تاریخ انتشار: 1398/09/10 11:29
کد خبر: 79601

مهاجمان خارجی لیگ برتر زیر ذره بین رفتند

نوزدهمین فصل از رقابت‌های لیگ برتر در شرایطی در حال برگزاری است که اکثر مهاجمان خارجی تاثیر مثبت چندانی روی نتایج تیم های خود نگذاشته اند.
 مهاجمان خارجی لیگ برتر زیر ذره بین رفتند

با یک مقایسه اجمالی بین فصل نوزدهم رقابت‌های لیگ برتر با دوره‌های قبل متوجه خواهیم شد که سطح اول فوتبال باشگاهی ایران فصل‌به‌فصل از حیث حضور مهره‌های خارجیِ تأثیرگذار یا همان لژیونرهای باکیفیت، چه ازلحاظ کمی و کیفی دچار رکود قابل‌ملاحظه‌ای شده است. دیگر کمتر شاهد مهاجمانی مثل عماد محمد رضا، آدریانو آلوز، ابراهیم توره، عیسی ترائوره، لئوناردو پیمنتا، فونیکه سی، دنی الروم، ایگور کاسترو، ادینیو، و این اواخر آنتونی استوکس و مامه تیام در نوک پیکان خط حمله تیم‌ها هستیم. مهاجمانی که نامشان را همواره در رده‌های بالای جدول گل زنان لیگ می‌توانستیم بیابیم.

 

 برای مثال در لیگ چهاردهم لوسیانو ادینیو با 20 گل زده به‌عنوان آقای گل لیگ برتر شناخته شد، درحالی‌که در همان فصل لوسیانو پریرا و آلویس نانگ روی‌هم 20 گل را به ثمر رسانده بودند. به نظر می‌رسد با افزایش قیمت ارز دیگر خرید این‌گونه بازیکنان از توان باشگاه‌های ایرانی خارج است و از این بابت می‌توان به مدیران باشگاه‌ها به نوعی حق داد اما این امر متأسفانه باعث ورود بازیکنانی شده است که بعضا کفایت لازم را برای حضور در فوتبال باشگاهی ایران را ندارند و درعین‌حال، قوانین عجیب سازمان لیگ درخصوص جذب بازیکنان خارجی هم نشان داده است که قادر به تضمین کیفیت لژیونرها نیست و باید در این رابطه طرحی نو درانداخت.

 

 حالا باگذشت حدوداً 11 هفته از لیگ برتر و برگزاری 88 بازی، سهم 9 مهاجم خارجی لیگ برتری تنها 11 گل بود است. به عبارتی می‌توان گفت از 175 گلی که از خط دروازه‌ها عبور کرده تنها 6.2 درصد گلهای این فصل توسط مهاجمان خارجی به ثمر رسیده است که این آمار کاملاً با لیگ‌های قبلی تفاوتی آشکار و جای تأمل بسیار دارد.

 

اگر بخواهیم با نگاهی دقیق‌تر به لیست گلزنی مهاجمان خارجی لیگ برتر نگاهی بینداریم متوجه خواهیم شد که تا به اینجا تنها شیخ دیاباته و استنلی کی روش مهاجمان اهل مالی و برزیل تیم‌های استقلال و سپاهان توانسته‌اند هرکدام با 5 و 3 گل زده تا حدی امیدوارکننده‌تر به نسبت سایرین ظاهر شوند و 7 مهاجم دیگر درمجموع فقط 3 گل را زدند یعنی چیزی کمتر از 2 درصد گل‌های به ثمر رسیده در لیگ نوزدهم و این آمار درخصوص سایر مهاجمان تقریباً چیزی شبیه به فاجعه است.

 

لوسیانو پریرا شیمبا (فولاد)

 

یکی از نکات جالب‌توجه، افت فاحش لوسیانو پریرا یا همان شیمبا مهاجم برزیلی تیم فولاد به نسبت فصل گذشته است، که موفق شده بود به همراه استنلی کی روش با 16 گل عنوان آقای گلی لیگ برتر را تصاحب کند، اما تا به اینجا که یک‌سوم بازی‌های لیگ انجام‌شده تنها به زدن یک گل بسنده کرده و هیچ پاس گلی را هم نداده است. به نظر می‌رسد او در این فصل برخلاف لیگ قبلی تحت تأثیر سن زیادش قرارگرفته است ولی همچنان در ترکیب ثابت فولاد حضوری ثابت دارد. شیمبا با 1070 دقیقه بازی برای فولاد ازهر مهاجم خارجی دیگری در لیگ مدت‌زمان بیشتری بازی کرده اما بیلان قابل قبولی از خود به‌جا نگذاشته است.البته سابقه خوب شیمبا به او کمک می کند که از گزند انتقادات دور باشد.

