تاریخ انتشار: 1398/12/24 20:21
کد خبر: 67653

پرونده ناموفق و نامیدکننده استقلال / ناکامی بزرگ آبی پوشان!

باشگاه استقلال به دلیل بستن قرارداد های کوتاه مدت و قراردادن بند هایی غیر حرفه ای متناسب با رفتن حدود 11 بازیکنش به باشگاه های خارجی درآمد چندانی کسب نکرده است.
پرونده ناموفق و نامیدکننده استقلال / ناکامی بزرگ آبی پوشان!

بحث ترانسفر و لژیونر شدن چند بازیکن استقلال در پایان فصل از حالا مطرح و داغ شده است. مهدی قایدی، شیخ دیاباته، ارسلان مطهری، عارف غلامی و حتی روزبه چشمی و علی کریمی که در پایان هر فصل برای رفتن به یک باشگاه خوب اروپایی تلاش می کنند و بعد از کلی دور زدن در دقیقه نود با استقلال قرارداد می بنند.

در 5 سال اخیر یعنی از لیگ پانزدهم به این طرف تعداد بازیکنان استقلال که به باشگاه های خارجی رفته و ترانسفر شده اند نسبتا قابل ملاحظه است.مروری بر این ترانسفرها نشان می دهد که اغلب آنها نا موفق بودند و باشگاه استقلال هم به دلیل بستن قرارداد های کوتاه مدت و قراردادن بند هایی غیر حرفه ای متناسب با رفتن حدود 11 بازیکنش به باشگاه های خارجی درآمد چندانی کسب نکرده است. مقصد اغلب آنها هم  قطر، بلژیک، ترکیه و امارات بود. لیست بازیکنانی که در 4 فصل اخیر از استقلال جدا شده اند و برخی از جزئیات آن را باهم مرور می کنیم.

به لیست نفرانی که در زیر می آید باید رابسون جانواریو مدافع برزیلی که در پایان لیگ شانزدهم به  بوآویستا پرتغال رفت ،علی قربانی که در پایان لیگ هفدهم به به اسپارتا ترناوا اسلواکی رفت، آیاندا پاتوسی که در پایان لیگ هجدهم راهی بن یاسی امارات شد هم اشاره کرد که  2 نفر انها امروز در سپاهان و فولاد خوزستان و ئیگری در لیگ امارات بازی می کنند و پس از جدایی از استقلال به نوعی عقب گرد داشتند.    

سجاد شهباززاده

سجاد بعد ازدرخشش در لیگ پانزدهم با استقلال پرویز مظلومی مورد توجه چند باشگاه خارجی که قرار گرفت که سرانجام به عنوان بازیکن آزاد راهی آلانیا اسپور ترکیه شد. ستاره استقلال در سوپرلیگ ترکیه بیشتر یک بازیکن نیمکت نشین و سکونشین بود و غیر از گل زیبایی که به گالاتاسرای ترکیه زد این حضور و ترانسفر شدن به فوتبال اروپا هیچ دستاورد و پیشرفتی برایش نداشت تا در نیم فصل دوم لیگ شانزدهم مجبورشود دوباره به فوتبال ایران و استقلال برگردد. هرچند محروم شدن آبی پوشان از نقل و انتقالات باعث شد تا با تراکتور سازی قرارداد ببندد که آنها هم محروم شدند و سرانجام مجبور شد نیم فصل برای نفت تهران بازی کند و در ابتدای لیگ هفدهم دوباره استقلالی شد. سجاد از ترکیه برگشته نه تنها به خواسته اش یعنی رسیدن به تیم ملی نرسید که به خاطر عملکرد ضعیفش در نیم فصل لیگ هفدهم در لیست خروج آبی ها قرار گرفت و به باشگاه القطر قطر رفت که در آنجا هم نوفیقی نداشت. سجاد دیگرنتوانست روزهای خوبش قبل از تراسفر شدن به ترکیه در فوتبال ایران را تکرار کند و یک ستاره باشد!

