تاریخ انتشار: 1397/09/11 21:51
کد خبر: 119328

بررسی موضوعات خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس

پس از دستور حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای واگذاری دو تیم استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی، وزیر ورزش و جوانان در پی آن است که مقدمات این کار را فراهم کند.
بررسی موضوعات خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس

 در این میان و در اوضاع اقتصادی عجیب و غریب بخش خصوصی، واگذاری این دو تیم به بخش خصوصی کار راحتی نیست. وزارت ورزش و جوانان قیمت پایه 500 میلیارد تومان برای این دو تیم را در نظر گرفته است و مشتریان علاوه بر اینکه باید برای خرید هر باشگاه حداقل 500 میلیارد تومان بپردازند ( البته ممکن است در مزایده قیمت هم بالاتر رود) سالیانه حدود 50 تا 100 میلیارد تومان هم در هر باشگاه هزینه کنند.به همین دلیل اداره این دو باشگاه برای بخش خصوصی، به این راحتی ها هم نیست و بسیاری از کارشناسان و مدیران سابق فوتبال ایران در چند روز گذشته گفت و گوهایی داشته اند و در این گفت و گوها تاکید کرده اند که واگذاری سرخابی ها به صلاح نیست و البته شخص یا شرکتی هم پیدا نمی شود که استقلال و پرسپولیس را خریداری کند.

در این باره فوتبالی به اخباری دست پیدا کرده که در حال حاضر جدی ترین مشتریان خرید دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، همراه اول و ایرانسل هستند. در حال حاضر ایرانسل اسپانسر مالی هر دو تیم است و البته هر دو باشگاه از این راه درآمد خوبی دارند. در فصول قبل هم همراه اول  اسپانسر دو تیم بود و هواداران دو تیم به همین روش ایرانسل، با ارسال پیامک هایی حمایتشان را از استقلال و پرسپولیس اعلام می کردند و درآمد خوبی از راه ارزش افزوده بدست می آمد. با توجه به اینکه ایرانسل یا همراه اول، هر کدام نمی توانند به تنهایی هر دو باشگاه را خریداری کنند، باید یکی از آنها استقلال را خریداری کند و دیگری پرسپولیس را. با توجه به اینکه در چند وقت گذشته طرفداران پرسپولیس پیامک بیشتری را به اپراتورها ارسال کرده اند، ظاهرا هر دو اپراتور تمایل دارند که پرسپولیس را خریداری کنند! در هر صورت روز مزایده همه چیز مشخص خواهد شد. 

خودروسازان دیگر مشتری های استقلال و پرسپولیس

اما به غیر از اپراتورهای تلفن همراه، شنیده شده که ایران خودرو و سایپا هم احتمال دارد جزو خریداران استقلال و پرسپولیس باشند. ایران خودرو و سایپا هر چند مشکلات اقتصادی دارند اما در نهایت این دو خودروساز هم در سالهای گذشته به خوبی تیمداری کرده اند و سایپا و پیکان در فوتبال ایران، تیم های خوبی داشته اند. اما سوال اینجاست که اگر قرار باشد ایران خودرو و سایپا استقلال و پرسپولیس را خریداری کنند، آن وقت تکلیف تیم های سایپا و پیکان چه می شود؟ قرار است امتیاز این دو تیم به باشگاههای شهرستانی واگذار شود و انتقال امتیاز صورت پذیرد. در حال حاضر مهم ترین معیار برای واگذاری استقلال و پرسپولیس به شرکت ها، امنیت مالی و تضمین هزینه های سنگین این دو تیم است. 

در هر حال باید دید چه تصمیمی درباره تیم های استقلال و پرسپولیس گرفته می شود. وزارت ورزش در سالهای گذشته به لطف اسپانسرهای پیامکی، هزینه چندانی در این دو تیم نکرده و حالا که وزارت ورزش اعلام کرده 100 درصد سهام این دو تیم واگذار می شود، شرکتها یا اشخاص خریدار، با خیال راحت تر می توانند استقلال و پرسپولیس را پس از طی کردن مراحل قانونی خریداری کنند. 

فوتبال ایران در روزهای گذشته شاهد تحصن و اعتصاب چندین و چند باشگاه لیگ برتری بوده و به نظر می رسد بحران مالی در فوتبال ایران آغاز شده و دامنه این بحران گریبان بسیاری از تیم ها را در سطح اول فوتبال ایران گرفته است. اوضاع در لیگ های یک و دو هم مناسب نیست و باشگاهها یکی یکی در حال فرو رفتن در این بحران مالی هستند. درآمدها از حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی به باشگاهها نمی رسد و کپی رایت هم رعایت نمی شود و این عامل باعث شده تا اپراتورهای تلفن همراه تنها امید و پایگاه باشگاههای پرطرفداری مثل استقلال و پرسپولیس و تراکتورسازی تبریز باشند. آیا اپراتورها صاحب استقلال و پرسپولیس می شوند یا خودروسازان مالکان جدید سرخابی ها خواهند بود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/39o57w

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


آمار می‌گوید؛ قلعه‌نویی بهتر از برانکو و شفر