تاریخ انتشار: 1398/02/27 13:59
کد خبر: 99769

هفت کار ویژه سپاهان و قلعه نویی در لیگ هجدهم

تیم فوتبال سپاهان اگرچه در آخرین ایستگاه از رسیدن به قهرمانی بازماند ولی نمایش بازیکنان و کادر فنی طی فصل به گونه ای بود که شب گذشته اصفهان غرق شادی و امید بود.
هفت کار ویژه سپاهان و قلعه نویی در لیگ هجدهم

سپاهان پرافتخارترین تیم ایران تا روز گذشته و پایان دیدار پرسپولیس و پارس جم بود که با پیروزی و قهرمانی شاگردان برانکو این رکورد را حالا آنها با پرسپولیس شریک شده اند، تا طلایی پوشان فوتبال ایران علیرغم پیروزی مقابل استقلال خوزستان به رتبه ای بهتر از نائب قهرمانی دست پیدا نکنند؛ رتبه ای که البته به نظر می رسد این سال ها، گره خورده با سرنوشت امیرقلعه نویی است که همچنان با ۵ قهرمانی بهترین مربی تاریخ لیگ برتر به شمار می رود.

 

سپاهان که از سال های ابتدایی لیگ برتر به دوقطبی پرسپولیس و استقلال خاتمه داده، پس از اینکه اولین تیم خارج از پایتخت لقب گرفت که موفق به کسب قهرمانی در لیگ می شود، در ادامه هم به روند خوب خود ادامه داد و سال هایی طلایی برای این تیم رقم خورد که در مقطعی آنها را به قدرت اول فوتبال ایران بدل کرد. حضور در فینال آسیا بخشی از این قدرتنمایی بود و صد البته تنها حضور تیم های ایرانی در جام باشگاه های جهان به نام سپاهان ثبت شده است.

 

 

طلایی پوشان دیار نصف جهان اما پس از قهرمانی در لیگ چهاردهم، روی خوش فوتبال را ندیدند؛ تغییرات مدیریتی و ساختاری زیادی پس از پایان لیگ پانزدهم و نتایج بد با فرکی و استیماچ در تیم ایجاد شد و انقلاب ویسی هم انقلابی شد علیه تیم و شرایط خوب باشگاه در یک دهه اخیر؛ نتیجه چیزی نبود جز به هم ریختگی و از هم گسیختگی تیمی که با ثبات ترین باشگاه ایرانی به شمار می رفت. طی سه سال بعد استیماچ، ویسی، کرانچار و منصور ابراهیم زاده برای خارج کردن تیم از بحران، قبول مسئولیت کردند ولی تنها شش دیدار انتهایی لیگ شانزدهم برای هواداران سپاهان امیدوارکننده بود؛ آنها با کرانچار که پس از هفته نه جانشین ویسی شد، توانستند از ۶ بازی ١٣ امتیاز  بگیرند و تا روز آخر برای کسب سهمیه آسیایی تلاش می کردند ولی شکست ٢ بر ١ در هفته پایانی برابر استقلال و شاگردان منصوریان، امید آنها را ناامید کرد و در نهایت این ذوب آهن بود که به دلیل کنار گذاشته شدن نفت تهران از رقابت های آسیایی، جانشین این تیم شد. 

 

اوضاع در لیگ هفدهم برای سپاهان نه خوب شروع شد، نه خوب ادامه یافت و نه خوب تمام شد؛  بدترین رتبه تاریخ سپاهان در لیگ برتر ثبت شد و آنها هرچند باور نمی کردند ولی خطر سقوط را در پایان فصلی که در آن خوش شانس هم نبودند، به شدت احساس کردند.

 

 

اوضاع در اصفهان بحرانی بود و مدیران سپاهان که از بازگشت کرانچار طرفی نبسته بودند، به سراغ گزینه دیگری رفتند که با آنها دوبار قهرمان لیگ برتر شده بود و روزهای خوشی را با این همشهری رقم زده بود؛ پس با امیر قلعه نویی پیش از پایان رقابت های لیگ برای لیگ هجدهم صحبت شد و او در نهایت به صورت رسمی بار دیگر هدایت طلایی پوشان اصفهان را عهده دار شد و با روش خود تیمش را زودتر از سایر تیم ها و از ٢۶ خردادماه اغاز کرد.

