تاریخ انتشار: 1401/04/16 12:42
کد خبر: 19695

بررسی شماره یک‌ها؛ بازگشت کارآگاه گجت

بهترین دروازه‌بان لیگ را باید در میان یکی از تیم‌های انتهای جدولی پیدایش کرد.
بررسی شماره یک‌ها؛ بازگشت کارآگاه گجت

از زمانی که تعداد گل خورده نقش موثری در قهرمانی تیم‌ها ایفا می‌‎کند، دروازه‌بان‌ها به یکی از حیاتی‌ترین بازیکنان تبدیل شده‌اند. پستی که البته در فوتبال جهان علاوه بر گل‌ نخوردن در شروع حملات و مالکیت توپ هم نقش ویژه‌ای پیدا کرده است. اتفاقات فصل گذشته و قهرمانی بدون باخت و با کمترین گل خورده استقلال باز هم فصل جدید دیگری در تقویت دروازه‌ها برای فصل جدید باز کرد و مربیان برای لیگ بیست‌ودوم بازنگری جدی‌تری روی شماره یک‌های خود داشتند. اتفاقی که البته به حضور دروازه‌بان خارجی منجر نشد و به نظر می‌رسد که تا این‌جای کار دروازه‌بانان داخلی توانسته‌اند پاسخگوی نیازهای تیم‌ها باشند. به خصوص که دروازه‌بان خارجی سپاهان در فصل گذشته نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و البته در گل‌های خورده فقط نمی‌توان او را مقصر دانست.

تغییرات اورژانسی در پرسپولیس

قابل پیش‌بینی بود که کادرفنی پرسپولیس جذب دروازه‌بان برایش از نان شب هم واجب‌تر باشد. خیلی‌ها اعتقاد دارند اگر حامد لک در فصل گذشته عملکرد بهتری داشت، جام ششمین جام متوالی هم به دستان قرمزها می‌رسید. اعتقادی که فراتر از درست و غلط بودن او نقش دروازه‌بان را در ناکامی پرسپولیس نشان می‌دهد. بازگشت بیرانوند جوابی مقتدرانه به نقاط ضعف فصل گذشته بود و یحیی گل‌محمدی بهترین و مطمئن‌ترین گزینه ممکن را به تیمش برگرداند تا حداقل در این پست دغدغه‌ای نداشته باشد. البته او امیدوار است که دوری بیرانوند از قفس توری او را در آمادگی گذشته نگه داشته باشد.

ثبات در استقلال

قطعا رکورد کلین‌شیت و بدون شکست بودن استقلال را باید به نام افراد زیادی نوشت. کادرفنی و در راس آن‌ها گابریله پین، خط دفاعی، بازیکنانی که در فاز دفاعی شرکت داشتند و البته حسین حسینی. به همین دلیل مشخص بود که قرار نیست درون دروازه تغییری در استقلال ایجاد شود و حسینی و علیرضا رضایی به حضور خود ادامه خواهند داد. آماری که نقش ویژه حسینی در این رکورد را نشان می‌دهد این است که براساس آمار «متریکا»، حریفان مقابل استقلال امید گل 24 داشته‌اند و این یعنی باید 24 بار باید دروازه‌ تیم مجیدی باز می‌شد اما فقط 10 گل خورده است. جالب است که این آمار برای پرسپولیس 24.7 بوده که از همین عدد 21 گل خورده است و این آمار به خوبی تفاوت دروازه دو تیم را نشان می‌دهد. 

در اصفهان خبری از تغییر نیست

با رشید مظاهری به کار خود ادامه خواهد داد و احتمالا نیما میرزازاد به عنوان ذخیره او روی نیمکت خواهد نشست و سپاهان برای کاهش گل‌های خورده به تقویت خط دفاعی‌اش روی آورده است. البته خوردن 21 گل خورده از 20 امید گل حریفان نشان از عملکرد ضعیف کنت و حتی رشید مظاهری هم دارد که نقاط ضعف آن‌ها با مربیان جدید سپاهان شاید برطرف شود.همچنین احتمالا حبیب فرعباسی همچنان شماره یک ذوب‌آهن را خواهد پوشید. دروازه‌بانی که با خوردن 25 گل از امید گل بیش از 35 گل عملکرد خوبی داشت و تارتار هم از او راضی بود.  

بمب در فولاد؟

با توجه به سبک بازی جواد نکونام همیشه به یک دروازه‌بان ششدانگ نیاز دارد شهاب گردان را حفظ کرده اما به دنبال پیام نیازمند هم هست. یکی دیگر از دروازه‌بانان لژیونر که بازگشت او به ایران می‌تواند برگ برنده فولادی‌ها در نقل‌وانتقالات باشد. فولادی‌ها اگر نتوانند نیازمند را جذب کنند، سراغ آوردن دروازه‌بان خارجی به اهواز می‌روند. 

