تاریخ انتشار: 1401/02/23 13:45
از بند فسخ عبدی تا ناکامی در جذب مغانلو؛
کد خبر: 22056

شفاف‌سازی تلویزیونی درباره لیست خرید پرسپولیس

ابراهیم شکوری در اظهاراتی مدعی شد که یحیی گل‌محمدی خواستار خرید محمدرضا اخباری کاپیتان تراکتور بود.
شفاف‌سازی تلویزیونی درباره لیست خرید پرسپولیس

ابراهیم شکوری که در زمان مدیریت جعفر سمیعی در باشگاه پرسپولیس، به عنوان مدیر اجرایی در کنار او حضور داشت و در نهایت نیز برای اعزام به خدمت سربازی از این باشگاه جدا شد صبح امروز در برنامه "ورزشگاه" حضور یافت و به گفت‌وگو در خصوص شرایط فعلی پرسپولیس پرداخت.

 

او همچنین در بخشی از این گفت‌وگوی مفصل درباره عملکرد پرسپولیس در نقل و انتقالات در دوره حضورش در باشگاه صحبت کرد و در خصوص علل جدایی اش نیز توضیحاتی را ارائه داد.

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

* تیم ها با انگیزه بالا و پشتیبانی خاص برابر پرسپولیس قرار می‌گیرند

با توجه به حساسیت زیادی که در لیگ ما حاکم شده و اینکه پرسپولیس توانسته پنج دوره مقام قهرمانی را به دست بیاورد همه دوست دارند جلوی قهرمانی این تیم را بگیرند؛ سال گذشته خود من در باشگاه بودم و شرایط را می‌دیدم و این طبیعی است. وقتی شما تیمی داری که ۴-۵ دوره توانسته قهرمان لیگ شود، بقیه تیم ها با انگیزه و پشتیبانی خاصی مقابل تیمت قرار می‌گیرند. من سال گذشته این را درک کردم و امسال هم چون بحث عدد شش هست و پرسپولیس به دنبال ششمین قهرمانی است، ما در بازی با ذوب آهن دیدیم، بازی که ذوب آهم انجام داد فراتر از توقعی بود که از آنها وجود داشت و با توجه به حضور آقای تارتار در آن تیم خیلی جدی و با برنامه مقابل پرسپولیس قرار گرفتند. فکر می‌کنم پرسپولیس نتوانست توقعی که هوادارانش داشتند را انجام بدهد و سه امتیاز بازی را بگیرد و این باعث شد فاصله با رقیب سنتی اش زیاد شود.

* می‌خواهند جلوی ششمین قهرمان را بگیرند

تیم پرسپولیس تیم بسیار خوبی است و واقعا ما باید به این درک برسیم که فوتبال در همه جای دنیا همه حرفه ای شده است. ما هم در کشورمان سعی می‌کنیم حرفه ای شویم؛ درست است که خیلی فاصله داریم اما بقیه تیم ها هزینه می‌کنند، تلاش می‌کنند، از شرایط میزبانی‌شان استفاده می‌کنند تا مقابل تیم های بزرگ و بازیکنان مطرح، بزرگ و ملی پوش مثل سید جلال، کمال کامیابی‌نیا و ... خوب نتیجه بگیرند. پرسپولیس امسال سال سختی را پشت سر گذاشته چون یک فشار سنگینی رویش هست تا بتوانند جلوی ششمین قهرمانی را بگیرد. به همین دلیل در بازی با ذوب آهن نتوانست مثل بازی گذشته پرقدرت و با صلابت ظاهر شود.

* خریدهای نیم فصل ما به تیم کمک کردند

ما زمانی که در باشگاه پرسپولیس بودیم دو سری خرید داشتیم؛ یک سری در نیم فصل بود که توانستیم ترابی، فرجی و مغانلو را جذب کنیم و خدا را شکر در آن مقطع که ما بعد از فینال آسیا پنج مساوی داده بودیم و تیم شرایط روحی روانی خوبی نداشت و در جدول هم شرایط‌مان بدتر از حال حاضر بود، آن خریدها خیلی به ما کمک کردند و توانستیم قهرمان لیگ و سوپرجام شویم.

