تاریخ انتشار: 1397/09/14 21:56
کد خبر: 118890

چالش جذاب برانکو در نقل و انتقالات پس از محرومیت

به زودی پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس باز می‌شود و پرسپولیس بدون هیچ مشکلی دوباره به بازار می‌رود تا بازیکنان جدید جذب کند.
چالش جذاب برانکو در نقل و انتقالات پس از محرومیت

 پرسپولیس در دو پنجره اخیر نقل و انتقالات، زنجیر سنگینی به پا داشت؛ زنجیری به نام محرومیت از نقل و انتقالات که به خاطر آن شرایط حرکت را پیدا نکرد، اما با این حال آن‌ها با همین زنجیر‌های سنگین توانستند حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کنند، در لیگ فصل قبل قهرمانی را به دست بیاورند و در این فصل نیز در میان مدعیان کسب عنوان قهرمانی، جایی برای خود بسازند، اما به زودی تمام این زنجیر‌ها پاره می‌شود و پرسپولیس بدون هیچ مشکلی دوباره به بازار می‌رود تا بازیکنان جدید جذب کند. البته از زرنگی مدیران و کادرفنی این تیم هم بگوییم؛ آن‌ها قبل از شروع این فصل، فعلاً ۴ بازیکن خریده‌اند تا دست‌شان خالی نباشد، اما باز هم می‌توانند اقدام به جذب بازیکنان بیشتری کنند و از این حق خود سود ببرند. 

بگذارید نگاهی به لیست تیم داشته باشیم: امید عالیشاه، حسین ماهینی، سیدجلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده، علی علیپور، علیرضا بیرانوند، کمال کامیابی‌نیا، محمد انصاری، احسان علوان‌زاده، احمد نوراللهی، سیامک نعمتی، محسن ربیع‌خواه، شایان مصلح، بوژیدار رادوشوویچ و گادوین منشا بازیکنان لیست بالای ۲۳ سال را تشکیل می‌دهند. همچنین در لیست زیر ۲۳ سال نیز حمیدرضا طاهرخانی، ابوالفضل درویش‌وند، محمداحسان حسینی، آدام همتی، محمدامین اسدی، بشار رسن، شاهین عباسیان، احمد بهاروندی و سعید حسین‌پور دیده می‌شوند. با این حساب، پرسپولیس در حال حاضر ۱۵ بازیکن بالای ۲۳ سال در لیست خود می‌بیند که البته ۴ بازیکن جدید نیز به این لیست اضافه خواهند شد؛ مهدی ترابی، مهدی شریفی، مهدی شیری و سروش رفیعی. حالا لیست به ۱۹ نفر رسید ولی قرار است نام محمد انصاری از این لیست خارج شود، چون تا پایان فصل، شانسی برای بازگشت به میادین ندارد. این همان موضوعی بود که برانکو در موردش صحبت کرد و گفت: «لیست بزرگسالان باشگاه پر است و باید در زیر ۲۳ سال اقدام به جذب بازیکن کنیم.» 

اما یکسری راهکار برای جذب بازیکن بیشتر برای پرسپولیس باقی مانده است. اول اینکه سرخپوشان غیر از ۴ بازیکنی که نام بردیم، می‌توانند ۲ بازیکن جدید دیگر را جذب کنند در ثانی، شرایط برای سایر راه‌های جذب بازیکن مهیاست. 

در این مورد، فریبرز محمودزاده رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ به ما گفت: «طبق قانون، در زمان نقل و انتقالات نیم‌فصل که از ۱۶ دی آغاز می‌شود پرسپولیس یا هر تیمی، می‌تواند با ۶ بازیکن عقد قرارداد کند. اگر در لیست خود جای خالی داشته باشد، توانایی اضافه کردن این ۶ بازیکن به لیستش را داراست، در غیر این‌صورت باید لیست خود را خالی کند که این کار نیاز به فسخ دو طرفه دارد. یعنی بازیکن با رضایت و باشگاه با رضایت باید قرارداد را فسخ کنند تا جا در لیست خالی شود.» 

