تاریخ انتشار: 1399/10/03 23:47
کد خبر: 47849

جنگ روز؛ حق پخش تلوزیونی در فوتبال

بند 1 ماده 22 از فصل ششم آئین نامه برگزاری لیگ برتر باشگاهها را ملزم به اجرای قرارداد سازمان لیگ با تلوزیون میداند و سئوال روز این است که آیا چنین قراردادی وجود دارد؟
جنگ روز؛ حق پخش تلوزیونی در فوتبال

صحبت های مطرح شده در برنامه فوتبال برتر، زخم کهنه ای از فوتبال را باز کرده است و اکنون باشگاه تراکتور بعنوان یک مدعی خواستار پخش اختصاصی دیدار های تراکتور است ولی سازمان لیگ طبق آئین نامه برگزاری لیگ برتر تراکتوری ها را از این کار باز میدارند و البته قبل از اینکه تراکتوری ها بحث ممنوعیت ورود دوربین های صداوسیما را مطرح کنند، ماشین سازان با صدور بیانیه ای خود را حامی تراکتور و تصمیمات مالک آن دانستند و اعلام کردند که ورود دوربین ها ممانعت خواهند کرد.

آئین نامه برگزاری لیگ برتر در اینباره مواردی را پیش بینی کرده است که ابتدا نگاهی به آن داریم.

 

فصل ششم – تعهدات باشگاه ها

ماده 22- رعایت و تعهدات باشگاه ها

با ورود به مسابقات لیگ برتر باشگاه ها بخودی خود تعهدات زیر را می پذیرند.

یک – رعایت توافق نامه های مالی، تجاری، بازرگانی، رادیو و تلویزیونی، مخابراتی، دیجیتال و غیره که توسط فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ امضاء شده است.

همانطور که در این بخش آمده است باشگاه ملزم به اجرای توافقات تجاری سازمان لیگ است و فدراسیون فوتبال در صورت داشتن قرارداد تجاری با تلوزیون بایستی باشگاهها با آن همکاری کنند و اما سئوال این است که آِیا موضوع پخش تلوزیونی در فوتبال ایران حل شده است؟ و اینکه آیا باشگاههای لیگ برتری از بابت این حق پخش دریافتی داشته اند؟

باشگاه تراکتور فعلا در این خصوص اظهار نظری نداشته است ولی اخبار غیر رسمی از طرف تراکتور این موضوع را مطرح میکند که چنین قراردادی وجود ندارد و هیچ پرداختی به باشگاه از بابت قرارداد با تلوزیون پرداخت نشده است و اگر چنین باشد تراکتوری ها میتوانند برای پخش اختصاصی دیدار های خانگی خود اقدام کنند.

البته باشگاه تراکتور و ماشین مشکلی با صدا و سیما ندارند و خواستار حق پخش نیز نشده اند و صرفا این خواسته آنها در اعتراض با روند جنجالی برنامه فوتبال برتر بوده است که هواداران تراکتور نیز آن را یکطرفه دانسته و جهت پاسخگوی به میثاقی مجری این برنامه، باشگاه را تحت فشار قرار داده اند و در نظرسنجی ها مختلف خواستار عدم پخش تلوزیونی شدند و این موضوع در سال های گذشته نیز با اعتراض تراکتوری ها همراه بوده است و در سال 97 نیز باشگاه ذوب آهن اصفهان در اعتراض به تبعیض های برنامه های ورزشی سیما از ورود دوربین های جهت پخش تلوزیونی ممانعت کرده بود.

موضوع دیگر این است که در آئین نامه برگزاری مسابقات در خصوص پخش اختصاصی توسط باشگاه ها نیز چیزی پیش بینی نشده است و احتمالا درصورت وجود قرارداد تجاری فی مابین فدراسیون فوتبال و تلوزیون، باشگاه نیز بتواند موازی با پخش تلوزیونی، در رسانه رسمی خود بصورت اختصاصی تصاویر دیدارهای خانگی را پخش و از منابع اقتصادی آن استفاده کند.

آنچه مشخص است باشگاه تراکتور بعد از مالکیت محمدرضا زنوزی به سمت و سوی حرفه ای گری و خودکفا بودن حرکت می کند و مالک اقتصادی تراکتور در تمامی مباحث مالی فوتبال پیش قدم شده است تا فوتبال ایران را به سمت و سوی خودکفایی پیش ببرد. قبل از موضوع حق پخش تلوزیونی، موضوع اسپانسرینگ و تبلیغات محیطی نیز توسط این اقتصاددان فوتبالی مطرح و ماه ها بحث روز فوتبال بود ولی در نهایت فوتبال ما با همان رویه قبلی و در حکم یک هزینه مطلق باقی مانده است.

جنگ روز؛ حق پخش تلوزیونی در فوتبال

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/366re7

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اهدای پیراهن تراکتور به پرستاران تبریزی