یحیی گل محمدی

* گل‌محمدی فقط یک لیست به ما داد

در پایان تقریبا ۷۰ درصد لیستی که در اختیار ما قرار گرفت را جذب کردیم. ما تنها یک لیست از آقای گل‌محمدی داشتیم. بعضی از بازیکنان بودند که نمی‌توانم نام آنها را بگویم اما برای مثال کاپیتان یا بازیکن شاخص یکی از رقبای ما بودند و با باشگاه رقیب قرارداد داشتند و اینکه ما بتوانیم این بازیکن را بگیریم مثل این بود که یکی بخواهد مهدی ترابی را از ما بگیرد یا ما بخواهیم وحید امیری که با ما قرارداد دارد را بفروشیم. حتی ما مکاتباتی هم با آن باشگاه داشتیم اما طبیعی بود که آن باشگاه، بازیکن را نفروشد. البته فکر می‌کنم قرارداد آن بازیکن هم تمام شده و اگر اسمش را بگویم هم بد نیست؛ برای مثال ما محمدرضا اخباری را می‌خواستیم که کاپیتان تراکتور بود.

* اخباری نفر اول لیست سرمربی بود که تراکتور آزادش نکرد

همه خریدهای پرسپولیس بر اساس اعلام و نیاز کادرفنی بود و ما به شخصه هیچ بازیکنی را نخریدیم و این اصلا شدنی و منطقی نیست. مثلا ما محمدرضا اخباری را می‌خواستیم که نفر اول لیست آقا یحیی بود اما واقعا تراکتور این بازیکن را آزاد نمی‌کرد. یا یک بازیکن از سپاهان می‌خواستیم که چون تحت قرارداد بود به باشگاه سپاهان نامه زدیم و آنها هم ترابی و کمال و وحید امیری را درخواست کردند که نشدنی بود. یک لیست اولیه ۹ تا ۱۰ نفره وجود داشت که ما تقریبا بین ۵ تا ۶ نفرش را توانستیم جذب کنیم.

* پرداخت رضایتنامه شهریار برای ما ممکن نبود

پرداخت ۷۵۰ هزار یورو برای یک بازیکن برای رضایتنامه بسیار بالا است. مکاتبات ما موجود است و زمانی که من به صورت غیررسمی با مدیر باشگاه سانتاکلارا مذاکره می‌کردم هم رقم ۷۵۰ هزار یورو آخرین رقمی بود که به ما اعلام کردند. شهریار بازیکن بزرگی است اما نباید فراموش کنیم ما این بازیکن را به پرسپولیس آوردیم و در پرسپولیس به این جایگاه رسید. پرداخت ۷۵۰ هزار یورو واقعا برای ما نشدنی بود.

* آیین نامه ها دست و پای ما را بسته بود

هواداران باید بدانند زمانی که ما در باشگاه پرسپولیس بودیم نهادهای نظارتی، سازمان های بازرسی و خود وزارت ورزش مکاتباتی را با باشگاه پرسپولیس انجام می‌داد که دست و پای ما را می‌بست. اگر من یا مدیرعامل محترم باشگاه بازیکنی را بر خلاف آیین نامه و دستورالعمل جذب می‌کردیم، باید پاسخگو می‌بودیم و شاید یکی از دلایل جدایی من یا بقیه مدیرعامل ها جدا هم همین موارد باشد.

* نمی‌توانستیم مبلغ قرارداد را پنج برابر کنیم

قطعا من به عنوان مدیر ورزشی دوست دارم به احمد نوراللهی ۱۵ میلیارد بدهم چون واقعا توانایی و شرایطش را دارد. اما ما نامه ای از وزرات و سازمان بازرسی داشتیم که اگر برای مثال با بازیکنی قرارداد ۳ میلیاردی بسته بودیم، حق نداشتیم بیشتر از ۵ میلیارد ببندیم. معاون ورزشی یا هر کسی آنجا هست چطور می‌تواند یک قرارداد ۳ میلیاردی را ۱۵ میلیارد کند؟ در این صورت فردا هم خودش باید پاسخگو باشد هم همه کسانی که زیر آن قرارداد را امضا کردند. حسین کنعانی که از قبل قراردادش بسته شده بود و به آن مرحله نرسید اما ما دوست داشتیم احمد را نگه داریم و تمام تلاش‌مان را کردیم ولی با توجه ضوابط و دستورالعمل ها و اینکه مدیر باید بعدها باسخگو باشد، نشد. به همین دلیل شاید مدیر دیگر نتواند کار کند و مجبور به جدایی شود و کار را به بقیه دوستان بسپارد.

