تاریخ انتشار: 1399/05/30 17:33
کد خبر: 56782

فوتبال بومی، نخستین پیامد ماجرای ویلموتس

بعد از اجرای قوانینی همچون سقف قرارداد و منع ورود دروازه‌بانان خارجی در سال‌های گذشته، این‌بار سازمان لیگ فوتبال ایران قانون جدیدی را برای لیگ بیستم به تصویب رسانده است که به نوعی یک شوک به تیم‌های لیگ برتری است.
فوتبال بومی، نخستین پیامد ماجرای ویلموتس

روز گذشته سازمان لیگ رسما اعلام کرد در لیگ بیستم جذب بازیکنان و مربیان خارجی برای تیم‌های حاضر در لیگ برتر ممنوع است؛ اگر چه امکان تمدید قرارداد بازیکنانی که در لیگ نوزدهم در فوتبال ایران حضور داشتند، وجود دارد. این مصوبه که به نظر می‌رسد تحت ‌تأثیر رأی اخیر فیفا علیه فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس باشد، قطعا با واکنش‌های منفی خیلی از باشگاه‌ها مواجه خواهد شد که هیچ دخل و تصرفی در تصمیم‌گیری هیأت‌رئیسه نداشتند.

تصمیم شوکه‌کننده سازمان لیگ

در اطلاعیه‌ای که سازمان لیگ فوتبال روی سایت خود منتشر کرده، آمده است: «هیأت‌رئیسه سازمان لیگ بنا به ملاحظات متعدد مصوب کرد که در فصل ١٣٩٩-١٤٠٠ مسابقات باشگاهی عقد قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی جدید در باشگاه‌ها ممنوع شود و بازیکنان و مربیان خارجی فعلی شاغل در صورت اتمام مدت قرارداد فقط می‌توانند با همان باشگاه فعلی خود تمدید کنند و پیوستن آنها به سایر باشگاه‌ها نیز ممنوع است.» این خبر در حالی منتشر شده که پیش از این حتی یکی از اعضای هیأت‌رئیسه سازمان لیگ یا مسئولان فدراسیون درباره چنین طرحی صحبت نکرده بودند و اعلام ناگهانی ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی یک تصمیم شوکه‌کننده است.

قانونی به سود استقلال و پرسپولیس

پیش از این وزارت ورزش که مالک باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس است، اعلام کرده بود برای فصل جدید این دو باشگاه حق خرید بازیکن خارجی را نخواهند داشت. این مسأله با اعتراضاتی از سوی مربیان و پیشکسوتان سرخابی‌ها همراه بود؛ اما به نظر می‌رسد تصمیم اخیر سازمان لیگ به سود استقلال و پرسپولیس خواهد بود؛ چون دیگر کسی نمی‌تواند ادعای تبعیض کند. برخی از ابتدا هم معتقد بودند در صورتی که قرار است استقلال و پرسپولیس بازیکن خارجی نگیرند، بقیه تیم‌ها هم باید از این قانون پیروی کنند.

عمر ممنوعیت جذب خارجی‌ها چقدر است؟

با اینکه بیش از نیمی از تیم‌های لیگ برتری دولتی هستند اما حضور چند تیم کاملا خصوصی باعث می‌شود تا احتمالا شاهد واکنش‌هایی از سوی آنها نسبت به تصمیم اخیر سازمان لیگ باشیم. اینکه یک مالک تیم خصوصی بخواهد برای هدایت تیم خود از مربی خارجی استفاده کند یا تیمش را با جذب یکی، دو بازیکن خارجی تقویت کند، حق طبیعی اوست. اینکه سازمان لیگ چطور می‌خواهد تیم‌ها را نسبت به قانونی که وضع کرده قانع کند، در نوع خود جالب است. قبلا هم در ادوار لیگ شاهد وضع چنین قوانین عجیبی بودیم که خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد؛ ازجمله آنها می‌توان به قانون سقف قراردادها اشاره کرد که راه‌هایی برای دورزدن آن وجود داشت و درنهایت هم ماندگار نشد. از سوی دیگر مدتی هم سازمان لیگ ورود دروازه‌بانان خارجی را به لیگ ایران ممنوع کرد؛ تصمیمی که باز هم خیلی زود تغییر کرد.