 

زردپوشان اصفهانی در لیگ هجدهم رقیبی سرسخت برای هر تیمی بودند و از همان هفته های ابتدایی هم نشان دادند به راحتی امتیاز از دست نمی دهند؛ ولی برخلاف چیزی که از امیر قلعه نویی و تیم هایش سراغ داریم، امسال شاهد افت عملکرد او و تیمش در نیم فصل دوم بودیم. این در حالی است که همواره تیم های سرمربی باتجربه سپاهان و سابق تیم ملی، مانند ذوب آهن در نیم فصل دوم اوج می گرفتند و امتیازات مهمی را از دیدارهای نزدیک با گل های معروف به *قلعه تایم* به حساب خودشان واریز می کردند؛ اتفاقی که امسال برعکس بود. سپاهان شروع متوسطی داشت و خیلی خوب نیم فصل را با قهرمانی خاتمه داد ولی در نیم فصل دوم و در روزهایی که سایر مدعیان هم نتایج خوبی نمی گرفتند برخلاف نیم فصل اول مقابل فولاد خوزستان و ذوب آهن در شرایطی که از حریف پیش بود، در دقایق پایانی بازی گل خورد و مساوی کرد و در روز پرحاشیه وطنی نتوانست برد نیم فصل اول را مقابل نساجی مازندران تکرار کند و با تساوی از قایمشهر به خانه بازگشت.این نتایج یعنی سپاهان و امیر قلعه نویی در هفته هایی که می توانستند از حریفان و به خصوص پرسپولیس پیشی بگیرند، شش امتیاز مهم را از دست دادند تا با پیروزی شاگردان برانکو در دربی تهران، هم سپاهان و هم استقلال تا حدودی از لحاظ روحی تحت‌تاثیر عملکرد پرسپولیس قرار بگیرند، که پس از دو پیروزی در پسادربی برابر پیکان و سایپا تا هفته پایانی در جم طعم برد را نچشید.

 

 

این ماجراها البته پایان کار نبود و در ادامه شاگردان امیرقلعه نویی امتیازات دو دیدار حساس برابر استقلال و پدیده را هم از دست دادند تا ۶ امتیاز نیم فصل اول مقابل دو رقیب مستقیم به یک امتیاز تبدیل شود. در نیم فصل دوم لیگ هجدهم، هر پنج تیم مدعی قهرمانی با فرودهای مقطعی روبرو شدند؛ اگرنه که تیم قهرمان می توانست با اختلاف بیشتری از سه امتیاز قهرمان شود.

 

اما در میان چهار تیم دیگر که شانس قهرمانی داشتند، شاید بدترین انتخاب برای سپاهان و هوادارنش قهرمانی پرسپولیس بود؛ دو تیمی که دو بازی رفت و برگشت پرحاشیه و پر از شکایت و حاشیه برگزار کردند و هنوز هم هر دو تیم و به خصوص سپاهانی ها احتمالا حرف های زیادی در مورد آن دارند؛ با این حال از لحاظ فنی و در طول ١٨٠ دقیقه پرالتهاب و پرفشار، به یکدیگر باج ندادند و به دو تساوی رسیدند تا تکلیف قهرمانی برای شاگردان قلعه نویی و برانکو به مصاف با سه تیم مدعی دیگر کشیده شود؛ دیدارهایی که پرسپولیس از آنها ٧ امتیاز گرفت و سپاهان تنها یک امتیاز. این نتایج هم در نهایت سبب شد تا با سومین قهرمانی پیاپی پرسپولی در لیگ، رکورد هت تریک قهرمانی سپاهان تکرار شود و سرخپوشان در تعداد قهرمانی های لیگ برتر هم به مانند طلایی پوشان به عدد ۵ رسیدند.

 

 

با این حال شب گذشته و علیرغم قهرمانی رقیب، هواداران سپاهان در ورزشگاه ماندند و با سر دادن شعارهایی منسجم، از زحمات امیرقلعه نویی و بازیکنان تشکر کردند؛ در مرکز شهر و به خصوص در سی و سه پل و پل خواجو هم شرایط غیر از این نبود و مردم شهر از بازگشت تیمشان به جمع مدعیان و همینطور کسب سهمیه آسیایی بسیار خوشحال بودند و تا پاسی شب ترافیک شدیدی در این خیابان ها شاهد بودیم.

 

البته که این شادی ها علیرغم غفلت سپاهانی ها در چند دیدار پراهمیت بی دلیل نبود. بازیکنان منتخب قلعه نویی اگرچه برخی از آنها و به خصوص خریدهای زمستانی تیم نتوانستند انتظاراتی که این مربی داشت را برآورده کنند ولی هر چه داشتند گذاشتند و در شیوه بازی هم همان هایی را انجام دادند که سرمربی ازشان خواسته بود.  ضمن اینکه علیرغم انتقاداتی که به شیوه یکنواخت گلزنی سپاهان در طول فصل وارد می شد، این تیم بهترین خط هجومی لیگ با ۴۴ گل زده را به نام خود زد و سیطره پرسپولیس در کسب عنوان آقای گلی و پاسوری طی دو سه فصل اخیر را هم تمام کرد؛ اولی با اصرار بر خرید کی روش استنلی که مقابل استقلال خوزستان پانزدهمین گل فصل را به زیبایی هر چه تمام تر و با ضربه ای زلاتانی وارد دروازه کرد تا مهر بزند بر کسب کفش طلایی لیگ هجدهم و دومی هم با رو کردن یکی از استعدادهای مطرح شده در این فصل از رقابت ها که با امیر قلعه نویی و در حضور هافبک های باتجربه ای نظیر علی محمدی، نویدکیا، مسلمان، ابراهیمی و ... فرصت دیده شدن پیدا کرد و با ارسال هشت پاس گل برای هم تیمی هایش در اولین حضور لیگ برتری اش نمایش های بسیار خوبی داشت؛ یعنی محمد کریمی ٢٢ ساله که از تیم خونه به خونه جذب شد و اولین تجارت لیگ برتری اش را در لیگ هجدهم کسب کرد.

 

 

 علاوه بر این ها امیرقلعه نویی با انتخاب پیام نیازمند به مشکلات دو سه فصل اخیر سپاهان در دروازه خاتمه داد و این گلر ٢۴ ساله با اعتماد به نفسی جالب توجه با ارائه نمایش های تحسین برانگیز ضمن رسیدن به اولین اردوی تیم ملی،  ١۴ کلیپ شیت در ٣٠ بازی فصل ثبت کرد تا طلایی پوشان که چند سالی می شد از روزهای خوبشان فاصله گرفته بودند، با امیر قلعه نویی بار دیگر به جمع مدعیان بازگردند.

 

 زردپوشان اصفهانی با پشت سرگذاشتن سه سال دردآور که با خاطرات تلخ برای آنها همراه بود، حالا هم حضور مستقیمشان در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا و بازگشتشان به این تورنمنت مهم پس از سه سال دوری تثبیت شده و هم با توجه به میزبانی از پرسپولیس در نیمه نهایی جام حذفی، امید زیادی به گرفتن انتقام لیگ برتر از این تیم و کسب حداقل یک جام در فصلی دارند که فشرده و سخت بود و با ثبت هفت عنوان تیمی و فردی قابل توجه و همینطور امیدواری زیاد به آینده خاتمه یافت.

عکس: مهدی جانی‌پور

 

 

کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2xxllq

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


قلعه‌نویی: در حذفی دین‌مان را به هواداران ادا می‌کنیم

جدال قلعه نویی و نکونام در وقت قانونی به سرانجام نرسید
دیدار سپاهان و نساجی به وقت‌های اضافه کشیده شد