احمد نوراللهی

* ابراهیمی جزو نفرات اول لیست بود

علیرضا ابراهیمی دوم یا سوم لیست ما بود و ما چندین وقت هم بود دنبال او و نعمتی بودیم. اینها آمدند اما فوتبال است و یک بازیکن در گل گهر عالی و گلزن است اما در پرسپولیس اینطور نیست. چون من خودم هم در پرسپولیس بازی کرده‌ام و هم به عنوان مدیر در باشگاه بودم و هم زمانی هوادار این تیم بودم می‌دانم واقعا جو حضور در پرسپولیس با همه تیم ها متفاوت است. وقتی به اینجا می‌آیی بقیه بازیکنان مقابل تو باز و راحت بازی نمی‌کنند؛ می‌آیند که بهترین عملکرد را داشته باشند چون بازی پخش زنده است و تمام چشم ها روی این بازی است و بخاطر همین بازی خیلی سخت می‌شود. شرایط دیگری هم وجود دارد؛ مثل رقبایی که برای بازیکن وجود دارد. رقبایی که ابراهیمی در پرسپولیس داشت سید جلال حسینی و فرشاد فرجی بودند که فرشاد تیم ملی دعوت می‌شد.

* پرسپولیس بهترین تیم از نظر مهره است

من همچنان معتقدم پرسپولیس بهترین تیم از نظر مهره است. این را از نفراتی که به تیم ملی دعوت می‌شوند می‌توان متوجه شد. ما بیشترین ملی پوش را داریم اما وقتی شما پنج دوره قهرمان شده‌ای و انتظارات بالا رفته، محدودیت هایی ایجاد می‌شود، نمی‌توانی بازیکن جذب کنی، پول هایت در AFC بلوکه است شرایط سخت می‌شود. در حال حاضر فکر می‌کنم بیشتر از ۳/۵ میلیون دلار پول در AFC داریم که آزاد نمی‌شود تا مدیر بتواند بازیکن جذب کند.‌ همه اینها دست به دست هم می‌دهد.

ذوب آهن- پرسپولیس

* شرایط نابرابری بین سرخابی ها و سایر تیم ها وجود دارد

باید بستر برای کار کردن فراهم باشد؛ بستر موارد مختلفی است. من دوست دارم نوراللهی و کنعانی را نگه دارم و اگر می‌توانستم این کار را کنم قطعا اعتماد هواداران از ۸۰ درصد به ۱۰۰ درصد می‌رسید اما شرایط نابرابری بین باشگاه های پرسپولیس و استقلال و سایر باشگاه ها وجود دارد. این دو باشگاه نه دولتی هستند و نه خصوصی. زمانی که شما می‌خواهی هزینه کنی و بازیکن بگیری باشگاه دولتی می‌شود و زمانی که قرار است بودجه تعلق بگیرد خصوصی می‌شوی. در حالیکه باشگاه های دیگر به خصوص باشگاه های صنعتی این شرایط را ندارند. ما البته تقدیر می‌کنیم که مسئولین وزارتخانه های مختلف به ورزش بودجه ای تخصیص می‌دهند که بتوانند سر پا باشند اما متاسفانه این برای پرسپولیس و استقلال وجود ندارد. برای مثال ما شهریار را نمی‌توانیم نگه داریم چون مدیر باید بر اساس قوانین ابلاغ شده کار را انجام بدهد اما این اتفاق نمی‌افتد.

* هیچ مشکلی با گل‌محمدی نداشتم

اینکه رفتن آقای سمیعی چه دلیلی داشت را باید از خودشان بپرسید اما دلیل جدایی من خدمت بود و اینکه بستر برای ادامه همکاری مهیا نبود. در مورد آقای سجادی هم در سیستم مدیریتی، طبیعی است که هر مدیری بخواهد که با نفرات خودش کار کند اما اینکه این اتفاق برای آقای سمیعی رخ داد یا خیر را من در جریان نیستم. من با آقای سمیعی کار می‌کردم و هیچوقت هم مشکلی با یحیی نداشتیم. ما از قبل با آقا یحیی رفت و آمد خانوادگی داشتیم و هنوز هم داریم اما زمانی که من سمت باشگاه قرار می‌گیرم و آقا یحیی سمت تیم قرار می‌گیرد شرایط متفاوت است‌. زمانی که ما نایب قهرمان آسیا شدیم، قهرمانی هدف باشگاه و تیم مدیریتی بود اما آقای گل‌محمدی در سمت مقابل با توجه به امکانات، بازیکنان جذب شده، شرایط، نامه هایی که از ارگان های مختلف می‌آمد نظر متفاوتی داشت.

