تاریخ انتشار: 1400/08/23 13:43
کد خبر: 30294

پرسپولیس با سیستم سه دفاعه ادامه می‌دهد

پرسپولیس در بازی چهارم از لیگ بیست و یکم تغییر سیستم داد و بعد از سال‌ها سه دفاعه بازی کرد. این تغییر سیستم در جهت ساخت بازی از عقب و تنوع شکل حرکتی تیم در فاز حمله صورت گرفت. هر چند این سیستم بازی در نیمه نخست بازی با گل‌گهر به نتیجه مطلوب و نهایی نرسید و از شروع نیمه دوم، سرخ‌ها به سیستم قبلی برگشتند اما قرار است این سیستم در بازی‌های بعدی هم ادامه داشته باشد.
پرسپولیس با سیستم سه دفاعه ادامه می‌دهد
کادر فنی پرسپولیس اعتقاد دارد تیم در بازی با گل‌گهر شرایط فنی خوب و امیدوار‌کننده‌ای داشته است و از نسخه‌ای که برای مجموعه خود تجویز کردند اصلاً پشیمان نیستند. آنها معتقدند حتی با در نظر گرفتن تغییر شکل کار در شروع نیمه دوم، این طرح یک نقشه شکست خورده نبود و با کار و تمرین بیشتر می‌توانند وضعیت بهتری در مدل بازی‌شان پیدا کنند.
کادر فنی پرسپولیس اعتقاد دارد آنها می‌توانند سیستم جدید را در تیم خود جا بیندازند و به فرم بازی خود تنوع بیشتری بدهند کما اینکه در بازی با گل‌گهر هم در فاز دفاع موقعیت چندانی به حریف ندادند و در شرایطی گل خوردند که خطای منجر به گل حریف اصلاً خطا نبود، ضمن اینکه در فاز حمله هم موقعیت‌هایی داشتند و می‌توانستند برنده از زمین بیرون بیایند.
مربیان پرسپولیس معتقدند شرایط فنی تیم‌شان در بازی با گل‌گهر نسبت به دیدار با آلومینیوم در اراک به مراتب بهتر شده، ضمن اینکه باید در نظر داشت آنها برای تمرین روی سیستم جدید و جزئیات تاکتیکی مربوط به آن قبل از بازی با گل‌گهر تنها 48 ساعت زمان داشتند. البته خود مربیان پرسپولیس هم بعد از بازی به یکسری از نقاط ضعف‌شان در اجرای سیستم جدید اشاره داشتند اما در کل شکل حرکتی تیم امیدوار‌کننده بود. آنها صراحتاً به بهبود فرم بازی تیم در دیدار با گل‌گهر اشاره می‌کنند و امیدوارند با توجه به تعطیلی مسابقات تا قبل از بازی با مس رفسنجان در تمرینات روی جزئیات این سیستم کار کرده و شکل بهتری در دفاع و حمله پیدا کنند.
کادر فنی پرسپولیس قصد دارد در کنار استفاده از همان سیستم 2-4-4 قبلی سیستم جدیدی را هم داشته باشد و در طول بازی‌ها با چرخش سیستم و جابه‌جایی نفرات در زمین تنوع بیشتری به شکل تیمی خود بدهد و حریفان را سردرگم کند.
البته مربیان پرسپولیس به این نکته واقفند که برای بازی با سیستم سه دفاعه نیاز به وینگ ‌بک‌ها (بازیکنان کناری) قدرتمندی نیاز دارند که در عین حال هم مدافع کناری باشند هم هافبک کناری و در مسأله اجرا فرم فنی این بازیکنان و نفرات دیگر اهمیت بسیاری دارد کما اینکه حمید مطهری بعد از بازی با گل‌گهر به بخشی از این جزئیات اشاره کرده بود.
کادر فنی پرسپولیس امیدوار است تا قبل از بازی در رفسنجان شکل تیم از آنچه مقابل تیم هم استانی حریفش دیدیدم بهتر باشد. بسیاری فکر می‌کنند پرسپولیس در بازی با گل‌گهر با سیستم 2-5-3 بازی کرد، در حالی که سیستم بازی سرخ‌ها در حمله 3-4-3 و در دفاع 1-4-5 بود.
