تاریخ انتشار: 1400/02/29 13:10
کد خبر: 39161

استقلال این بار قفل دروازه ذوب‌آهن را باز می‌کند؟

کمتر از یک ماه قبل بود که استقلال با بردهای پرگل در لیگ قهرمانان، آسیا را به تحسین وا داشت. تیم مجیدی در نهایت موفق شد با زدن 14 گل در یکی از سخت‌ترین گروه‌های غرب آسیا صدرنشین شود و به مرحله حذفی برسد، ولی در بازگشت به خانه همه چیز تغییر کرد.
استقلال این بار قفل دروازه ذوب‌آهن را باز می‌کند؟
استقلال در دو بازی حساس لیگ برتر مقابل ذوب‌آهن و پرسپولیس گلی نزد و امتیازی نگرفت تا از جایگاه مدعی قهرمانی به تیمی تبدیل شود که در بازی‌های باقی‌مانده باید برای کسب سهمیه بجنگد. اگر دو بازی آخر لیگ قهرمانان مقابل الاهلی و الشرطه را هم در نظر بگیریم، استقلال در چهار بازی اخیرش تنها یک گل (از روی نقطه پنالتی) زده و این تغییر شرایط ناگهانی قطعاً باید مهمترین دغدغه مجیدی در آستانه بازی امشب مقابل ذوب‌آهن در جام حذفی باشد.
برای این افت دلایل مختلفی وجود دارد. یکی از آنها خستگی بازیکنان به دلیل فشار مسابقات لیگ قهرمانان است. صالح مصطفوی، مربی استقلال هم در یکی از مصاحبه‌های اخیرش تأکید کرد که بازیکنان در بازگشت از عربستان «شادابی» گذشته را ندارند و ساعت بد بازی‌ها و به هم خوردن ساعت خواب خستگی آنها را تشدید کرده است.
دلیل دوم تصمیمات جدید کادر فنی است. استقلال در تنها شکست آسیایی‌اش چهار گل از الدحیل دریافت کرد و بعد از آن بازی مربیان تصمیم گرفتند که تیم را با تفکرات محتاطانه‌تری به زمین بفرستند. آنها برای بازگرداندن تعادل به تیم راهکارهای مختلفی را در نظر گرفتند؛ استفاده از دو هافبک دفاعی، نزدیک کردن خط میانی به خط دفاع و در نهایت بازگشت به سیستم سه دفاعه. این تدابیر کمک کرد که مشکلات خط دفاع استقلال تا حدودی برطرف شود، ولی به قیمت کم شدن ضرب حملات این تیم تمام شد. استقلال نسبت به بازی‌های دور رفت لیگ قهرمانان با نفرات کمتری حمله می‌کند و در نتیجه فرصت‌های گل کمتری می‌سازد. با این حال آنها در جریان دو بازی اخیر لیگ به اندازه کافی موقعیت داشتند که بازی را نبازند.
دلیل سوم  کم شدن ناگهانی آمار گل‌های استقلال در هفته‌های اخیر را باید افت مهاجمان دانست. قایدی بعد از درخشش در لیگ قهرمانان همچنان در اوج است، ولی با افت همزمان دیاباته و مطهری در خط حمله تنهاست. دیاباته در لیگ قهرمانان 5 گل زد که سه تای آنها از روی نقطه پنالتی بود. او در بازی با ذوب‌آهن فرصت خوبی را برای زدن گل تساوی از دست داد؛ اتفاقی که در دربی هم بعد از ورود این مهاجم به زمین تکرار شد. شیخ با آمادگی فصل گذشته می‌توانست در دو بازی اخیر استقلال را از شکست نجات دهد.
مطهری هم در لیگ قهرمانان  برای استقلال فقط یک گل زد و در دو بازی اخیر فرصت‌های خوبی را از دست داد تا مشخص شود مثل دیاباته نسبت به فصل قبل افت کرده است. با این حال او به دلیل مصدومیت شیخ امشب هم مثل دربی در ترکیب اصلی استقلال خواهد بود. سومین مهاجم نوک آرمان رمضانی است که در بازی‌های اخیر از نیمکت به ترکیب اضافه شده، ولی هنوز نتوانسته گلی بزند تا جایی که برخی پیش‌بینی می‌کنند استقلال را هم مثل پرسپولیس بدون گل زده ترک کند.
مجیدی بعد از شکست مقابل دحیل توانست ضعف ساختار دفاعی تیمش را با تغییرات تاکتیکی تا حدودی برطرف کند، ولی حالا با مشکل جدیدی روبرو شده و باید بتواند تیمش را دوباره به مسیر گلزنی برگرداند. او در دوران بازی گلزن قهاری بود و قطعاً با مهاجمانش برای خروج از این شرایط صحبت خواهد کرد. بخشی از مشکلات گلزنی به مشکلات روحی و ذهنی برمی‌گردد و شنیده می‌شود که مجیدی به مهاجمانش توصیه کرده دیگر به بازی‌های قبلی فکر نکنند و تمرکزشان فقط روی بازی امشب باشد.
استقلال بعد از دو شکست متوالی و از دست رفتن امید قهرمانی لیگ توجه ویژه‌ای به جام حذفی دارد، ولی آنها از بخت بد با تیم سختکوشی بازی می‌کنند که هفته گذشته نشان داد چه دفاع منسجمی دارد. استقلال در بازی قبلی با ذوب‌آهن با وجود تغییر روش‌های پرشمار و استفاده از تمام مهره‌های تهاجمی‌اش نتوانست گلی بزند، ولی گل نزدن در بازی امشب به معنی خداحافظی با دومین جام خواهد بود و قایدی، مطهری، اسماعیلی و رمضانی باید راهی برای باز کردن دفاع فشرده حریف پیدا کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4mqdkb

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


 طلسم عجیب پنالتی‌های استقلال