تاریخ انتشار: 1400/08/13 22:10
مجوز حرفه‌ای، سه ماهه و البته مصلحتی؛
کد خبر: 30814

وقتی استقلال و پرسپولیس تک ماده زدند!

در چند روز گذشته حواشی صدور مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها، اخبار متعددی مخابره شد تا در نهایت از سوی کمیته استیناف این مجوز صادر شد.
وقتی استقلال و پرسپولیس تک ماده زدند!

مجوز حرفه‌ای یا (Club Licensing) مجموعه از استانداردها و قوانینی است که باشگاه‌ها باید برای هر کدام از آن‌ها اسناد و مدارکی را تهیه و ارسال کنند. این استانداردها و قوانین را یک سازمان مرجع مثل (کنفدراسیون فوتبال آسیا) AFC که بالاترین نهاد در آسیا و حاکم بر فوتبال است و تمامی فدراسیون کشورهای قاره آسیا و باشگاه‌های فوتبال عضو آن هستند و براساس قوانین آنها وضع شده این نهاد بزرگ فعالیت می‌کنند.

در قانون، مجوز حرفه‌ای شامل ۵ معیار اصلی است که این معیارها عبارتند از ورزشی، زیرساخت، پرسنلی، حقوقی و مالی که روی هم رفته دارای حدوداً ۶۰۰ آیتم هستند و تمامی بخش‌های یک باشگاه حرفه‌ای را شامل می‌شود و آن‌ها باید مستندات معتبر را آماده و سایت مدیریت مجوز حرفه ای ارسال کنند.

کلیه باشگاه‌هایی که می‌خواهند در مسابقات داخلی کشور و کنفدراسیون فوتبال آسیا شرکت کنند باید تقریبا مواردی را رعایت نمایند. این موارد موضوعاتی را مشخص می‌کند همچون؛ آیا شما آکادمی یا زیرساختی دارید؟ دفتر باشگاه برای شما وجود دارد؟ واحد اداری یا آموزشی دارید؟ نیروی متخصص در باشگاه وجود دارد؟ سرمربی مدرک حرفه‌ای دارد؟ (اگر مدرک سرمربی الف باشد او را نمی‌پذیرند) این باشگاه اساسنامه دارد یا خیر؟ سهامداران آن چه کسانی هستند؟ مالکیت و بودجه بندی آن به چه شکل است؟ ۲ تیم می‌توانند یک ورزشگاه را برای صدور مجوز حرفه‌ای مشخص کنند. آیا یک تیم داراری تیم بانوان است؟ همه این موارد باید سالیانه مورد بازرسی قرار بگیرد.

براساس استانداردها و قوانینی که هرسال نیز از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به روز می شود باشگاه موظف به توسعه و انطباق مجموعه خود با آنها هستند و تمامی این موارد در قالب فایل ها و مستنداتی به AFC ارسال می‌شود.

در ابتدا کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال، استقلال و پرسپولیس را واجد شرایط مجوز حرفه‌ای ندانست اما در نهایت کمیته استیناف رای را وتو کرد و مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها را صادر کرد و طبق تایید استیناف مدارک سرخابی‌ها در سایت بارگزاری شد.

بهرحال آن‌طور که مشخص است، کمیته استیناف از روی مصلحت مدارک استقلال و پرسپولیس را تائید کرده است، حال اینکه تا چه حد در این مهلت سه ماهه بتوان به معیار‌های کنفدراسیون آسیا رسید، مشخص نیست، اما با شرایط حاکم بر فوتبال ایران دیر یا زود مشکل استقلال و پرسپولیس دامانِ فوتبال ایران را خواهد گرفت.

محمدرضا ولی زاده

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3nr6bv

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تصمیم afc برای استقلال و پرسپولیس خیر است !