تاریخ انتشار: 1398/05/19 13:15
کد خبر: 91631

سیر تا پیاز درآمدزایی در باشگاه داری از زبان مالک باشگاه تراکتور

مالک باشگاه تراکتور سیر تا پیاز درآمدزایی در باشگاه داری را تشریح کرد.
سیر تا پیاز درآمدزایی در باشگاه داری از زبان مالک باشگاه تراکتور

مهندس محمدرضا زنوزی در برنامه 4.4.2 رادیو جوان، در پاسخ به این سئوال که آیا راهی برای درآمدزایی در فوتبال وجود دارد؟ اظهار کرد: با این کیفیت مدیریت، فوتبال کشورمان ورشکسته است؛ چرا که مدیران باشگاه‌های ما مدیران هزینه هستند نه درآمد. مدیری که از جیب خود هزینه نمی‌کند هیچ وقت دنبال درآمد نمی‌رود.

وی ادامه داد: با این مدیریت دولتی فوتبال ما ورشکسته بوده و ما به عنوان باشگاه خصوصی در زمینه خرید بازیکن با افرادی که دنبال هیچ‌گونه درآمد نیستند، رقابت می‌کنیم. این موضوع در کارخانجات نیز وجود داشته و به عنوان مثال یک کارخانه خصوصی فولاد با کارخانجات دولتی که هیچ هزینه‌ای برایشان مهم نیست، رقابت می‌کنند.

زنوزی با بیان اینکه فوتبال ایران فقط هزینه است، گفت: مدیران فوتبالی در فکر یافتن راهکاری برای درآمدزایی نیستند و تنها برخی حرف‌‌های کلیشه‌ای همچون نداشتن حق پخش تلویزیونی، تبلیغات محیطی و حق کپی رایت را مطرح می‌کنند؛ این در حالیست که بسیاری از شرکت‌ها از بازی‌های 16 تیم لیگ برتری و 18 تیم دسته یکی سود می‌برند و ما تنها نگاه می‌کنیم.

وی ادامه  داد: بنده دو سال در تراکتور و چندین سال در گسترش فولاد به خاطر شهر و کشورم برخی هزینه‌های اجتماعی را انجام داده‌ام؛ اما شرایط تراکتور با گسترش فولاد بسیار متفاوت است. معتقدم در مقابل هزینه انجام شده باید منبع درآمدی هم وجود داشته باشد تا بعد از پنج سال از تیم‌داری خسته نشوم؛ از این‌رو ضرورت داشته که محل درآمد پایدار برای تراکتور تعریف شود تا علاوه بر درآمدزایی برای سهام‌داران سوددهی هم داشته باشد.

زنوزی در خصوص درآمدزایی از نقل و انتقال بازیکن، بیان کرد: تیم‌های بزرگ در دنیا به دنبال جذب ستاره هستند نه فروش آن؛ چرا که منبع درآمدشان از محل دیگری است. فروش بازیکن درآمد بسیار کم برای تیم‌های بزرگ است، اما در سوی دیگر فروش بازیکن اصلی‌ترین منبع درآمد برای تیم‌های کوچک است.

وی ادامه داد: تیم‌‌های بزرگ در صورت تبدیل یک استعداد به ستاره، ناچار به استفاده از آن هستند و در صورت فروش آن بازیکن از سوی هواداران تحت فشار قرار می‌گیرند.

مالک باشگاه تراکتور با بیان اینکه پس از خرید تراکتور تمامی قراردادهای تبلیغاتی آن را کنسل کردم، گفت: تمامی قراردادهای تبلیغاتی باشگاه یک طرفه بود و باشگاه سودی نمی‌برد. کجای دنیا تبلیغ شونده به تبلیغ کننده پول می‌دهد؟ این موضوع اکنون در فوتبال ایران وجود دارد.

وی افزود: باشگاه‌های بزرگ ایرانی توسط واسطه‌ها از هوادارانشان پول می‌گیرند و برخی‌ها در این بین مقداری را هم برای خودشان بر می‌دارند. شرکت‌هایی در حاشیه فوتبال ایران ایجاد شده و بدون هیچ گونه زحمتی پول هنگفتی از آن به جیب می‌زنند.

زنوزی خاطرنشان کرد: باشگاه‌ها می‌توانند با راه‌اندازی نرم افزاری از هوادارانشان بخواهند که از طریق آن خریدهایشان را انجام دهند و سود حاصل بدون کم و کاست به حساب باشگاه واریز شود. ما از سال گذشته زیرساخت لازم برای این نرم افزار را ایجاد می‌کنیم و تا دو ماه آتی فاز اول آن راه می‌افتد و مالک آن باشگاه تراکتور خواهد بود.

وی با بیان اینکه 40 درصد اقتصاد کشور در صورت مدیریت صحیح دست چند باشگاه بزرگ ایران خواهد افتاد، گفت: هواداران واقعی هیچ وقت تیمشان را عوض نمی‌کنند و حاضرند برای تیمشان هزینه کنند ولی معتقدم باید ساز و کاری برای سود دوطرف یعنی باشگاه و هوادار تعریف شود؛ ضرورت دارد سیستمی طراحی شود تا هوادار در کنار علاقه به تیم مورد نظرش، سود مالی هم داشته باشد.

مالک باشگاه تراکتور تأکید کرد: روش مدیریت در فوتبال ایران از فدراسیون گرفته تا پایین، درست نیست.

وی در پایان گفت: علاقه هواداران ایرانی به تیم محبوبشان قابل قیاس با هیچ کجای دنیا نبوده و به همین دلیل می‌توان درآمدزایی کرد.

زنوزی تصریح کرد: حدود 80 درصد فوتبال ایران دولتی بوده و دولت برای سرپا نگه داشتن فوتبال هزینه می‌کند؛ اما به نظرم در کماست.

وی گفت: قیمت یک شرکت خدماتی در بورس چقدر است؟ یک باشگاه می‌تواند بسیاری از این خدمات را به صورت تجمیع شده در قالب یک نرم افزار به مردم ارایه دهد. شاید قیمت همین نرم افزار 10 میلیارد باشد و شرکت‌های دیگر با چنین نرم افزارهایی هفت الی هشت هزار میلیارد قیمت داشته باشند.

زنوزی با بیان اینکه هواداران ولی نعمت‌های ما هستند، گفت: دست در دست هواداران سال آتی را با موفقیت پیش خواهیم برد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4d7mxp

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


قرعه کشی لیگ دسته اول امروز برگزار می‌شود

سوت آغاز لیگ یک 26 مرداد ماه به صدا در می آید
با اعلام سازمان لیگ فوتبال ایران؛