تاریخ انتشار: 1401/01/08 20:22
کد خبر: 24112

مرور رکوردداران فوتبال ایران در دهه نود؛ شیمبا، رحمتی، ژنرال و ...

در پایان دهه نود، بازیکنانی در زمینه‌های مختلف رکورددار هستند مرور شده است.
مرور رکوردداران فوتبال ایران در دهه نود؛ شیمبا، رحمتی، ژنرال و ...

 به بهانه اتمام دهه نود هجری شمسی، بازیکنانی که در مجموع رقابت‌های باشگاهی داخلی و آسیایی که شامل لیگ، جام‌حذفی، سوپرجام، پلی‌آف لیگ‌قهرمانان آسیا و لیگ قهرمانان آسیا می‌شود در شاخص‌های مختلف آماری بهترین عملکرد را داشته‌اند معرفی شده‌اند.

اکبر صادقی رکورددار بیشترین بازی

اکبر صادقی در تیم‌های صبا، ذوب‌آهن، پدیده، نفت تهران و نساجی به میدان رفت و در تمام فصول در ۹۰ درصد دیدارهای تیمش به میدان رفت. این حضور مستمر باعث شد تا این بازیکن با ۳۰۶ بازی رکورددار بیشترین تعداد بازی در دهه نود شود. وریا غفوری کاپیتان استقلال با ۲۹۹ بازی، دومین بازیکنی است که در این دهه بیشترین تعداد بازی را انجام داده است. ساسان انصاری و اسماعیل شریفات با ۲۹۴ بازی و حامد لک با ۲۹۲ مسابقه نفرات بعدی این فهرست هستند.

شیمبا بهترین گلزن

لوسیانو پریرا تنها بازیکنی است که در دهه نود بیش از ۱۰۰ گل در رقابت‌های باشگاهی ایران به ثمر رساند. این بازیکن با بازی در سپاهان، فولاد خوزستان، گسترش‌فولاد و صنعت نفت آبادان، ۱۱۳ گل زد. شیمبا یک دوره هم آقای گل لیگ شد. پس از این بازیکن، سجاد شهباززاده با ۷۸ گل قرار دارد. علی علیپور که در ۲ فصل اخیر لژیونر شده با ۷۵ گل، سومین گلزن برتر این دهه است. مرتضی تبریزی با ۶۶ و محمد قاضی با ۶۵ گل، دیگر گلزنان برتر این دهه هستند.

بهترین پاسور تاریخ لیگ برتر، بهترین پاسور دهه نود

محمدرضا خلعتبری که بهترین پاسور تاریخ لیگ برتر است، با ۵۱ پاس گل، بیش از هر بازیکن دیگری در دهه نود پاس گل داده است. خلعتبری  در آغاز دهه نود در ایران حضور نداشت ولی پس از آن در تیم‌های متعددی بازی کرد. این بازیکن برای سپاهان، پرسپولیس، سایپا، گسترش‌فولاد، ذوب‌آهن، پدیده و فولاد خوزستان به میدان رفت و در دهه نود یک دوره آقای پاس گل لیگ شد.

پس از خلعتبری، 2 هافبک پرسپولیس رکوردداران بیشترین پاس گل در این مقطع از تاریخ هستند. مهدی ترابی ۴۸ و وحید امیری ۴۷ پاس گل داده است. سروش رفیعی و محسن مسلمان با ۳۶ پاس گل از جمله رکوردداران بیشترین پاس گل در این دهه هستند.

رکورد دست نیافتنی برای رحمتی

علی‌رغم اینکه مهدی رحمتی با خداحافظی از میادین در ۲ فصل جاری به میدان نرفته است ولی این بازیکن با ۱۲۰ کلین‌شیت رکورددار بیشترین بسته نگه داشتن دروازه در دهه نود است. این دروازه‌بان که در این مقطع برای تیم‌های استقلال، پیکان و پدیده بازی کرد یک بار آقای کلین‌شیت لیگ شد.

حامد لک با ۱۱۱ بار بسته نگه داشتن دروازه، دوم است. رشید مظاهری با ۱۰۸ و علیرضا بیرانوند با ۱۰۵ کلین‌شیت در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند. محسن فروزان با ۸۷ کلین‌شیت پنجم است.

قلعه‌نویی پیروزترین مربی دهه نود

امیر قلعه‌نویی هرچند در دهه نود از گذشته پرافتخار خود در دهه هشتاد فاصله گرفت و تنها یک قهرمانی به دست آورد ولی بیش از هر مربی دیگری برنده از زمین خارج شد. این مربی که هدایت تیم‌های استقلال، سپاهان، تراکتور، ملوان، ذوب‌آهن و گل‌گهر را برعهده داشت، در ۱۷۵ بازی برنده از زمین خارج شد.

یحیی گل‌محمدی با ۱۵۸ پیروزی در رده دوم جای دارد. برانکو ایوانکوویچ سرمربی سابق پرسپولیس که با ۳ قهرمانی در لیگ و سوپرجام، یک قهرمانی جام‌حذفی، یک‌بار حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا پرافتخارترین مربی دهه نود است در ۹۷ مسابقه برنده شد. علیرضا منصوریان با ۹۱ پیروزی و حسین فرکی و مجید جلالی با ۷۵ برد دیگر مربیان برتر این دهه هستند. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2l5aek

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


دلیل شکست پرسپولیس مقابل الدحیل از زبان سرمربی پیشین سرخپوشان