ارتباط پرونده ویلموتس به ممنوعیت ورود خارجی‌ها

اعلام محکومیت سنگین فدراسیون فوتبال ایران در پرونده شکایت مارک ویلموتس را به هیچ وجه نمی‌توان بدون ارتباط به قانونی که سازمان لیگ برای ممنوعیت ورود بازیکنان و مربیان خارجی به لیگ مصوب کرده، دانست. احتمالا فدراسیون و سازمان لیگ قصد دارند با ممنوعیت ورود خارجی‌ها به ایران جلوی به بارآمدن فاجعه‌های مدیریتی مشابه با پرونده ویلموتس را بگیرند و این نخستین واکنش آنها به اتفاقات اخیر است. البته همین حالا هم خیلی از پرونده‌های شکایت علیه باشگاه‌های ایرانی در فیفا باز است؛ مثل شکایت برانکو از پرسپولیس یا استراماچونی و شفر از استقلال.

همه چیز به سود مربیان ایرانی

بدون شک مصوبه دیروز سازمان لیگ از همه بیشتر به سود مربیان ایرانی خواهد بود. اگر خبری از ورود خارجی‌ها نباشد، هر ‌سال فرصت‌های بیشتری برای فعالیت مربیان ایرانی در لیگ‌ برتر وجود خواهد داشت. نمونه بارز هم اینکه از همین حالا تقریبا می‌توان حضور فرهاد مجیدی روی نیمکت استقلال و یحیی گل‌محمدی روی نیمکت پرسپولیس برای فصل بعد را هم تضمین کرد. البته بازیکنان هم قطعا از این مصوبه می‌توانند بهره ببرند و از جای خالی خارجی‌ها سود خواهند برد؛ اما بدون‌ شک با توجه به ظرفیت محدود روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری، بیش از همه در حال حاضر مربیان ایرانی از این تصمیم حمایت می‌کنند.

فوتبال بومی؛ به سود یا ضرر ایران؟

استفاده از مربیان و بازیکنان داخلی در همه تیم‌ها و برگزاری لیگ بدون حضور خارجی‌ها، بعد از سال‌ها می‌تواند شکل و شمایل متفاوتی به لیگ برتر بدهد. البته که باید دید در گام اول چند نفر از بازیکنان و مربیان خارجی فعلی در تیم‌های خود برای فصل آینده باقی خواهند ماند و تعداد حضور خارجی‌ها چقدر کاهش می‌یابد. درنهایت اما قطعا ممنوعیت ورود خارجی‌ها تبعاتی هم برای فوتبال ایران خواهد داشت؛ نمونه بارز آن هم در لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود که هر‌ سال تیم‌های عربی ستاره‌های خارجی بیشتر و شاخص‌تری جذب می‌کنند و ایستادگی در برابر آنها سخت‌تر خواهد شد؛ مثلا اگر همین حالا دیاباته و میلیچ را از استقلال بگیرید و بشار رسن را از ترکیب پرسپولیس بیرون بکشید، قطعا سرمربیان این تیم برای حضور در ادامه لیگ قهرمانان آسیا با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد. از سوی دیگر البته مدیرانی که چنین قانونی را تصویب کردند، به فکر پایین‌آمدن هزینه باشگاه‌ها با توجه به بالارفتن قیمت ارز بوده‌اند. این نکته هم می‌تواند وجه مثبت ممنوعیت به وجودآمده باشد و از این پس خیال همه از شکایت خارجی در فیفا علیه باشگاه‌های ایرانی راحت است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4jxeno

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


باشگاه‌ها صبور باشند تا مجوز تمرینات صادر شود