تاریخ انتشار: 1398/10/23 17:09
کد خبر: 74765

چالش های گل محمدی با قبول سرمربیگری پرسپولیس

چالش های گل محمدی با قبول سرمربیگری پرسپولیس

یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس شد. پرسپولیسی‌ها ابتدای فصل و بعد از جدایی برانکو هم به دنبال جذب یحیی بودند، اما در آن زمان مالک شهرخودرو با این پیشنهاد مخالفت کرد. حالا موانع رفع شده و یحیی برای دومین بار روی نیمکت قرمزها خواهد نشست؛ موقعیتی که جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

تکرار تاریخ

این دومین تجربه سرمربیگری یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس است. یحیی دفعه قبلی هم به همین شکل سرمربی قرمزها شد. اوایل لیگ دوازدهم پرسپولیس با مانوئل ژوزه خوب نتیجه نمی‌گرفت و همین مساله باعث شد گل‌محمدی با ترک منصب سرمربیگری صبای قم، به تهران بیاید و دستیار مرد پرتغالی شود. سرانجام بین دو نیم‌فصل قرارداد مانوئل ژوزه فسخ شد و یحیی از آغاز دور برگشت هدایت قرمزها را بر عهده گرفت. او در لیگ با پرسپولیس هفتم شد، اما به فینال حذفی رسید و آنجا در یک شب تلخ، به در آزادی به سپاهان باخت.

چالش مهدوی‌کیا

یکی از بزرگترین چالش‌های یحیی گل‌محمدی در دوره قبلی حضورش روی نیمکت پرسپولیس، مساله مهدی مهدوی‌کیا بود. موشک هامبورگ در فصل آخر فوتبالش برای خداحافظی به پرسپولیس برگشت، اما یحیی اعتقادی به او نداشت. گل‌محمدی اصلا مهدوی‌کیا را بازی نمی‌داد و این برخورد تا آنجا ادامه یافت که کیا در برنامه آخر سال عادل فردوسی‌پور از شدت ناراحتی بغض کرد و اشک ریخت. این لحظات احساسی و غم‌انگیز باعث شد گل‌محمدی ساعتی بعد روی آنتن همین برنامه از هدایت پرسپولیس استعفا بدهد، هرچند استعفای او پذیرفته نشد و یحیی تا آخر فصل روی نیمکت قرمزها ماند.

با ستاره‌ها چه می‌کند؟

یجیی گل‌محمدی مربی بدی نیست و تیم‌هایش معمولا نمایش‌های زمینی و تاکتیکی دارند. در کارنامه او دو عنوان قهرمانی در جام حذفی هم دیده می‌شود. با این حال عمده دوران مربیگری گل‌محمدی در تیم‌های متوسط و کم‌ستاره گذشته است. یحیی شاید فقط دو دوره کوتاه در دو تیم بزرگ پرسپولیس و تراکتورسازی مربیگری کرده که در هیچکدام از آنها خیلی موفق نبوده است. حالا سوال اینجاست که او با یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های پرسپولیس چه خواهد کرد. این یک چالش بزرگ است.

وضعیت معکوس

گل‌محمدی دوره قبلی سرمربیگری‌اش در پرسپولیس جانشین یک مربی ناموفق یعنی مانوئل ژوزه شد. به همین دلیل هم نتایج معمولی او چندان مورد انتقاد قرار نمی‌گرفت. به عنوان مثال یحیی در یک مقطع در پنج بازی، فقط یک پیروزی به دست آورد، اما تیغ نقدها علیه او خیلی تند نبود. الان اما شرایط فرق کرده و گل‌محمدی در یک وضعیت کاملا معکوس، تیم صدرنشین را تحویل گرفته است. بنابراین انتظارات از او بالاست و ممکن است با چند نتیجه ضعیف، گوشه رینگ برود.

ستاره‌های دوره قبل

یحیی گل‌محمدی در لیگ دوازدهم هم پرسپولیس پرستاره‌ای را تحویل گرفت. در آن زمان این تیم بازیکنانی مثل جلال حسینی، محسن بنگر، مهرداد پولادی، مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی، محمد نوری، رضا حقیقی، جواد کاظیمان، غلامرضا رضایی، محمد قاضی و کریم انصاری‌فرد را در اختیار داشت. از این بین یحیی با مهدوی‌کیا و کاظمیان به مشکل جدی خورد.

جلال، ماهینی و البته کنعانی!

از دوره قبلی حضور یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس، الان فقط سه بازیکن باقی مانده‌اند؛ جلال حسینی، حسین ماهینی و محمدحسین کنعانی‌زادگان! جلال و ماهینی آن سال تازه به پرسپولیس آمده بودند، کنعانی هم یکی از جوانان فهرست بود که اصلا فرصت بازی به دست نیاورد. طبیعتا این کنعانی با آن کنعانی خیلی فرق کرده و اصلا یکی از چالش‌های گل‌محمدی، گنجاندن او، جلال و شجاع خلیل‌زاده در یک ظرف دو نفره است.

مقایسه با کالدرون

یحیی در دوره قبلی حضورش روی نیمکت سرخپوشان، طی 22 بازی لیگ و حذفی 40 امتیاز به دست آورد و میانگین امتیازی «1.81» را به جا گذاشت. این در حالی است که گابریل کالدرون در 19 بازی لیگی و حذفی 43 امتیاز کسب کرد و معدل دست نیافتنی «2.26» را به جا گذاشت.

سروش- پرسپولیس منتفی شد؟

وضعیت ادامه همکاری بشار رسن با پرسپولیس مشخص نیست. هافبک عراقی طلب زیادی از سرخپوشان دارد و برای بازگشت به ایران، مترصد دریافت این پول است. در این بین هواداران پرسپولیس امیدوار بودند در صورت جدایی بشار رسن، سروش رفیعی به عنوان نفر جایگزین جذب شود؛ بازیکنی که بعد از حضور ناموفق در شهرخودرو، در آستانه جدایی از تیم مشهدی قرار دارد. شاید اگر فرد دیگری سرمربی پرسپولیس می‌شد، سروش به جمع سرخپوشان برمی‌گشت. حالا اما خود یحیی به تهران آمده؛ کسی که ظاهرا بازی رفیعی را نپسندیده است! بنابراین به احتمال زیاد باید حضور سروش در پرسپولیس را منتفی دانست.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3q9pk9

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


غوغای مرد مورد اعتماد کالدرون