تاریخ انتشار: 1399/03/22 13:30
کد خبر: 61464

چالشی که استقلال را وارد بحران کرد/ پرداخت تنها ۲ هزار دلار به بویان + سند و متن قرارداد

در بررسی پرونده قرارداد بویان نایدونف، هافبک مقدونیه‌ای پیشین استقلال مشخص شد که این باشگاه تنها ۲ هزار دلار به بازیکن پرداختی داشته است.
 چالشی که استقلال را وارد بحران کرد/ پرداخت تنها ۲ هزار دلار به بویان + سند و متن قرارداد

 باشگاه استقلال طبق گفته احمد سعادتمند، مدیرعامل این باشگاه با دو پرونده شکایت وینفرد شفر و بویان نایدونف روبرو شده است که اگر طی روزهای آینده اقدامی برای پرداخت طلب‌شان نشود، ممکن است جرایم سنگینی شامل کسر امتیاز و محرومیت از نقل و انتقالات برای استقلال در برداشته باشد.

سعادتمند روز گذشته (چهارشنبه) با اشاره به شکایت بویان، هافبک مقدونیه‌ای پیشین آبی‌پوشان گفت: «متأسفانه مبلغ نزدیک به 330 هزار دلار معادل 6 میلیارد تومان باید به این بازیکن بدهیم. از سال 97 طی سه نامه به باشگاه استقلال، اقدامی برای پرداخت بویان نشد تا به نوعی به بدهی‌های باشگاه اضافه شود. این موارد تبعات زیادی برای باشگاه دارد. این تبعات می‌تواند شامل کسر امتیاز، محرومیت از نقل و انتقالات و جرایم سنگین دلاری و ارزی و خدایی نکرده حتی سقوط به دسته‌های پایین‌تر باشد. اگر این موارد در زمان خودش انجام می‌شد، به این شکل جمع نمی‌شد.»

بویان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سؤال که آیا مدیران وقت باشگاه استقلال می‌توانستند با مبلغ کمی قراردادش را فسخ کنند، گفت: «بله، این امکان وجود داشت اما پندار توفیقی (معاون ورزشی پیشین باشگاه استقلال) به تلفن‌‌هایم پاسخ نمی‌داد، در صورتی که می‌خواستم از راهی مسالمت‌آمیز، مشکل را حل کنم.»

با وجود این صحبت‌ها، پندار توفیقی معاون پیشین باشگاه استقلال در گفت‌وگویی اعلام کرده که او معاون ورزشی باشگاه بوده نه مدیرمالی و مسئول اقتصادی. به همین دلیل، دوستان دیگر باید در رابطه با عدم پرداخت طلب بویان توضیح دهند. معاون سابق استقلال تاکید کرده که پس از خروجش از استقلال در رسانه‌ها خوانده که باشگاه با بویان قطع همکاری کرده است، بنابرین طلب بویان به مدیران بعد از او ارتباط دارد.

بویان بازیکنی بود که در نیم فصل دوم لیگ هفدهم با نظر وینفرد شفر، سرمربی آلمانی پیشین استقلال به جمع آبی‌پوشان اضافه شد. بازیکنی که وقتی وارد ایران شد، مصدوم بوده و دو ماه مشغول مداوای خود بود. پس از پایان مصدومیت، فرصت کمی برای بازی به او رسید. در شرایطی که مامه تیام مهاجم سنگالی استقلال در اوج درخشش قرار داشت و همه نگاه‌ها به سمت او معطوف شده بود.

وکیل بویان در تاریخ 21 ژوئن 2018 یعنی 31 خرداد سال 97، طی ایمیلی به باشگاه استقلال به دلیل پرداخت نشدن مطالبات موکلش، خواهان فسخ قرارداد می‌شود. این نامه در حالی به باشگاه استقلال ارسال شد که رضا افتخاری مدیرعامل و پندار توفیقی معاون ورزشی باشگاه، یک ماه بعد از استقلال رفتند!

