تاریخ انتشار: 1400/08/10 15:07
کد خبر: 31011

پول نه؛ پین دلیل جذب خارجی های باکیفیت در استقلال بود

لیگ بیست‌ویکم، دومین فصل فوتبالی متوالی است که باشگاه‌های داخلی بدون سرمربی خارجی و با حداقل تعداد بازیکن خارجی به استقبال آن شتافتند. با وجود لغو ممنوعیت ورود خارجی‌ها به فوتبال ایران، در تابستان سال جاری تا‌کنون تنها ۶ بازیکن خارجی با ۴ باشگاه ایرانی قرارداد امضا کرده‌اند و از میان آنها، تنها ۳ بازیکن از لیگ‌های اروپایی به لیگ برتر کشورمان اضافه شده‌اند.
پول نه؛ پین دلیل جذب خارجی های باکیفیت در استقلال بود
خارجی‌های معدود فوتبال ایران هرچند در باشگاه‌های خود دست‌کم یه مهره تأثیرگذار در ترکیب ثابت هستند یا رزومه آنان نشان می‌دهد که استحقاق چنین جایگاهی را دارند اما عدم انطباق پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی در ایران و کشورهای اروپایی و اعلام دیرهنگام لغو ممنوعیت جذب نیروی خارجی، بر موانع اقتصادی و بحران مالی باشگاه‌ها اضافه شده‌اند تا یافتن گزینه‌هایی با کیفیت بالا و قیمت معقول در بازارهای خارجی برای باشگاه‌های ایرانی دشوارتر از هر زمانی شود. با این وجود، استقلال و زوج مجیدی-پین با دو خرید معقول اثبات‌ کردند که در همین بازار نیز می‌توان مهره‌های کلیدی یافت.
کوین یامگای ۲۵ ساله فرانسوی و رودی ژستد 30 ساله، هر دو بازیکنانی زهردار هستند که با وجود آن که در بازار فعلی تنها بازیکنان آزاد برای تیم‌ها در دسترس بودند، حاضر به فسخ قرارداد با وایله بولدکلوب دانمارک و پانتولیکوس یونان شدند تا با پیراهن استقلال بدرخشند. مهارت، تکنیک و جنگندگی یامگا مقابل ذوب‌آهن را در نخستین بازی ژستد با پیراهن آبی‌های پایتخت نیز تجربه خواهیم‌ کرد. درخشش این دو بازیکن در لیگ ۲۱ اما این پرسش را پررنگ خواهد ساخت که چرا سایر تیم‌ها نتوانستند برای جذب ستارگانی در حد یامگا حتی تلاش‌کنند؟
پرسش بالا زمانی پررنگ‌تر هم می‌شود که بدانیم مجموع قرارداد یامگا و ژستد برای فصل پیش‌رو، به پول ایران حدود ۱۰ میلیارد تومان خواهد بود؛ یعنی کمتر از دستمزد بازیکنانی همچون شهریار مغانلو و رضا اسدی. در نتیجه، می‌توان دانست که نیمی از باشگاه‌های فوتبال‌مان حتی در این شرایط وخیم اقتصادی، تمکن مالی به خدمت گرفتن خارجی‌هایی با کیفیت خارجی‌های استقلال را دارند.
در جذب یامگا و ژستد، آنچه استقلال داشت و دیگر باشگاه‌ها نداشتند، نه 8/1 میلیون دلار حاصل از فروش مهدی قایدی، بلکه گابریله پین بود. شناخت دستیار ایتالیایی مجیدی از بازار اروپا، مجیدی را برای یافتن بازیکنان خارجی که بتوانند جانشین برحق دیاباته و میلیچ باشند، بی‌نیاز از ارتباط با دلال‌ها و واسطه‌هایی ساخت که منفعت مالی خود را بر منفعت فنی باشگاه ارجح می‌دانند. یک جست‌وجوی ساده در وب‌سایت ترانسفرمارکت نشان می‌دهد بازیکنان آزادی با رزومه نسبتاً‌ مطرح که ارزششان نزدیک به ارزش رودی ژستد ۵۰۰ هزار یورو است، کم تعداد نیستند اما عدم وجود واسطه میان آنان و باشگاه‌های ایرانی، ما را از شانس جذبشان محروم ساخته.
در چند سال اخیر نیز خارجی‌های تأثیرگذاری نظیر دارکو بیدوف، آیاندا پاتوسی، مامه تیمام و آنتونی استوکس به واسطه آشنایی سرمربیان خارجی نظیر میودراگ رادولوویچ، وینفرد شفر، یان توشاک و دستیاران آنها وارد فوتبال ایران شده‌اند. حتی در سال جاری، جذب دو ملی‌پوش عمانی برای مس رفسنجان با مشورت برانکو ایوانکوویچ سرمربی کنونی تیم ملی عمان صورت گرفت. این تجربه نشان می‌دهد که باشگاه‌های متمول ایرانی برای جذب خارجی باکیفیت بیش از پول به واسطه قابل اتکا نیاز دارند؛ ویژگی‌ای که متأسفانه در فوتبال باشگاهی ایران جدی گرفته نمی‌شود.
 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3komzq

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


حیدری مشاور آجورلو شد

کامبک شاکردان اشکش رزاقی راد به در خروج نزدیک کرد!
استقلال ملاثانی۲-۱ پارس جنوبی جم؛

بختیاری زاده در کهکشان عاشوری غرق شد
خیبر خرم آباد ۲-۱استقلال خوزستان: