دژاگه نیز باید بگویم قاعدتا من نمی دانستیم این بازیکن در یک سال اخیر مصدوم بوده است. این در حالی است که با یک جستجوی ساده در سایت ترانسفر مارکت، می توان مصدومیت هر بازیکن از ابتدای فوتبالش را پیدا کرد.

 

* انتظارمان، اعتقاد به تیم بود

شاید همه انتظار داشتیم مسعود شجاعی و اشکان دژاگه بازی را از روی نیمکت شروع کنند، دلیلش هم بسیار روشن است. آن ها نه در پیش فصل با تراکتور بودند و نه مثل خارجی ها، به اندازه کافی تمرین کرده بودند، این را خودِ توشاک هم می‌دانست و به اشتباهش اعتراف هم کرد. اما حالا این اعتراف حتی یک گل هم از گل های استقلال کم نمی کند. انتظار می رفت توشاک به عنوان کسی که سه دهه فعالیت حرفه ای مربیگری کرده، به تیمی که چند هفته با او در ترکیه حضور داشت و سپس تمرینات مداومی انجام داده بود، اعتقاد داشته باشد. هرچند که حضور مسعود شجاعی و اشکان دژاگه نیز بسیار جذاب بود و اساسا آن ها غنیمتی برای تیم تراکتور هستند.

 

* تغییر پست ها چه زمان خاتمه می یابند؟

تراکتوری ها خاطره خوشی از تغییر پست مداوم در هر بازی ندارند. آخرین مربی که این چنین عمل کرد، ارطغرل ساغلامی بود که خیلی زود از تبریز رفت. امروز نقی زاده با پست هافبک دفاعی شروع کرد اما در هافبک راست ادامه داد، مسعود هافبک میانی بود اما در نیمه دوم به مقابل مدافعان منتقل شد، سیدی وینگر راست و چپ بازی می کرد اما در تراکتور توشاک به وینگ - بک انتقال یافت. همینطور مهدی پور، اسماعیلی فر و... که هر بازی چالش های جدیدی را تجربه می کنند. سرمربی بریتانیایی تبار حق دارد آن چه که فکر می کند درست است را انجام دهد اما نباید فراموش کند که بازی های تدارکاتی به پایان رسیده اند و این بازی ها هر کدام 3 امتیاز دارند که تا کنون 7 تایَش از دست رفته است.

 

* حتی اگر 6-2 ببری...

توشاک در نشست خبری پیش از بازی با نساجی گفت: از سیستم من در رئال انتقاد می کردند. پس از یک شکست، انتقادات فراوانی به من انجام شد و گفتند سبک بازی ات دفاعی است اما ما بازی بعدی را 6-2 از والنسیا بردیم و در پایان فصل هم با شکستن رکورد گلزنی، قهرمان شدیم. پس از قهرمانی همان خبرنگار، به تعریف و تمجید از سیستم ما پرداخت! اما حالا اگر پیروزی ۶-۲ در بازی های بعدی هم رخ دهد، این انتقادها فراموش نمی‌شوند.

انتقاد اصلی از سیستم 3-5-2 است. سیستمی که تاکنون تی تی ها به خوبی آن را اجرا نکرده اند. فقدان یک هافبک دفاعی جسور در نمایش تراکتور دیده می شود، همچنین ناهماهنگی بین مدافعان موج می زد و از همه مهم تر، فضای بین آن ها به محلی برای جولان مهاجمان آبی تبدیل شده بود...

 

* تو مقصر هستی، اما نه مقصرِ اصلی

توشاک در نتایج امروز تراکتور نقش دارد. او مرد و مردانه تقصیرها را بر عهده گرفت. در تبریز انتقادی به توشاک انجام نمی شود و همه حمایتش می کنند و در واقع فضای کاری برای او بسیار خوب است. کسی هم نمی تواند این مربی را مقصر اصلی بداند و اصلا الان زمان پیدا کردن مقصر نیست. موتور تراکتور باید خیلی زود روشن شود اما توشاک هم باید ثبات را به تیمش بازگرداند، شاید بیش از هر چیز منتظر آن هستیم که ببینیم توشاک همانطور که در رئالِ 89-90 شور و شوق داشت، در تراکتورِ 97 هم دارد...

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4ppz8a

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


درگیری دو بازیکن تراکتورسازی؛ توشاک عصبانی است!