تاریخ انتشار: 1401/10/30 12:22
کد خبر: 11577

واکاوی تقابل سپاهان و استقلال؛ دبل مورایس و تیمش مقابل قهرمان لیگ

دلائل پیروزی سپاهان مقابل استقلال آنالیز دقیق و شناخت کامل نقاط ضعف حریف، اتخاذ تاکتیک درست و استمرار در پیاده کردن آن، حفظ انسجام تیمی و تمرکز روانی در طول روند بازی بود.
واکاوی تقابل سپاهان و استقلال؛ دبل مورایس و تیمش مقابل قهرمان لیگ

 هفته شانزدهم ‌رقابت‌های لیگ‌ برتر فوتبال جام خلیج فارس روز گذشته با برگزاری 3 دیدار آغاز می‌شد که در یکی از این رقابت‌ها سپاهان اصفهان در ورزشگاه نقش‌ جهان تیم فوتبال استقلال با نتیجه 2 بر صفر شکست داد.

سپاهان روز گذشته در حساس‌ترین دیدار بازی هفته استقلال تهران را شکست داد تا علاوه کسب 3 امتیاز شیرین و با ارزش، فاصله‌اش را با صدر جدول موقتاً کاهش دهد. زردپوشان اصفهانی در شرایطی به مصاف استقلال تهران رفته بودند که به دلیل هم امتیاز بودن و جایگاه 2 تیم در جدول و فاصله 5 امتیازی آنها  با پرسپولیس صدرنشین، این رقابت تبدیل به یک بازی 6 امتیازی شده و موفقیت در آن از اهمیت بالایی برخوردار بود و معادلات قهرمانی را وارد فاز تازه‌ای کرد.

سپاهان با این نتیجه 30 امتیازی شده و موقتا به رده دوم جدول رسید و باید منتظر نتیجه دیدار تراکتور ـ گل‌گهر بماند. در آن سو استقلال با این شکست 27 امتیازی باقی مانده و همچنان در رده چهارم جدول ایستاده است؛ شکست مقابل سپاهان می‌توان برای آبی‌پوشان تبعات زیادی داشته باشد، حجم نارضایتی‌ها از نتایج ساپینتو افزایش یافته و از طرف دیگر درصورتی که پرسپولیس در بازی امروز بتواند از سد ذوب‌آهن بگذرد، فاصله استقلال با صدر جدول به 8 امتیاز خواهد رسید و تا حدودی می‌توان گفت که از جمع مدعیان اصلی فاصله خواهد گرفت.

تقابل سپاهان و استقلال بدون شک یکی از باکیفیت‌ترین و جذاب‌ترین بازی‌های برگزار شده تا بدین جای فصل بود که دراماتیکی به پایان رسید و در آن همه چیز وجود داشت از ضربه به دیرک و گل تا اخراج و پنالتی ؛ سپاهان مهم‌ترین دوئل هفته را در واپسین دقایق بازی به سود خود تمام کرد تا علاوه بر کم کردن فاصله‌اش با صدر جدول، تبدیل به جدی‌ترین رقیب پرسپولیس صدرنشین در مسیر قهرمانی شود.

تیم مورایس روز گذشته یکی از بهترین نمایش‌های فصلش را ارائه داد و در بیشتر فاکتورهای هجومی از جمله مالکیت توپ، تعداد پاس و میزان پاس‌های صحیح و تعداد شوت و خلق موقعیت‌های خطرناک برتری خفیفی نسبت به استقلال داشت اما با این وجود شاگردان مورایس نتوانستند از این برتری نسبی بهره لازم را بگیرند و به سختی توانستند از سد استقلال عبور کنند. ساپینتو شناخت خوبی از سپاهان داشت و با توجه به این آنالیز دقیق تاکتیک اولیه استقلال را مبتنی بر واگذار کردن مالکیت توپ و میدان به سپاهان، بستن فضاهای حرکتی زردپوشان در عرض زمین و استفاده از خلأهای خط دفاعی سپاهان در ضدحملات پرسرعت و برق‌آسا بنا گذاشته بود، شیوه‌ای که با توجه به قدرت و خلاقیت بالای خط میانی و حمله سپاهان و استقلال، باعث شد که هر دو تیم فوتبال سرعتی و درگیرانه را به نمایش بگذارند و آنچه که باعث پیروزی زردپوشان اصفهانی شد، آنالیز دقیق و شناخت کامل نقاط ضعف حریف، اتخاذ تاکتیک درست و استمرار در پیاده کردن آن، حفظ انسجام تیمی و تمرکز روانی در طول روند بازی بود.