 

جونیور براندائو (پرسپولیس)

 

مهاجم دیگری که بیش از تمام مهاجمین حاضر در این لیست زیر ذره‌بین بوده و روزهای بسیار بدی را در ایران تجربه کرد، جونیور براندائو مهاجم برزیلی تیم فوتبال پرسپولیس است که هواداران این تیم پیش از آغاز بازی‌ها حساب زیادی روی او بازکرده بودند. اما پرونده او با فسخ قرارداد بسته شد بازیکنی که  که بعد از سپری شدن ثلثی هیج آماری را برای خود ثبت نکرد . البته وقتی که سرمربی پرسپولیس از همان هفته‌های ابتدایی، او را انتخاب نهم خود خواند عملاً کورسوهای امید را هم از بین برد.

 

کوین فورچونه ( تراکتور)

 

کوین فوچونه در تاریخ ششم آگوست سال 1989 در پاریس، پایتخت فرانسه به دنیا آمد. او اصالتاً اهل کشورمارتینیک است. جزیره‌ای در دریای کارائیب در آمریکای مرکزی، با جمعیتی بالغ‌بر 400 هزار نفر که در این فصل گران‌قیمت‌ترین بازیکن تیم فوتبال تراکتور محسوب می‌شود. اما علی‌رغم اینکه در 9 دیدار با تشخیص دنیزلی به میدان رفته، تنها موفق به زدن یک گل شده است اما درخصوص او گفته می‌شود هنوز که در ترکیب تراکتور جا نیفتاده است.فوچونه سابقه بازی در لیگ دو فرانسه را دارد و هواداران پرشور تراکتور روی مثلث او و "میمبلا" و"مازولا" حساب ویژه‌ای بازکرده‌اند که البته هنوز این سه لژیونر کاری از پیش نبرده‌اند. برای بازیکنی که درسایت ترانسفرمارکت یک‌میلیون و نیم دلار ارزش‌گذاری شده است انتظار می‌رود در طی 430 دقیقه حضور لااقل بیشتر از یک گل زده باشد.

 

شیخ دیاباته (استقلال)

 

درخصوص شیخ دیاباته مهاجم آماده استقلالی ها که تابه‌حال توانسته 5 گل را به ثمر برساند، ابتدا باید به سراغ هت تریک او در ورزشگاه "یادگارامام" شهر تبریز و در مصاف حساس تراکتور برابر استقلال برویم. همان پیروزی شیرینی که برای آبی پوشان تهرانی بیشتر از 3 امتیاز می‌ارزید و این مهم به‌جز با درخشش فوق‌العاده شیخ دیاباته میسرنمی شد. او در آن بازی پتانسیل بالای خودش را با زدن سه گل در یک بازی خارج از خانه به رخ کشید. دیاباته در برابر صنعت نفت هم علاوه بر به ثمر رساندن یک گل، بازی خوبی را به نمایش گذاشت تا طرفداران استقلال از کابوس انتقال مامه بابا تیام تا حد زیادی خلاص شوند. اما پنجمین گل دیاباته در بازی روز گذشته در مقابل سپاهان هم می‌رفت تا استقلال را یک‌راست از جایگاه سوم به صدر جدول رده‌بندی ببرد اما گل دقیقه 96 نورافکن مانع از این شد. در مورد این مهاجم 194 سانتی متری استقلال باید اضافه کرد که زوج او با قائدی این روزها به کابوس مدافعان لیگ برتری تبدیل ‌شده‌ است و تا حد زیادی خیال استقلال را از داشتن خط یک مهاجم هدف آماده راحت کرده است.

 

استنلی کی روش (سپاهان)

 

اما استنلی کیروش آقای گل فصل گذشته باوجوداینکه قدری دیر قراردادش را با سپاهان تمدید کرد، تابه‌حال نشان داده ارزش صبر کردن را داشت و امیر قلعه نوعی سومین فصل است که او را با خیال راحت به‌عنوان مهاجم اول خودش معرفی کرده و تا به این لحظه جواب اعتماد خودش را هم گرفته است. استنلی تا به اینجا سه گل و سه پاس گل را در کارنامه خودش ثبت کرده که با مقایسه با مهاجمان خارجی لیگ برتری آمار قابل قبولی محسوب می‌شود، اما با توجه به بازی‌های فصل گذشته انتظار بیشتری از او می‌رود. پرش دیدنی او در آخرین دقیقه بازی مقابل استقلال که منجر به یک پاس گل شد ارزشش کمتر از یک گل نبود. او قطعاً در ادامه لیگ می‌تواند یکی از مهره‌های تعیین‌کننده سپاهان به‌حساب بیاید، به شرطی که تا حدی خشم خودش را کنترل کند.

