تاریخ انتشار: 1401/01/05 00:50
کد خبر: 24233

پرسپولیس ۱۴۰۰، حذف از آسیا تا واگذاری در بورس

پرسپولیس روزهای پر فراز و نشیبی در سال 1400 پشت سر گذاشت که ابطال مجوز حرفه‌ای و حذف از لیگ قهرمانان آسیا مهم‌ترین و تلخ‌ترین رویداد رقم خورده برای سرخ‌پوشان در این سال بود.
پرسپولیس ۱۴۰۰، حذف از آسیا تا واگذاری در بورس

پرسپولیس سال 1400 را در شرایطی آغاز کرد که همراه با سپاهان در کورس قهرمانی بود تا بتواند برای پنجمین سال پیاپی، جام قهرمانی را به هوادرانش هدیه دهد و در نهایت هم گل‌محمدی و شاگردانش در دیدار نهایی لیگ بیستم، برابر پیکان دو بر صفر به پیروزی رسیدند و با دو امتیاز بالاتر از سپاهان، برای پنجمین بار پیاپی جام قهرمانی را بالای سر بردند.

 

شاید بتوان گفت ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰، برای پرسپولیسی‌ها روزهای شیرینی بود چراکه این تیم توانست رقیب خود در جدول را ناکام بگذارد و قهرمان شود اما در تابستان و درست در شرایطی که گل‌محمدی از باشگاه خواسته بود سه بازیکن کلیدی تیمش حفظ شوند، با جدایی آن‌ها روزهای تلخی برای هواداران پرسپولیس ایجاد شد. احمد نورالهی، حسین کنعانی‌زادگان و شهریار مغانلو که نقش مهمی در آخرین قهرمانی پرسپولیس ایفا کرده بودند، جدا شدند تا کادر فنی سرخ‌ها به دنبال جایگزین برای آن‌ها باشد.

یکی از نکات مهم مربوط به باشگاه پرسپولیس در سال گذشته، تغییرات مدیریتی در این باشگاه‌ بود. جعفر سمیعی که حدود 10 ماهی روی صندلی مدیرعاملی پرسپولیس نشسته بود، 14 شهریور رسما از سمت خود کنارگیری کرد تا سید مجید صدری که پیش از این رئیس هیات‌مدیره بود، به عنوان سرپرست باشگاه اداره امور را بر عهده بگیرد. چند ماه بعد صدری هم که سودای مدیرعاملی در سر داشت، از سمت خود کنار رفت و رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس شد.

حواشی مدیریتی پرسپولیس و مشکلات مالی این باشگاه در سال 1400 در نهایت کار را به جایی رساند که یحیی گل‌محمدی از سمت خود استعفا بدهد و چند روزی در تمرینات شرکت نکند. سرمربی پرسپولیس پس از صحبت با رضا درویش و در ادامه حل برخی مشکلات به تمرینات بازگشت.

درباره نتایج پرسپولیس در سال ۱۴۰۰، شاید بتوان گفت تلخ ترین شکست مربوط به دیدار برابر الهلال عربستان باشد. شاگردان گل‌محمدی که با برتری برابر استقلال تاجیکستان به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسیده بودند، با نمایش بسیار ضعیف برابر نماینده عربستان، سه بر صفر شکست خوردند و به تهران برگشتند. اما نکته قابل توجه درباره این دیدار بحث سفر تیم به ریاض بود که با سومدیریت باشگاه، یک روز تیم در فرودگاه معطل شد و در ادامه با دو روز تاخیر نسبت به برنامه از پیش تعیین شده به ریاض رسید.

در میان رویدادهای مهم پرسپولیس در سال گذشته، مهم‌ترین و تلخ‌ترین اتفاق صادر نشدن مجوز حرفه‌ای و حذف از لیگ قهرمانان آسیا در سال 2022 بود. در شرایطی که بعد از رد درخواست مجوز حرفه‌ای از سوی کمیته بدوی صدرو مجوز حرفه‌ای، کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای به ریاست داریوش مصطفوی از مهلت سه ماهه به این باشگاه خبر داد، به یکباره مشخص شد AFC در نامه‌ای رسمی اعلام کرده دو باشگاه پر طرفدار پایتخت به دلایل گوناگون نمی‌توانند مجوز حرفه‌ای را اخذ کنند و به همین خاطر عملا از لیگ قهرمانان آسیا فصل 2022 حذف شده‌اند. البته درباره این موضوع تلاش‌های زیادی انجام شد تا نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا تغییر کند اما این تلاش‌ها حاصلی نداشت.

سال 1400 برای پرسپولیسی‌ها سال تغییر در شیوه مدیریتی باشگاه و مباحث مالکیتی بود. پس از 25 سال، دولت گام‌ها عملی برای واگذاری باشگاه‌ پرسپولیس در بورس را برداشت و با وجود مشکلات فراوان، 10 درصد از سهام این باشگاه در بورس واگذار شد تا عملا بخشی از مالکیت دولت بر این باشگاه کم شود.

درباره پرسپولیس شاید بتوان گفت از تلخ‌ترین روزهای سال ۱۴۰۰، شکست یک بر صفر برابر فولاد خوزستان در سوپرجام فوتبال ایران باشد. سرخ‌های تهرانی که چند دوره اخیر سوپرجام را کسب کرده بودند، اواخر بهمن در سیرجان برابر فولاد خوستان به میدان رفت و در نهایت بعد از یک بازی جنجالی، برابر این تیم اهوازی شکست خوردند تا دومین جام سال را از دست بدهند.

شاگردان گل‌محمدی درحالی سال 1400 را به پایان بردند که سه روز پیش از پایان سال در داربی98 به مصاف استقلال رفتند و درحالی که 6 امتیاز در جدول از حریف عقب بودند و این فرصت را داشتند که با کسب پیروزی فاصله را کم کنند، در نهایت به تساوی یک بر یک رسیدند و فاصله 6 امتیازی باقی ماند. نکته عجیب این دیدار هم اعتراض‌های فراتر از انتظار یحیی گل‌محمدی به داور بود که در نهایت منجر به اخراجش از بازی شد. گل‌محمدی پس از این دیدار هم با انتشار کلمه «خداحافظی» در صفحه شخصی خود، عملا از سرمربی‌گری پرسپولیس کنارگیری کرد اما باشگاه پرسپولیس در ادامه اعلام کرد که مدیرعامل این باشگاه با استعفای گل‌محمدی مخالفت کرده است.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3gded5

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



بازگشت سیامک نعمتی به اردوی پرسپولیس (عکس)