تاریخ انتشار: 1400/04/27 20:34
کد خبر: 36342

چهار نکته مغفول‌ مانده از دل دربی حذفی

داربی پرهیاهو، اما کسل‌کننده و بی‌کیفیت پرسپولیس و استقلال در جام حذفی به پایان رسید و آبی‌ها به دور بعد صعود کردند.
چهار نکته مغفول‌ مانده از دل دربی حذفی

در مورد ابعاد فنی و حاشیه‌ای این مسابقه زیاد حرف زده شده، اما چند نکته مهم هم وجود دارد که شاید کمتر به چشم آمده باشد.

 2کلین‌شیت بدون جلال
پرسپولیس در همه سال‌های موفقیتش وابستگی شدید و تمام‌عیاری به جلال حسینی داشته و از همین حالا یکی از نگرانی‌های بزرگ هواداران این تیم آن است که بعد از وداع کاپیتان، جای خالی او چطور پر خواهد شد؟ شدت این اتکا به حدی است که غیبت جلال در مسابقه رفت با آلومینیوم اراک منجر به ثبت تنها شکست پرسپولیس در این فصل شد. با این حال حسینی به‌دلیل استراتژی غلط کادرفنی و حضور مستمر در تمامی مسابقات دچار فرسایش شده و 2بازی اخیر سرخپوشان برابر آلومینیوم و داربی حذفی با استقلال را از دست داد. پیش از هر دو مسابقه اعلام خبر غیبت حسینی باعث استرس هواداران شد، اما به هر حال پرسپولیس در این دو بازی بدون کاپیتانش کلین‌شیت کرد. در هر دو مسابقه و به‌ویژه داربی حذفی هم نقش فرشاد فرجی بسیار پررنگ بود. او نمایش خیلی خوبی برابر استقلال داشت و جز در یک صحنه که اشتباهش منجر به ایجاد موقعیت خوب برای قائدی شد، به نحو مطلوب جای خالی جلال را پر کرد. این مسئله نشان داد شاید در برخی مسابقات راحت‌تر، می‌شد به حسینی استراحت داد و او را برای مقطع حساس پایانی فصل، در دسترس نگه داشت.

  وقتی خبری از علی شجاعی نشد
یکی از شگفت‌انگیزترین ابعاد بازی پرسپولیس که کمتر به چشم آمد، غیبت علی شجاعی در فهرست پنالتی‌زن‌ها بود. شاید یحیی گل‌محمدی به بازی او علاقه ندارد و عقیده‌اش در این مورد کاملا محترم است، اما شجاعی که در 5دقیقه آخر بازی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر النصر به میدان آمد و واپسین پنالتی سرخپوشان را خیلی مسلط به گل تبدیل کرد، شاید در داربی هم می‌توانست همان نقش را ایفا کند. او اگر در آخرین دقایق به ترکیب اضافه می‌شد، چه بسا مشکل پنالتی پنجم را حل می‌کرد. مهدی عبدی موقع زدن این ضربه آشکارا تهی کرده بود و اخبار غیررسمی حاکی از آن است که احمد نوراللهی هم نپذیرفت پنالتی بزند.

  دعای 6 تیم پشت سر استقلال
با حذف پرسپولیس و سپاهان از جام حذفی، حالا تنها استقلال از جمع 3 تیم بالای جدول رده‌بندی لیگ برتر در این مسابقات باقی مانده است. بنابراین اگر قرار است تیم چهارم لیگ مجوز حضور در فصل آتی لیگ قهرمانان را به‌دست بیاورد، شرطش این است که استقلال قهرمان جام حذفی شود. چنانچه فولاد، گل‌گهر یا برنده بازی ملوان و خیبر خرم‌آباد قهرمان جام حذفی شوند، تیم چهارم لیگ سهمیه نخواهد گرفت. هم‌اکنون 6تیم 36تا39امتیازی برای رسیدن به پله چهارم لیگ برتر رقابت دارند. فولاد، تراکتور، گل‌گهر، پدیده، آلومینیوم و پیکان این 6تیم هستند که اگر چهارم شوند و استقلال عنوان قهرمانی جام حذفی را به‌دست بیاورد، آسیایی خواهند شد. از این جمع البته فولاد و گل‌گهر در جام حذفی باقی مانده‌اند و اگر خودشان قهرمان شوند، طبیعتا سهمیه آسیا را هم به‌دست خواهند آورد.

  قطعاً سوپرجام داریم
یکی از عجیب‌ترین و من‌درآوردی‌ترین قوانین فوتبال ایران آن است که اگر تیمی به‌طور همزمان قهرمان لیگ و حذفی شود، به‌صورت خودکار فاتح سوپرجام هم تلقی خواهد شد و دیگر این مسابقه برگزار نمی‌شود! این قانون شبیه فرمول «2تا بخر، 3تا ببر» است و تا‌کنون تنها یک‌بار در مورد پرسپولیس اجرا شده است. به هر تقدیر امسال چون به‌احتمال قریب به یقین یکی از 2تیم پرسپولیس یا سپاهان قهرمان لیگ خواهند شد و هر دو تیم هم از مسابقات حذفی کنار رفتند، دیگر احتمال قهرمانی مشترک یک تیم در 2 جام وجود ندارد. بنابراین مسلما در آغاز لیگ بیست‌ویکم سوپرجام خواهیم داشت. حتی این احتمال وجود دارد که با قهرمانی پرسپولیس در لیگ و استقلال در حذفی، سوپرجام بین سرخابی‎ها باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2rbvbz

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


5 بازی خاطره انگیز پرسپولیس در تاریخ دربی + فیلم

امیدوارم دربی 94 برنده اش استقلال باشد/ تیم فکری شایستگی این پیروزی را دارد
نایب رئیس اسبق باشگاه استقلال در گفت وگو با فرتاک ورزشی: