تاریخ انتشار: 1400/02/27 09:10
کد خبر: 39315

توضیحاتی در خصوص تبانی در دیدار سپاهان-مس

کارشناس مسائل حقوقی ورزش و ناظر اجرایی سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: متاسفانه ساز و کار واضح و مشخصی برای تشخیص و جلوگیری از تبانی در کشور وجود ندارد.
توضیحاتی در خصوص تبانی در دیدار سپاهان-مس

پس از انتشار تصاویر مسابقه تیم‌های سپاهان و مس رفسنجان در هفته بیست و سوم رقابتهای لیگ برتر و مطرح شدن شایعه تبانی چند بازیکن مس روی صحنه گل‌های تیم سپاهان در فضای مجازی، ناظر سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا در گفتگو با خبرنگار به بیان توضیحاتی در این زمینه پرداخت.

ایمان فرزین کارشناس مسائل حقوقی ورزش و ناظر اجرایی سابق کنفدراسیون فوتبال آسیا با اشاره با مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: ماده ۷۳ مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال با عنوان سلامت مسابقات و تبانی، صراحتاً عنوان کرده است که هر شخصی که مبادرت به طراحی، زمینه سازی یا اقدام برای تاثیرگذاری بر نتیجه یک مسابقه برخلاف اخلاق و شئونات ورزشی نماید به محرومیت از هرگونه فعالیت فوتبالی به مدت حداقل ۱۲ ماه و نیز پانصد میلیون ریال جریمه نقدی محکوم خواهد شد. در صورت شدت اقدامات یا اهمیت فراوان موضوع، متخلف برای تمام عمر از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال ، فوتسال و فوتبال ساحلی، محروم می شود.

وی در ادامه با اشاره به ماده ۷۷ مقررات مذکور افزود: این ماده کلیه اشخاص را مکلف کرده تا در صورت اطلاع از هرگونه تبانی احتمالی و مسائل مربوط به سلامت مسابقه، مراتب را به اطلاع مقامات رسمی فدراسیون فوتبال برساند. در متن این ماده آمده است که کلیه اشخاص مشمول این مقررات مکلف هستند در صورت اطلاع از هرگونه نقض اساسنامه و یا هر یک از قوانین، مقررات، آیین نامه ها، بخشنامه و یا دستورالعمل های فدراسیون فوتبال و یا اطلاع از وقوع هرگونه جرمی، مراتب را در اسرع وقت و بدون هیچگونه تاخیری و با ذکر جزییات به اطلاع مقامات رسمی و صلاحیتدار فدراسیون فوتبال برسانند.

شروع به تخلف، شروع به جرم و هرگونه پیشنهاد نامشروع و غیرقانونی ولو آنکه اجرایی یا منتج به نتیجه نشوند نیز مشمول همین تکلیف قانونی می باشد و باید در اسرع وقت و بدون هیچگونه تاخیر و با ذکر جزییات به اطلاع مقامات رسمی و صلاحیتدار فدراسیون فوتبال رسانده شود. در صورت تخلف از این قاعده ، هریک از مجازات های قانونی مقرر در این مقررات به تشخیص رکن قضایی در مورد متخلف قابل اجرا می باشد.

ایمان فرزین در ادامه ضمن اشاره به سخت گیریهای فیفا و AFC درباره اینگونه موارد، عنوان کرد: هرچند اثبات تبانی کار راحتی نیست و نیازمند ارائه اسناد و ادله محکمه پسند می باشد، اما در صورت اثبات آن محرومیت های بسیار سنگینی توسط فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز برای متخلفان و مجرمان درنظر گرفته شده است.

فرزین در پایان گفت: متاسفانه ساز و کار واضح و مشخصی برای تشخیص و جلوگیری از تبانی در کشور وجود ندارد اما در صورت لزوم، فدراسیون می تواند از نهادهای امنیتی کشور درخواست کند تا در بررسی و کشف جرایم مربوطه آنان را یاری نموده و مدارک و مستندات لازم را در اختیار ارکان قضایی فدراسیون فوتبال بگذارند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2ozkxq

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


کیانی دوباره در نقش جهان/ یاران محرم دوباره در صدر قرار خواهند گرفت یا خیر؟
انتقام حذفی از زرد پوشان اصفهانی