وکیل بویان در این نامه به صراحت اعلام می‌کند که بازیکن از روزی که به استقلال پیوسته است، تنها دو هزار دریافتی داشته و حقوق ماه‌های فوریه، مارس و آوریل به او پرداخت نشده است. همچنین در قرارداد بویان، ذکر شده که در صورت صعود استقلال به مرحل بعدی لیگ قهرمانان آسیا، مبلغ 20 هزار دلار باید به قراردادش اضافه شود. در این نامه به اعداد و ارقام قرارداد نیز اشاره شده است که بر اساس آن، وکیل بویان گفته که سه حقوق 15 هزار دلاری به اضافه 20 هزار دلار پاداش صعود تیم به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا و همچنین 15 هزار دلار در ماه می پرداخت نشده و تنها دو هزار دلار به بازیکن پرداختی داشته‌اند و به همین راحتی اجازه داده‌اند که بازیکن برود!

بنابراین، رقمی که استقلالی‌ها باید تا پایان نیم فصل قرارداد بویان پرداخت می‌کردند، 80 هزار دلار بوده است که با احتساب دو هزار دلار، 78 هزار دلار طلبکار بوده است. وکیل بویان در ایمیل ارسالی اعلام می‌کند که به دلیل نقض مفاد قرارداد از سوی باشگاه استقلال، خواهان فسخ قرارداد هستند و پرونده شکایت را در کمیته‌های مربوطه در فیفا پیگیری خواهند کرد.

تصویر ایمیل وکیل بویان به باشگاه استقلال را در زیر مشاهده کنید:

1399032213070777120575374

در قرارداد بویان با باشگاه استقلال، قید شده است که مبلغ 30 هزار دلار باید به مدیربرنامه‌هایش پرداخت شود. پیگیری خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد که این مبلغ در همان ابتدای قرارداد به مدیربرنامه‌های بویان پرداخت شده است، در صورتی که باشگاه استقلال باید پول را به خود بازیکن پرداخت می‌کرد تا او نتواند از روش عدم پرداخت دو ماه حقوقش و شکایت به فیفا استفاده کند.

 قرارداد بویان برای نیم فصل 97-96، مبلغ 130 هزار دلار بوده است که 100 هزار دلار به بازیکن و مابقی برای مالیات محسوب می‌شد. مبلغ قرارداد برای فصل 97-96 نیز 250 هزار دلار بوده است که 200 هزار دلار به بازیکن اختصاص پیدا می‌کرد. متن تصویر قرارداد به شرح زیر است:

تیم فوتبال استقلال ,

تیم فوتبال استقلال ,

تیم فوتبال استقلال ,

تیم فوتبال استقلال ,

تیم فوتبال استقلال ,

تیم فوتبال استقلال ,

تیم فوتبال استقلال ,

در خصوص پرونده هافبک مقدونیه‌ای دو نتیجه‌گیری کلی می‌توان گرفت، نخست اینکه چرا این بازیکن با کیفیت پایین جذب استقلال شد. اگر بحث، نظر سرمربی بوده است، چرا از خود او بازخواست نشده است؟ دوم اینکه، در شرایطی که می‌شد با رایزنی، توافق و با مبلغ کم قرارداد بویان را فسخ کرد، چرا اجازه دادند دو سال از این ماجرا بگذرد تا اکنون باشگاه استقلال طی ضرب‌الاجل فیفا مجبور شود 330 هزار دلار معادل تقریبی 6 میلیارد تومان به بازیکن پرداخت کند، آن هم برای فصلی که بازی نکرده است؟ زمانی که بویان به استقلال پیوست، قیمت دلار پایین‌تر از زمان فعلی بود و اگر در زمان خودش، حقوق بازیکن پرداخت می‌شد، اکنون باشگاه مجبور به پرداخت 6 میلیارد تومان نمی‌شد.

مشخص نیست تا چه زمانی باشگاه استقلال باید تاوان عدم مدیریت مدیرانش را بدهد و هوادارانش را دچار نگرانی کند و چرا نباید ارگانی سراغ مقصران چنین پرونده‌هایی برود تا اتفاقات مشابقه تکرار نشود، اتفاقاتی مانند قرارداد پروپیچ که تا مدت‌ها استقلالی‌ها درگیر آن بودند. چرا هر مدیری، تصیر را گردن مدیر دیگری می‌اندازد؟ تا چه زمانی قرار است پول‌های هنگفت صرف بازیکنان ‌بی‌کیفیت شده و برای آکادمی باشگاه هزینه نشود؟ چرا هیچ وقت پاسخی به این سؤالات داده نمی‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4p6mgr

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


بویان:متاسفم که از استقلال شکایت کردم