مربیان پرسپولیس با توجه به اینکه تیم‌شان در فاز دفاع موقعیت چندانی به حریف نداد و در جریان بازی گل نخورد از تغییر فرم تیم راضی‌اند. در سیستم مد نظر مربیان پرسپولیس و در ترکیب اولیه بازی با گل‌گهر غیر از عیسی آل‌کثیر که در نوک حمله بازی می‌کرد وحید امیری و مهدی ترابی هم دیگر بازیکنان خط حمله بودند اما هر دو بازیکن عقب‌تر از عیسی بازی می‌کردند و بخصوص در مورد وحید امیری اصلاً به نظر می‌رسید او هافبک میانی باشد اما این همان فرم بازی مد نظر کادر فنی بود و به دستور و خواسته آنها بود که این بازیکنان در مناطق دیگر دیده می‌شدند تا فرم بازی تیم کاملاً شناور باشد.
اینچنین بود که بعضاً ترابی یا امیری را در جناح راست، چپ یا مرکز زمین می‌دیدیم و تمام این جابه‌جایی‌ها از این جهت انجام می‌شد تا حریف دست پرسپولیس را نخواند و فرم بازی به گونه‌ای باشد که حریف راه‌های مقابله با آن را پیدا نکند.
به اعتقاد کادر فنی پرسپولیس، تیم‌شان در بازی با گل‌گهر هم در حوزه پرس حریف خوب کار کرده و باعث شده حریف بیشتر به توپ‌های بلند رو بیاورد و نتواند موقعیت گل چندانی بسازد هم در ساخت بازی از عقب نشانه‌های پیشرفت دیده شده است. البته برای ساخت بازی از عقب هر تیم نیاز به مدافعان مرکزی بازیسازی مثل محمدحسین کنعانی‌زادگان دارد اما در بازی اخیر نشانه‌های مثبتی در بازی علی نعمتی و فرشاد فرجی هم دیده شد.
در عین حال نمایش علی نعمتی که اولین بازی فیکس‌اش را برای پرسپولیس انجام می‌داد امیدوار کننده‌تر هم بود. نعمتی که در شهرخودرو همبازی فرجی بوده نسبت به این مدافع مازندرانی قرص‌تر و محکم‌تر به نظر می‌رسد و در سرزنی حتی از او قوی‌تر هم هست. ویژگی مهم نعمتی چپ پا بودن اوست. پرسپولیس مدت‌ها مدافع میانی چپ پا نداشت و در سال‌های اخیر شجاع و سیدجلال که مدافع میانی مایل به چپ بودند هم چپ پا نبودند.
با شرایطی که در بازی با گل‌گهر ایجاد شد و حتی با در نظر گرفتن تغییر سیستم در شروع نیمه دوم اما پرسپولیس قصد دارد با همین سیستم سه دفاعه کارش را ادامه دهد، هر چند ممکن است تغییر سیستم در جریان بازی انجام شود. با این حساب بعید نیست تیم در مصاف با مس رفسنجان بازی را با چهار دفاع شروع کند و در جریان بازی به سیستم سه دفاعه سوئیچ کند!
امروز پرسپولیس یک بازی تدارکاتی به درخواست  اکبر میثاقیان از کادر فنی پرسپولیس انجام خواهد داد که این بازی فرصت خوبی برای محک زدن دوباره سیستم سه دفاعه است هر چند بدون سرلک، ترابی و امیری که هر سه بازیکن، نفرات اصلی تیم هستند آزمایش این سیستم بخصوص در فاز حمله با اختلال جدی مواجه خواهد شد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4yjxba

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


فرصت بازسازی برای یحیی/ پرسپولیس؛ راضی از تعطیلی