خوب‌ها می‌مانند

امیرقلعه‌نویی برخلاف فصل گذشته این فصل از دروازه‌اش راضی بود و با محسن فروزان ادامه خواهد داد. 28 گل خورده از امید 28 یعنی همه چیز شکلی استاندارد داشته است. نه از گل‌های خورده عجیب خبری بوده و نه چندان از واکنش‌های استثنایی. در اراک، حسین پورحمیدی که یکی از بهترین دروازه‌بانان فصل گذشته بود قرارداد قرضی‌اش را به رسمی تبدیل کرد و 2 سال در این تیم ماندنی شد. پیکان دیگر تیم بدون تغییر لیگ درون دروازه خواهد بود که با فرهاد کرمانشاهی و محمد ناصری به کارش ادامه خواهد داد. علیرضا حقیقی به حضورش در نساجی ادامه خواهد داد. دروازه‌بانی که فصل خوبی را در قائمشهر گذراند و به خصوص در جام‌حذفی یکی از بهترین بازیکنان تیمش بود.

دروازه‌بانان ملوان و مس کرمان هم در فصل گذشته در لیگ آزادگان عملکرد بسیار خوبی داشتند و احتمالا جایگاهشان را در لیگ برتر هم حفظ خواهند کرد. رضا حیدری، دروازه‌بان ملوان رکورددار کلین‌شیت در فصل گذشته بود و یکی از عوامل صعود تیمش محسوب می‌شود. آرمان شهدادنژاد هم که از بازیکنان باسابقه است و پیش از این هم تجربه حضور در لیگ برتر را داشته، باز هم به مس به سطح اول فوتبال ایران آمده است. جالب است که او هم بعد از حیدری که 23 کلین‌شیت داشت، با 21 کلین‌شیت بهترین آمار را داشته است. 

آن‌هایی که نماندند

محمد ربیعی در لیگ بیست‌ویکم یک خرید عجیب و پرحاشیه درون دروازه داشت. دروازه‌‎بان تیم ملی عمان که نتوانست انتظارات را برآورده کند و البته آن‌ها در یک انتخاب عجیب دیگر به سراغ حامد لک برای فصل جدید رفتند. انتخابی که باید منتظر ماند و دید به چه نتیجه‌ای خواهد رسید. رفسنجانی‌ها با حامد لک فصل اول پرسپولیس را درون دروازه خواهند دید یا حامد لک فصل آخر را. مس با نگه داشتن نوشی‌صوفیانی، حواسش به یک جانشین خوب هم بوده است.

صنعت نفت آبادان هنوز وارد بازار نقل‌وانتقالات نشده است و مشخص نیست که برای لیگ جدید چه کار خواهد کرد. این تیم بازیکنان زیادی از جمله نیما میرزازاد را درون دروازه از دست داده است. ولی فرزین گروسیان بعید است آبادان را ترک کند. هوادار  فصل گذشته یکی از بهترین دروازه‌بانان لیگ یعنی مهرداد بشاگردی را داشت که چند هفته آخر را به دلیل مصدومیت از دست داد. جذب میلاد فراهانی نشان از جدایی احتمالی این دروازه‌بان دارد. میلاد فراهانی فصل گذشته در شهرخودرو بود که تیمش به دسته اول سقوط کرد. آن‌ها البته مسلم حق‌شناس را هم دارند.علی محسن‌زاده دروازه‌بان نفت مسجدسلیمان هم از این تیم جدا شده و احتمالا سعید جلالی‌راد جانشین او خواهد شد.

بهترین دروازه‌بان لیگ اینجاست

با وجود حضور تیمش در رده‌های پایانی یکی از بهترین دروازه‌بان‌های لیگ بود. در حالی که تیم او باید 47 گل دریافت می‌کرد، فقط 32 گل خورد تا با 15 گل اختلاف بهترین عملکرد را در میان دروازه‌بانان لیگ برتری از آن خود کند. براساس نمرات «متریکا»، او بهترین بازیکن تیمش و با میانگین مهار در هر بازی رکورددار دروازه‌بانان لیگ بود. اخباری همچنین بالاتر از دروازه‌بانانی مانند حسین حسینی و محسن فروزان عنوان بهترین دروازه‌بان لیگ را از آن خود کرده است. به جرات می‌توان گفت یکی از دلایلی که این تیم را از سقوط نجات داد، محمدرضا اخباری بود. بازیکنی که یکی از بهترین فصل‌های خود را گذراند و دوباره به همان کارآگاه گجتی که می‌شناختیم تبدیل شده است. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3z9moa

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


نگاهی به دروازه‌بان‌های جنجالی پرسپولیس؛ قفس جنجال‌ساز