* گاهی بهترین کار کنار کشیدن است

گاهی قوانینی وجود دارد که دست و پای مدیران را می‌بندد و برای مثال شما نمی‌توانی قرارداد ۳ میلیاردی یک بازیکنی که برای شما درآمدزایی داشته و شما را به فینال آسیا رسانده و می‌خواهد به جام جهانی برود و باز هم درآمدزایی کند را بیشتر از ۵ میلیارد کنی و اگر این کار را کنی متخلف می‌شوی و باید پاسخگو باشی. پس بهترین کار در این شرایط کنار کشیدن است.

مهدی عبدی

* بند فسخ قرارداد عبدی مشکلی ندارد

نظر شخصی من این است که اگر برای بازیکنی که کلا یک میلیارد به او پرداخت کرده‌ایم، ۴۰۰ هزار دلار (تقریبا ۱۰ میلیارد) بند فسخ بگذاری بند بدی نیست.

* مشکلی با صدری نداشتم و خودم جدا شدم

موضوعی که بین من و آقای صدری بود این بود که می‌گفتند چرا از شکوری استفاده نمی‌کنی در حالی که خود من نمی‌خواستم اما فشار زیادی روی آقای صدری بود. من خودم جدا شده بودم و این هم از اختیارات یک مدیر است که با نفرات خودش کار کند چون خودش پاسخگوی عملکردش خواهد بود. باشگاه استقلال هم قطعا این شرایط را دارد اما گاهی مدیران با روابط می‌توانند دستورالعمل ها و قوانین را نادیده بگیرند اما اگر من نادیده می‌گرفتم قطعا مشکل ایجاد می‌شود‌.

* پرسپولیس تا لحظه آخر برای قهرمانی می‌جنگد

جذابیت فوتبال به ناشناخته بودن مسابقات است. پرسپولیس این سابقه را دارد که دقیقه ۹۵ دوم لیگ بوده اما دقیقه ۹۶ قهرمان لیگ شده است. پس تا لحظه آخر و تا زمانی که روی کاغذ شانس وجود دارد، در زمین هم شانس وجود دارد. با شناختی که از بازیکنان و هواداران دارم مطمئنم تا لحظه آخر می‌جنگند و شانس دارند. لحظه آخر هم مثل سال اولی تیم آقای برانکو دوم شد، هواداران تیم را تشویق خواهند کرد و بازیکنان هم با تمام توان کار می‌کنند. از طرفی استقلال هم بازی سختی دارد و فولاد هم الان در بهترین شرایط است. لیگ هنوز جذابیت خودش را دارد و پرسپولیس همچنان با بازیکنان خوب، کادرفنی و هوادارانی که دارد بهترین تیم ایران از نظر مهره است.

 آنتونی‌استوکس

* استوکس از قوانین به نفع خودش استفاده کرد

درباره استوکس بارها صحبت کردیم. در همه جای دنیا یک پستی به نام معاونت ورزشی وجود دارد که قراردادها زیر نظر او بسته می‌شود و این معاونت هم کسی است که کاملا به فوتبال، قرارداد و شرایط بازیکنان اشراف دارد و می‌داند چطور باید قرارداد ببندد اما متاسفانه در کشور ما این مسئله اهمیت داده نمی‌شود. استوکس با توجه به اینکه بازیکن حرفه ای بوده از قوانین استفاده کرده است. ایراد از ساختار مدیریتی فوتبال ما است که به ورزشی ها و کسانی که تخصص لازم را به دست آورده‌اند بها داده نمی‌شود و اگر کسی به جایگاهی می‌رسد شانسی است. بستر برای ساختار ورزشی ها و فوتبالی ها فراهم نیست.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3ek5wy

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


 آینده نامشخص ابراهیم شکوری در پرسپولیس