 

جفرسون دخسوس (ماشین سازی)

 

مهاجم برزیلی تیم فوتبال ماشین‌سازی در دو بازی از ابتدای در ترکیب این تیم به میدان رفته و دو دیدار دیگر را هم به‌عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شده که درمجموع 129 دقیقه برای سبزپوشان شهر تبریز بازی کرده که در این مدت هنوز پایش به گلزنی باز نشده است. جفرسون پیش از حضورش در ماشین‌سازی در تیم "الاشکرت" ارمنستان سابقه بازی دارد که به همراه این تیم موفق به کسب جام حذفی و سوپر کاپ شده است و در طی 428 دقیقه حضورش در این تیم دوگل را هم به ثمر رسانده است. باید در ادامه ببینیم رسول خطیبی برای او تا چه زمانی صبر خواهد کرد.

 

جفرسون داسیلوا ( گل گهر سیرجان)

 

از ریودوژانیرو تا وجده مراکش و ازآنجا به سیرجان نشان می‌دهد با یک مارکوپولوی فوتبالی روبرو هستیم. مهاجم 30 ساله و برزیلی تیم فوتبال گل گهر سیرجان که در زمان وینکو بگوویچ به این تیم پیوست اما او نیز مثل اغلب مهاجمان خارجی در لیگ برتر هیچ گلی را به ثمر نرسانده است. جفرسون باوجود اینکه در هنگام ورود تبلیغات زیادی روی او شده بود، هنوز در هیچ‌کدام از بازی‌های گل گهر از ابتدا به زمین نرفته است و مدت‌زمان بازی او برای گل گهر تا هفته یازدهم تنها 121 دقیقه است که در این مدت هیچ تأثیری نتوانسته درروند هجومی این تیم بگذارد. او دو هفته پیش با فسخ قرارداد به کشورش دیپورت شد.

 

ماکالی کریستانتوس (ذوب آهن)

 

ماکالی کریسانتوس در ابوجا، پایتخت نیجریه در تاریخ ۲۰ آگوست ۱۹۹۰ به دنیا آمده و ۱۸۳ متر قد دارد و در پست مهاجم هدف بازی می‌کند. او پس از درخشش در بازی‌های زیر ۱۷ ساله‌های جهان که در ۷ بازی، ۷ گل زد، چشم بسیاری از باشگاه‌های مطرح اروپایی را به خود جلب کرد اما درنهایت هامبورگ را انتخاب کرد. در کارنامه بازی حرفه‌ای او نکات عجیبی وجود دارد؛ علی‌رغم بازی او در تیم‌های مطرحی همچون، لاس پالماس، کارلسروهه، آاِک یونان، آینتراخت فرانکفورت و سیواساپور ترکیه اما او در مقطع زمانی ۴ ساله از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۲ در تیم بزرگسالان هامبورگ حضورداشته و هرگز به میدان نرفته است! آخرین تیم‌های او در سال ۲۰۱۸ رئال مورسیا و هلشینکی نام دارند که درمجموع ۲۵ بازی برای این دو تیم انجام داده و موفق به زدن ۶ گل شده است.

 

ماکالی اولین بازی خودش را برای ذوب‌آهن در برابر سایپا انجام داد و اتفاقاً با به ثمر رساندن یک گل و یک پاس گل هواداران و کادر فنی ذوب‌آهن را نسبت به خودش امیدوار کرد اما در ادامه فقط در هفته‌های دوم، پنجم، و دهم به کار گرفته شد و درمجموع 194 دقیقه برای ذوبی‌ها به میدان رفت. درخصوص او اخیراً عنوان‌شده بود که ذوب‌آهن قرار است او را به همراه سه بازیکن دیگر اخراج کند اما این خبر فعلا  از طرف این باشگاه تکذیب شد و حالا معلوم نیست سرنوشت او در این تیم به کجا ختم خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/36jmo7

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


 قدرت نمایی استقلال به استراماچونی