کاوه رضایی

کاوه رضایی که در لیگ شانزدهم از ذوب آهن راهی استقلال شد به خوبی توانست جای خالی سجاد شهباززاده را برای آبی پوشان پرکند تا در پایان قرارداد یکساله اش با استقلال راهی فوتبال اروپا شده و لژیونر شود.مثل اغلب ترانسفر ها مقصد کاوه هم یکی از دو کشور ترکیه و بلژیک بود. شالروا و مالک ایرانی آن که در سال های اخیر تعداد زیادی از بازیکنان مستعد ایرانی را جذب کرده بود کاوه را هم به بلژیک کشاند. درخشش در این تیم متوسط لیگ بلژیک باعث تا رضایی موذد توجه خنت که از تیم های مطرح و مدعی این کشور است دربیاید. کاوه همان طور که با حضور در اروپا هم نتوانست  کارلوس کی روش را مجاب کند تا او را جاتم جهانی ببرد، در تیم جدیدش هم موفق نبود تا دوباره به صورت قرضی به شالروا برگردد و بازهم در این تیم بدرخشد.

مجید حسینی

مدافع جوان استقلال که در لیگ هفدهم به ستاره آبی ها در خط دفاعی تبدیل شد تا به تیم ملی هم برسدف با وجود داشتن قرارداد ازبندی که در قراردادش آمده بود استفاده کرد و با باشگاه ترابوزان اسپور ترکیه قرارداد بست. هرچند فتحی و خطیر توانستند طبق ادعای خودشان بابت این انتقال حدود 700 هزار دلار از طرف ترکیه ای بگیرند و یکی دو قرارداد همکاری امضا کنند. حسینی شروع خوبی در سوپر لیگ ترکیه داشت اما مصدومیت نسبتا طولانی و تغییران در کادرفنی  ترابوزان باعث شد تا دیگرمهره همیشه ثابت ویکی از ستاره های تیمش نباشد. هرچند گاهی خبر هایی درباره پیشنهاد تیم های آلمانی برای مجید حسینی مطرح می شود اما تا کنون اتفاقی نیافتاده است و حتی احتمال بدتر شدن شرایط برای این مدافع جوان هم وجود دارد تا شاید مجبور به ترک ترابوزان و حتی فوتبال ترکیه شود. 

امید نورافکن

پدیده جوان استقلال که با توانایی بازی در دفاع و هافبک چپ و همین طور هافبک دفاعی و هافبک هجومی به آچار فرانسه آبی ها تبدیل شده بود، با وجود داشتن قراردادف در پایان لیگ هفدهم  با استناد به بندی که در قراردادش بود از استقلال جد ا شد و به شالروا بلژیک رفت تا هم تیمی کاوه رضایی رضایی و علی قلی زاده در این باشگاه اروپایی شود. تنها درآمد استقلالی ها از این ترانسفر همان 50 تا 100 هزار دلاری بود که گفته می شد در ازای پرداخت آن می توانست از استقلال جدا شود و تلاش آبی ها برای گرفتن حق رشد او بی نتیجه ماند. امید هم به لحاظ فنی تحجربه خوبی از حضور در فوتبال اروپا نداشت تا بعد از کلی سکو نشینی در نیم فصل لیگ هجدهم قرضی دوباره به استقلال برگردد. درپایان فصل با وجود عملکرد نسبتا قابل قبول مدیران باشگاه برای به خدمت گرفتن دوباره او از شالروا اقدام نکردند تا نورافکن این بار از سپاهان و اصفهان سردربیاورد.

امید ابراهیمی

امید ابراهیمی در لیگ چهاردهم که به استقلال آمد تا پایان لیگ هفدهم برای 4 فصل متوالی بازیکن استقلال بود تا اینکه در پایان قراردادش و بعد از جام جهانی تصمیم گرفت تا فوتبالش را در خارج از ایران ادامه دهد. برای ستاره فوتبال ایران که در آستانه 30 سالگی در قرارداشت مقصدی بهتر از لیگ ستارگان قطر پیدا نشد. امید در الاهی قطر شروع خوبی داشت اما به مرور وضعیت او بدتر شد تا اینکه قطی ها به صورت قرضی او را به باشگاه  یوپن بلژیک فرستادند. شرایط ابراهیمی 32 ساله در باشگاه اروپایی تعریف چندانی ندارد تا احتمالا در پایان فصل از فوتبال اروپا برگردد. جدایی و ترانسفر شدن هافبک ملی پوش آبی  ها به قطرمثل کاوه و سجاد و حتی یک دلار سود اوری برای باشگاه استقلال نداشت،همان طور که برای امید به لحاظ فنی چندان مفید نبود.