مورایس روز گذشته همانند بازی‌های قبلی سپاهان را با همان آرایش 3-3-4 به میدان فرستاد و از زوج نورافکن و کریمی به عنوان پلی‌میکر بهره گرفت و وظیفه پخش توپ را بر عهده 2 هافبک بازی‌ساز تیم قرار داد. زردپوشان اصفهانی روز گذشته وظیفه داشتند با توجه به ضعف دفاع‌های وسط استقلال و خلأهای موجود در عمق دفاع شاگردان ساپینتو و همچنین قدرت حمل توپ رضاییان، زکی‌پور در کنار سرعت بالای علی‌نژاد و احمدزاده از خلأهای موجود در خط دفاع استقلال بهره گیرند و به گل برسند.

استقلال- سپاهان- لیگ بیست و دوم

سپاهانی‌ها در این بازی نیاز بیشتری به کسب پیروزی داشتند و از همان ابتدا بازی هجومی را در دستور کار قرار داده و تلاش می‌کردند تا هم‌زمان با کنترل قدرت هجومی استقلال، به گل برسند. شاگردان مورایس در این دیدار برای رسیدن به گل، همان تاکتیک همیشگی خود را در دستور کار قرار داده و سعی داشتند با استفاده از حرکات ترکیبی، ارسال‌های کوتاه و بلند از کناره‌ها، ارسال‌های عرضی، ضربات ایستگاهی و شوت‌های از راه دور به گل برسند. در نیمه نخست بازی، استرس و فشار روانی بالای بازیکنان سپاهان، باعث شده بود که شاگردان مورایس تمرکز لازم را نداشته باشند و در زدن ضربات نهایی بی‌دقت عمل کنند اما پس از به ثمر رساندن گل نخست در دقایق ابتدایی نیمه دوم، شاگردان مورایس انسجام تاکتیکی خود را به دست آورده و به بازی مسلط شدند، با این حال میل به هجوم بالای سپاهانی‌ها باعث شد تا زردپوشان اصفهانی در فاز دفاعی، آسیب‌پذیر نشان دهند و نتوانند گل برتری را حفظ کنند.

زردپوشان اصفهانی در فاز هجومی عملکرد بسیار خوبی داشتند و بازیکنان این تیم با استفاده از ضربات ایستگاهی و ارسال‌های عمقی و شوت‌های از راه دور بارها روی دروازه استقلال خطرساز شدند و در نهایت به گل رسیدند. با این حال  سپاهانی‌ها در فاز دفاعی بسیار متزلزل نشان داده و مدافعان این تیم بارها اشتباهات مرگباری را مرتکب شدند و شاید اگر واکنش‌های به موقع نیازمند نبود، نتیجه بازی جور دیگری رقم می‌خورد.

در نهایت سپاهان برد اما نمایش این تیم مقابل استقلال بار دیگر نشان داد که مورایس از فقدان یک مهاجم کامل و زهردار برای باز کردن گره بازی، رنج می‌برد. تقابل سپاهان و استقلال، بازی بهره‌گیری از لحظه‌هاست و بنا بر طبیعت این دوئل‌های بزرگ، احتمال گره خوردن کار بسیار بالا بوده و موقعیت‌های گلزنی به سختی خلق می‌شود و در این‌گونه مواقع وجود یک مهاجم کامل می‌تواند ورق را به نفع یکی از تیم‌ها برگرداند. موهبتی که سپاهان از آن محروم بوده و پیروزی آنها به لجظات واپسین بازی کشید و شاید اگر مدافع استقلال آن خطا را انجام نمی‌داد، در امتیازات بین دو تیم تقسیم می‌شد.

در آن سو استقلال هوشیارانه بازی کرده و نمایشی منطقی را ارائه داد. شاگردان ساپینتو با واگذار نمودن توپ و میدان به سپاهان، سعی در بستن فضاهای زمین با استفاده از قدرت بالای خط میانی خود داشته و هافبک‌های این تیم با بهره‌گیری از خلاقیت فردی و حرکات تیمی موقعیت‌های خطرناک خوبی را به وجود آوردند. سرعت انتقال توپ استقلالی‌ها در حملات بهتر از شاگردان مورایس بوده و همین امر باعث شد تا زهر حملات آنها بیشتر باشد. با این وجود نظم دفاعی قابل قبول سپاهانی‌ها بزرگترین مانع بر سر راه گلزنی مهاجمان استقلال بود. تا جایی که تک گل تیم ساپینتو را روی خلاقیت فردی و تیزهوشی بازیکن خارجیش در دادن پاس و دیدن موقعیت درست به دست آمد.

مورایس: بعد از موقعیت یامگا با خودم گفتم بازی راحتی نخواهیم داشت

 ژوزه مورایس در نشست خبری بعد از دیدار تیم‌های سپاهان اصفهان و استقلال که به برتری 2 بر یک طلایی‌پوشان انجامید، اظهار داشت: خیلی خوشحال هستم که لبخند را روی لب شما (خبرنگاران) می‌بینم. یک بازی رقابتی تماشا کردیم که شدت و کیفیت بیشتری نسبت به دیدار رفت داشت. بازی سختی بود که بتوانیم آن را مدیریت و کنترل کنیم. استقلال از لحاظ تیمی و بازیکن، قدرت مناسبی داشت و بازی خوبی ارائه کرد.

