تاریخ انتشار: 1399/10/21 16:47
کد خبر: 46633

سرخابی‌ها روی ترازو/ پرسپولیس پرمهره‌تر است یا استقلال؟

بازی پیش روی پرسپولیس و استقلال، داربی93 یا به‌عبارتی داربی شماره94 پایتخت است.
سرخابی‌ها روی ترازو/ پرسپولیس پرمهره‌تر است یا استقلال؟

استقلال فصل را خوب شروع کرده، پرسپولیس اما شماری از امتیازاتش را در تب و تاب قبل و بعد از فینال لیگ قهرمانان آسیا از دست داده است. بنابراین شرایط بسیار خاصی بر این مسابقه حاکم است و شاید بخشی از معادلات قهرمانی نیم‌فصل در همین 90 دقیقه روشن شود. محمود فکری در یکی از آخرین مصاحبه‌هایش گفته: «در داربی کار اصلی را بازیکنان می‌کنند و بار مربیان سبک‌تر است.» خیلی‌ها با سرمربی استقلال هم‌عقیده هستند و می‌گویند تجربه و مهارت بازیکنان در این میدان حرف اول و آخر را می‌زند؛ هرچند داربی‌هایی هم داشتیم که تیم پرمهره‌تر شکست خورده و بعضا مقهور تدابیر تاکتیکی کادرفنی حریف شده است. در هر صورت بد نیست در آستانه شهرآورد، نیم‌نگاهی به وضعیت نفری 2 تیم بیندازیم و ببینیم زور سرخابی‌ها در کدام پست از هم بیشتر است.

  درون دروازه؛ یر به یر
هم پرسپولیس و هم استقلال شرایط خوبی درون دروازه دارند. حامد لک از زمان پیوستن به جمع سرخپوشان، در لیگ و آسیا عالی عمل کرده و البته وضعیت رشید مظاهری هم در نخستین مسابقاتش برای استقلال به همین شکل بوده است. هر دو گلر روحیه بالایی دارند و انتظار نمی‌رود گل بد بخورند. وصعیت لک و مظاهری طوری نیست که بشود یکی را بهتر از دیگری دانست.
  مدافعان میانی؛ به سود پرسپولیس
در این بخش استقلال کمیت را دارد و پرسپولیس کیفیت را. آبی‌ها 4مدافع میانی در اختیار دارند؛ محمدحسین مرادمند، عارف غلامی، سیاوش یزدانی و محمد دانشگر. با این حال پرسپولیس فقط 2 دفاع وسط همیشگی‌اش را دارد؛ جلال حسینی و محمدحسین کنعانی‌زادگان. نکته کلیدی اما اینجاست که از نظر کیفی، جلال و کنعانی نسبت به زوج خط دفاعی استقلال شرایط بهتری دارند. این اواخر مرادمند و غلامی زوج اصلی محمود فکری در قلب خط دفاعی بوده است. استقلال خیلی بیشتر از پرسپولیس موقعیت گل می‌دهد و بخشی از داستان به‌خاطر همین مدافعان میانی است.
  مدافعان کناری؛ به سود استقلال
پرسپولیس در پست دفاع چپ فقط سعید آقایی را دارد که او هم اخیرا در دقایق پایانی مسابقات دچار افت بدنی می‌شود. استقلال اما در این پست می‌تواند از هروویه میلیچ، محمد نادری و حتی محمد دانشگر استفاده کند. پرسپولیس در پست دفاع راست مهدی شیری را دارد که شرایطش را همه می‌دانند. در نتیجه اغلب از یک مدافع غیرتخصصی یعنی سیامک نعمتی در این پست استفاده می‌شود. در نقطه مقابل استقلال در پست دفاع راست 2 گزینه قبراق و سرحال یعنی احمد موسوی و وریا غفوری را در اختیار دارد. در مورد مدافعان کناری، کفه ترازو به سود استقلال سنگینی می‌کند.
  خط میانی؛ عجب معمای سختی
یکی از نزدیک‌ترین رقابت‌ها در این وزن‌کشی، به خط میانی مربوط می‌شود. نقطه قوت پرسپولیس 3 هافبک دفاعی‌اش هستند؛ کمال کامیابی‌نیا، احمد نوراللهی و میلاد سرلک. استقلال در پست هافبک دفاعی مسعود ریگی را به‌عنوان نفر اصلی در اختیار دارد و اخیرا مهدی مهدی‌پور کنار او به میدان می‌رود که خب کیفیتش با علی کریمی جدا شده متفاوت است. در پست هافبک تهاجمی هم پرسپولیس امید عالیشاه و احسان پهلوان را در اختیار دارد که بسته به تاکتیک مربی نفراتی مثل سیامک نعمتی، وحید امیری، سعید حسین‌پور و علی شجاعی هم می‌توانند در این منطقه به بازی گرفته شوند؛ هرچند وضعیت شجاعی به‌دلیل مصدومیت چندان مشخص نیست. هافبک‌های تهاجمی استقلال هم فرشید اسماعیلی، داریوش شجاعیان و آرش رضاوند هستند که باز بسته به تدبیر مربی نفراتی همچون میلیچ، نادری و وریا غفوری می‌توانند به این جمع افزوده شوند. هر کدام از 2 تیم در فاز دفاعی و هجومی ضعف و قوت‌هایی دارند که قضاوت در مورد خط میانی بهتر را دشوار می‌کند.
 خط حمله؛ به سود استقلال
استقلال با 3 مهاجم مدعی به نام‌های شیخ دیاباته، مهدی قائدی و ارسلان مطهری بهترین خط حمله لیگ را دراختیار دارد و البته رنج‌های پرسپولیس در این پست مکرر گفته شده است. در پرسپولیس وحید امیری معمولا فوروارد سایه است و مهدی عبدی و آرمان رمضانی هم شانس بازی به‌عنوان مهاجم نوک را دارند. می‌بینید که تفاوت مشهودی بین قوای 2 تیم وجود دارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3gmpyd

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اعلام زمان نشست خبری گل‌محمدی و فکری

شفاف‌سازی درباره اسپانسر مشترک استقلال و پرسپولیس
گفت‌وگوی اختصاصی با عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل؛