تاریخ انتشار: 1398/12/28 18:06
کد خبر: 67262

هدف بزرگ یحیی گل محمدی در پرسپولیس / نزدیک تر از همیشه!

یحیی گل محمدی یکی از شاخص ترین بازیکنان و مربیان فوتبال ایران است که ورق زدن زندگی اش، یادآور اتفاقاتی جالب برای فوتبال دوستان ایرانی است.
هدف بزرگ یحیی گل محمدی در پرسپولیس / نزدیک تر از همیشه!

منصور قاسمی، در روزهایی که تمرینات پرسپولیس، لیگ برتر و اساسا فوتبال در جای جای دنیا تعطیل شده و مسابقات معوقه شده‌اند، یحیی گل محمدی سرمربی سرخپوشان تهرانی شمع شماره 48 را فوت می‌کند و پای به 49 سالگی می‌گذارد. او که مربیگری را از اواسط چهارمین دهه زندگی اش آغاز کرد، حالا یکی از بهترین مربیان ایرانی است و می‌خواهد پیش از این که 50 ساله شود، قهرمانی با پرسپولیس را در لیگ برتر به عنوان سرمربی تجربه کند؛ هدفی که خیلی هم از آن دور نیست.

اما در روز تولد یحیی گل محمدی، بد نیست که آمار این سرمربی باتجربه را به شکلی متفاوت بررسی کنیم؛ بررسی گام به گام از یک تا 48 که نکات مختلف زندگی و فوتبال این مربی اهل اردبیل را آشکار می‌کند.

1. تنها قهرمانی ملی یحیی گل‌محمدی با برانکو ایوانکوویچ رقم خورد؛ سال 2002 در بازی های آسیایی بوسان.

2. یحیی در اولین دوره بازی با پیراهن پرسپولیس، پیراهن شماره 2 را انتخاب کرد و در خط دفاعی قرمزها به میدان رفت.

4. گل محمدی به جز پرسپولیس، پیراهن چهار تیم دیگر را هم پوشید؛ تراکتورسازی، پورا، فولاد و صباباطری.

8. تراکتور هشتمین تجربه سرمربیگری گل محمدی را رقم زد که البته یکی از ناموفق ترین تجربه های او نیز بود.

11. دهمین برد شش گله پرسپولیس با هدایت این مربی رقم خورد؛ شاگردان او در جام حذفی ملوان را شش تایی کردند.

14. چهارده سال از آخرین بازی ملی یحیی می‌گذرد؛ او در آخرین بازی مقابل آنگولا به میدان رفت و البته نتوانست اولین پیروزی اش در جام جهانی را تجربه کند.

15. یحیی گل محمدی پانزدهمین گل جام جهانی 2006 را به ثمر رساند؛ او با ضربه سر دروازه مکزیک را در شهر نورنبرگ آلمان باز کرد.

16. شانزدهمین روز اردیبهشت 92 تلخ ترین روز مربیگری یحیی گل محمدی بود؛ روزی که پرسپولیس در فینال جام حذفی به سپاهان باخت و کار یحیی روی نیمکت قرمزها نیز به اتمام رسید، روزی که مهدی مهدوی کیا نیز از فوتبال خداحافظی کرد.

19. از زمان حرفه ای شدن فوتبال ایران، یحیی 19 بار دروازه حریفان را گشود؛ شش گل از این 19 تا با پیراهن پرسپولیس رقم خوردند.

20. یحیی گل محمدی جزو 20 بازیکن اهل آذربایجان است که در پرسپولیس بازی کرده؛ او در میاناباد اردبیل به دنبا آمد.

22. روز 22 مهر گل به خودی گل محمدی در بازی با قطر باعث مرگ یک ایرانی شد! او در دقیقه 75 به تیم خودی و به اشتباه گل زد و باعث شد یک هوادار روی سکوهای ورزشگاه الاتحاد فوت کند. البته ایران در پایان بازی 3-2 برنده شد.

24. گل محمدی در 24 سالگی به پرسپولیس آمد؛ چه کسی فکر می‌کرد 24 سال بعد از آن، وی سرمربی پرسپولیس شود؟

25. در بیست و پنجمین تجربه سرمربیگری در پرسپولیس، گل محمدی روند شکست ناپذیری مقابل استقلال را حفظ کرد. او هیچگاه به عنوان سرمربی پرسپولیس دربی را نباخته!

28. بیست و هشتم اسفند روز تولد یحیی، همزمان است با روز تولد هکتور بیرین مدافع آرسنال، بروس ویلیس بازیگر آمریکایی و نیکلای ریمسکی آهنگساز روسی.

29. سرمربی قرمزها 29 بار روی نیمکت این تیم نشسته است؛ 22 بار در لیگ دوازدهم و 9 مرتبه نیز در فصول جاری.

35. تیم های تحت هدایت او در این دوازده سال، میانگین 35 گل زده در هر فصل را دارند.

32. در سی و دومین دوره برگزاری لیگ سراسری ایران، یحیی گل محمدی به عنوان بهترین مربی انتخاب شد. آن فصل شاگردان یحیی قهرمان حذفی شدند و در لیگ نیز به مقام چهارمی رسیدند.

36. یکی از لحظه های ویژه در دوران بازی یحیی، به پنالتی سوزی او مقابل چین برمی‌گردد. اگر آن پنالتی گل می‌شد ایران می‌توانست 36 سال پس از اولین قهرمانی، دوره به فینال آسیا برسد.

43. در اولین روز 43 سالگی، گل محمدی از سرمربیگری پرسپولیس استعفا داد. دلیلش واکنش های تند طرفداران به مصاحبه عادل فردوسی پور با مهدوی کیا بود.

45. گل‌محمدی در اولین دوره سرمربیگری در پرسپولیس، بیش از 45 درصد بازی ها را به نفع خود خاتمه داد.

48. تاکنون 48 گل به نام پرسپولیسِ تحت هدایت یحیی ثبت شده است؛ یک آمار فوق العاده در تنها 29 بازی!


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3nqjog

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ادمه تمرینات پرسپولیس در این روزهای عجیب و غریب!