سؤال بعدی‌مان این بود که به غیر از این ۶ بازیکن، تیم‌ها چند یار اضافی می‌توانند داشته باشند که فریبرز محمودزاده این‌طور پاسخ داد: «به غیر از آن، سه سهمیه فیفا هم وجود دارد که باشگاه‌ها می‌توانند از آن سود ببرند. سهمیه فیفا یا همان سهمیه آزاد، سهمیه بازیکنی است که یا با تیمی قرارداد نداشته باشد و یا قبل از پایان پنجره نقل و انتقالات با تیم تحت قراردادش، فسخ قرارداد کند. به این معنا که باشگاه به دنبال یک بازیکن مشهور است، اما آن بازیکن با باشگاه دیگری قرارداد دارد. بازیکن مورد اشاره برای پیوستن به باشگاه جدید باید تا قبل از ۱۳ بهمن که پایان زمان نقل و انتقالات زمستانی است، قراردادش را فسخ دو طرفه کند و به باشگاه جدید برود. به این بازیکن می‌گویند سهمیه فیفا.» 

البته باشگاه پرسپولیس برای خارج کردن نام بازیکنان مصدوم خود نیز باید از یک قانون مهم پیروی کند. صحبت‌های محمودزاده در این مورد را بخوانید: «این‌طور نیست که یک باشگاه بگوید فلان بازیکن من مصدوم است و نامش را از لیست کنار بگذارد. هر بازیکنی که مصدوم باشد، از سوی باشگاه به کمیته پزشکی فدراسیون و سپس ایفمارک که مرکز پزشکی فوتبال ایران است، معرفی می‌شود. اگر آن‌ها پس از طی کردن آزمایش‌های متناسب، تأیید کنند که بازیکن معرفی شده، واقعاً مصدوم است و تا پایان فصل نمی‌تواند بازی کند، از لیست کنار گذاشته خواهد شد. در آن صورت باشگاه‌ها توانایی وارد کردن نام بازیکنان دیگری به جای بازیکن مصدوم را دارند.» 

بحث بعدی نیز مهم بود؛ آیا باشگاه‌ها می‌توانند بازیکنی را از لیست ۱۸ نفره خود در لیگ برتر خارج کنند و با او به توافق برسند که نامش در لیست ارسالی به کنفدراسیون فوتبال آسیا اضافه شود؟ مثلاً باشگاه پرسپولیس بگوید حسین ماهینی که تا سال آینده به بازی‌ها نمی‌رسد از لیست خارج شود، اما در آسیا، او را در لیست داشته باشیم؟ محمودزاده در این مورد گفت: «در چنین شرایطی، باید ببینیم فسخ دو طرفه صورت گرفته یا نه معمولاً ما ریجستر نمی‌کنیم مگر اینکه همه موارد قانونی طی شده باشد.»

با توجه به تمام آنچه خواندید، تمرکز پرسپولیسی‌ها به پر کردن لیست بازیکنان امید، جوانان و زیر ۲۵ سال خواهد بود و کمتر به سراغ بازیکنان بالای ۱۸ سال می‌رود. البته آن‌ها احتمالاً نام احسان علوان‌زاده، محمد انصاری و حسین ماهینی را از لیست خود خارج می‌کنند تا بتوانند برای جذب بازیکنان جدید اقدام کنند. در آن صورت، یک سهمیه خارجی باقی‌مانده نیز توسط باشگاه بازخواهد شد و یک سهمیه اضافی نیز باقی می‌ماند. از سوی دیگر آن‌ها حداقل دو بازیکن‌شان را می‌توانند با سایر باشگاه‌ها عوض کنند و این راه نیز، برای تقویت باشگاه باز است. 

محمودزاده در نهایت حرف‌هایش را این‌طور پایان داد: «نقل و انتقالات از ۱۶ دی آغاز و ۱۳ بهمن تمام می‌شود. تیم‌ها برای ثبت قرارداد حتماً از کمیته انضباطی و دبیرکل فدراسیون فوتبال مجوز‌های لازم را دریافت کنند و سپس ما در کمیته نقل و انتقالات در خدمت‌شان هستیم. هر باشگاه می‌تواند ۱۸ بازیکن بزرگسال، ۹ بازیکن زیر ۲۳ سال، ۳ بازیکن زیر ۲۵ که حتماً فصل قبل تحت قرارداد باشگاه متبوع بوده‌اند، ۱۵ بازیکن رده امید و ۱۵ بازیکن رده جوانان در لیست خود داشته باشد. در حال حاضر نیز مشکل محرومیت باشگاه پرسپولیس حل شده و تنها باشگاهی که حق حضور در نقل و انتقالات زمستانی را ندارد، استقلال خوزستان است.»


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2rgmpy

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


آخرین پروژه مهم نقل و انتقالاتی پرسپولیس قبل از هفته دوم
اختصاصی فرتاک ورزشی|