تاریخ انتشار: 1400/09/01 14:58
کد خبر: 29843

گم شدن بازی‌ساز؛ جای خالی شماره 10 در ترکیب استقلال

استقلال شاید توانسته باشد جای خالیِ مهدی قایدی گلزن را پر کرده باشد، اما جای قایدیِ گل‌ساز هنوز پر نشده است.
گم شدن بازی‌ساز؛ جای خالی شماره 10 در ترکیب استقلال

جدایی مهدی قایدی و شیخ دیاباته، دو تا از بهترین مهاجمان چند فصل اخیر، مشخص بود که به استقلال ضربه می‌زند. اما فرهاد مجیدی برای پر کردن جای خالی دو ستاره گلزنش، خیلی زود دست به کار شد و چند خرید جدید داشت. استقلال آرتور یامگا و رودی ژستد را از خارج فوتبال ایران آورد و امین قاسمی‌نژاد، محمدرضا آزادی و امیرحسین حسین‌زاده را به عنوان خریدهای داخلی جذب کرد.

فصل گذشته قاسمی‌نژاد بیشتر از مجموع گل‌های قایدی و دیاباته گل زده بود و مجیدی امیدوار بود با خرید او در کنار سایر خریدها، تیمش معضل گلزنی پیدا نکند. اما چالشی که استقلال در این پنج هفته با آن دست و پنجه نرم می‌کند، خلا گل‌ساز است تا گلزن. طبق آمار «متریکا»، فصل گذشته مهدی قایدی 55 مرتبه با پاس کلیدی، موقعیت ساخته بود و بهترین بازیکن استقلال از حیث ایجاد موقعیت گل بود. قایدی در دو فصل گذشته مجموعا 14 پاس‌گل در لیگ داده بود و از این حیث هم بهترین بازیکن استقلال بود. اما برای پر شدن جای خالی او، آبی‌ها فقط سراغ گلزن‌ رفتند و حالا اسکواد (جمع نفرات) استقلال خالی است از بازیکنی که حملات را طراحی کند.

استقلال در این فصل پنج گل زده و پنجمین خط حمله برتر لیگ است. اما مرور گل‌های استقلال هم خلا یک بازی‌ساز را نمایان می‌کند. در این فصل سه بازیکن برای استقلال پاس‌گل دادند:

یک-  سیاوش یزدانی که پاس‌گلش مقابل تراکتور تماشایی بود؛ اما پاس او حرکت فردیِ زیبا و اتفاقی بود و نمی‌توان در هر بازی روی آن پاس حساب باز کرد (سیاوش یزدانی توپ ارسالی از کرنر را با پشت پا و روی هوا به محوطه جریمه تراکتور فرستاد).

دو-  امیرعلی صادقی مقابل ذوب‌آهن روی هوش یامگا حساب باز کرد و پاسی تماشایی ارسال کرد که او را با دروازه‌بان ذوب‌آهن تک‌به‌تک کرد. اما صادقی هم در این فصل مجموعا 40 دقیقه بازی کرده و جزو نفراتی نیست که فرهاد مجیدی به طور فیکس روی او حساب باز کرده باشد.

سه-  اولین پاس‌گل این فصل استقلال به نام آرش رضاوند ثبت شد. بازیکنی که بیشترین انتقادها را این روزها متحمل می‌شود، اما در کنار امیرحسین حسین‌زاده (با 6 پاس‌کلیدی) دومین بازیکن خلاق استقلال در این پنج هفته بوده است. تنها پاس‌گل او هم پاسی نبود که گره بازی را باز کند. رضاوند پاسی ساده و هوشمندانه به جعفر سلمانی داد و سلمانی از پشت محوطه جریمه با یک شوت دروازه هوادار را باز کرد.

فریم‌های زیادی از بازی این فصل استقلال است که نشان می‌دهد آرش رضاوند هم با وجود استعداد ذاتی در عملکردهای دفاعی و ساخت ضدحمله برای استقلال، در ارسال پاس آخر ضعف دارد. تصویر زیر به بازی استقلال و ذوب‌آهن مربوط می‌شود که با پاس اشتباه، موقعیتی را از استقلال می‌گیرد که یک هافبک طراح، به راحتی آن را از دست نمی‌دهد.

همه ضعف استقلال البته در باز کردن گره بازی، به رضاوند مربوط نمی‌شود. سایر هافبک‌های این تیم هم در ارسال پاس آخر تبحر بالایی از خود نشان ندادند. فریم زیر دقیقه 35 بازی این تیم مقابل تراکتور است. استقلال با تعداد نفر بالا حمله می‌کند. شش بازیکن استقلال در محوطه جریمه حضور دارند و رضاوند هم عقب‌تر از آن‌ها منتظر توپ برگشتی است. جایگیری مهاجمان برای دریافت پاس صحیح است و بین بازیکنان تراکتور، منتظرند که با یک شوت کار را تمام کنند. اما ارسال کم‌کیفیت پاس، توپ را به تراکتور می‌دهد و این موقعیت عالی را از استقلال می‌گیرد.

در آخرین بازی استقلال که اتفاقا تنها بازی این تیم در این فصل بود که گلی هم نزدند، مهدی‌پور 3 مرتبه، قاسمی‌نژاد و چشمی هم دو مرتبه با پاس‌کلیدی موقعیت ساختند. به نظر می‌رسد فرهاد مجیدی برای رفع خلا بازی‌ساز، این شانس را به همه بازیکنان داده که با ارسال پاس آخر، استقلال را به گل برسانند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4vqzpn

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


پاشازاده: قایدی باید جلوی لبنان بازی می‌کرد
امیدوارم انتقاد هم دارم