مامه باباتیام

مهاجم 24 ساله سنگالی در نیم فصل دوم لیگ هفدهم به عنوان بازیکنی که قراردادش با باشگاه یوونتوس ایتالیا تمام شده از کالچو به فوتبال ایران آمد. قراردادی یک ساله و نیمه با بند فسخ قرارداد 200 هزار دلاری در پایان فصل. تیام آنقدر در استقلال خوب بود که مورد توجه 2 باشگاه الکویت کویت و عجمان امارات قرار گرفت.پس از کش وقوس های فراوان او راهی عجمان شد تا استقلالی ها طبق ادعای مدیرانش به درآمد 400 هزار دلاری از این انتقال برسند. درخشش ادامه دار تیام باعث شد تا مورد توجه ترکیه ای ها قرار بگیرد و بعد از یک فصل حضور در فوتبال امارات از سوپر لیگ ترکیه سردربیاورد. مدیران استقلال مدعی شدند طبق توافقی که با باشگاه اماراتی داشتند درصدی از پول فروش تیام به کاسیم پاشا که گویا حدود 400 هزار کمی شد هم به آبی پوشان رسید.

الهیارصیادمنش

الهیار صیادمنش 17 ساله که در لیگ هجدهم به استقلال آمد پس از درخشش در جمع آبی پوشام مورد توجه ترکیه ای ها قرار گرفت. فنرباغچه قبل از پایان فصل این مهاجم با آتیه را در ازای مبلغی که حدود 800 هزار دلار عنوان شد از باشگاه استقلال خرید. الهیار راهی استانبول شد و با این باشگاه بزرگ ترکیه ای قرارداد بلند مدت امضا کردبا وجود عملکرد خوب در بازی های غیر رسمی و دوستانه تصمیم کادر فنی فنرباغچه این بود که به صورت قرضی او را به یک باشگاه دیگر بفرستند تا کسب تجربه کند و با شرایط فوتبال حرفه ای در این کشور آشنا شود. سرانجام او تا پایان فصل به تیم دسته اولی استانبول اسپور قرض داده شد. الهیار در این مدت برای تیم ملی بزرگسالان مهاجم 24 ساله سنگالی در نیم فصل دوم لیگ هفدهم به عنوان بازیکنی که قراردادش با باشگاه یوونتوس ایتالیا تمام شده از کالچو به فوتبال ایران آمد. قراردادی یک ساله و نیمه با بند فسخ قرارداد 200 هزار دلاری در پایان فصل. تیام آنقدر در استقلال خوب بود که مورد توجه 2 باشگاه الکویت کویت و عجمان امارات قرار گرفت.پس از کش وقوس های فراوان او راهی عجمان شد تا استقلالی ها طبق ادعای مدیرانش به درآمد 400 هزار دلاری از این انتقال برسند. درخشش ادامه دار تیام باعث شد تا مورد توجه ترکیه ای ها قرار بگیرد و بعد از یک فصل حضور در فوتبال امارات از سوپر لیگ ترکیه سردربیاورد. مدیران استقلال مدعی شدند طبق توافقی که با باشگاه اماراتی داشتند درصدی از پول فروش تیام به کاسیم پاشا که گویا حدود 400 هزار کمی شد هم به آبی پوشان رسید.

پژمان منتظری

پژمان منتظری هم که از فوتبال قطرو باشگاه الاهلی به استقلال برگشته بود در پایان لیگ هجدهم به دلیل اختلاف با مدیریت باشگاه و آنچه که بی احترامی آنها به خودش عنوان می کرد از جمع آبی پوشان جدا شد. این مدافع 36 ساله پس از جدایی از استقلال به فوتبال قطر برگشت و با باشگاه الخریطیات در دسته اول این کشور قرارداد بست تا پس از 2فصل حضور در جمع آبی ها دوباره لژیونر شود به یک باتشگاه خارجی برود. منتظری معتقد بود باشگاه در ابتدا به او پیشنهاد تمدید قرارداد نداده و این نشان می دهد که اورا نمی خواهند و تماس و تلاش های بعدی مدیران باشگاه برای تماس با او بی نتیجه بود و شایعه بازگشت او در نیم فصل به فوتبال ایران هم بی نتیجه بود تا احتمال آخرین استقلالی که به لیگ های خارجی رفته و به قول معروف ترانسفر شده در خارج از ایران فوتبالش را به پایان برساند و کفش ها را بیاویزد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2ame8e

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


پسر شفر فاش کرد؛ فتحی و خطیر مولتی میلیونر هستند!