وی در مورد فرصت‌های گلزنی دو تیم در این مسابقه بیان کرد: اگر اشتباه نکنم، ما فرصت اول را برای گلزنی داشتیم. استقلالی‌ها موقعیت دیگری داشتند که پیام نیازمند توانست آن را مهار کند و همانجا با خودم گفتم بازی راحتی نخواهیم داشت. خیلی خوشحالم که بازیکنان را از لحاظ مدیریت بازی در این شرایط، کنترل مسابقه و استفاده از شانس‌ها برای تغییر در بازی بسنجم.

استقلال- سپاهان- لیگ بیست و دوم

سرمربی تیم فوتبال سپاهان با تحلیل بازی آبی‌ها خاطرنشان کرد: استقلال یک خط پنج نفره شامل وینگرها و سه مدافع داشت که تلاش می‌کردند بازی را از داخل ببندند و عرصه را بر ما تنگ کنند. آنها می‌توانستند ضدحملات زیادی به وجود بیاورند و خود را در موقعیت‌های خوبی قرار بدهند.

مورایس در ادامه تصریح کرد: در نیمه دوم توانستیم ساختار بازی را عوض کنیم و در ضدحملات خودی نشان بدهیم. آن می‌خواستند توپ را از طریق مدافعان کناری به وسط زمین منتقل کنند و ضدحمله بزنند. بیشتر موقعیت‌های استقلال از ارسال‌ها و توپ سوم بود که توانستیم آن را کنترل کنیم.

وی درباره اعتراض ریکاردو ساپینتو به اعلام پنالتی به سود سپاهان در دقایق تلف‌شده عنوان کرد: من داور نیستم، اما تصاویر را دیدم و اگر داور بودم، می‌گفتم خطا رخ داد، چون لمس صورت گرفت. در این بازی‌ها گاهی نتایجی اتفاق می‌افتد که اگر تیم‌مان عقب باشد و پیروز نشویم، شاید برای ما قابل قبول نباشد. مربی حریف می‌تواند نظر متفاوتی داشته باشد، اما وقتی داور سوت می‌زند، همه باید به تصمیماتش احترام بگذارند.

سرمربی تیم فوتبال سپاهان با بیان اینکه داور هم ممکن است مرتکب اشتباه شود، گفت: با این حال خطا واضح بود و نمی‌توانیم آن را اشتباه بدانیم. نیامده‌ام درباره مسائل حاشیه‌ای صحبت کنم. دو تیم بازی خیلی خوبی ارائه کردند و موقعیت‌هایی به دست آوردند. ما هم در بازی‌های گذشته فرصت یک پنالتی را داشتیم که نمی‌گوییم شبهه‌ای داشته است و از آن گذشتیم. اگر آن موقعیت را داشتیم، می‌توانستیم نتیجه دیگری رقم بزنیم. با این حال باید نتایج فعلی را بپذیریم.

ساپینتو: داور اشتباه بزرگی کرد و نتیجه را تغییر داد

 ریکاردو ساپینتو پس از شکست 2 بر یک تیم فوتبال استقلال مقابل سپاهان اصفهان در هفته شانزدهم لیگ برتر فوتبال، اظهار داشت: بازی خوبی بین دو تیم خوب برگزار شد. نیمه اول رقابتی بود و تا پایان این نیمه موقعیت‌های زیاد و بهتری داشتیم. یک توپ البته لو رفت و آنها یک موقعیت گلزنی داشتند. نتیجه در نیمه اول خوب بود و حتی با وجود جنگندگی که نشان دادیم بازی خیلی کیفیت نداشت. بازی رقابتی بود، ولی کیفیت نداشت. پس از اینکه گل را خوردیم بازی را با تعویض‌ها عوض کردیم و شروع به خوب بازی کردن کردیم و گل زدیم. بعد یک پنالتی داشتیم که داور خطا روی محمد محبی را نگرفت و به بازیکن ما کارت زرد داد. تیم حریف موقعیت‌های زیادی نداشت و روی چند ضربه کاشته موقعیت ایجاد کردند، ولی با توپ نمی‌توانستند موقعیت ایجاد کنند.

وی در ادامه افزود: جای تأسف است که داور برای سپاهان پنالتی گرفت. هنوز صحنه را ندیدم، ولی به بازیکنانم اعتماد دارم. بازیکنان کمی تماس داشتند و داور در آن موقعیت نمی‌توانست ببیند بازیکنان تماس داشتند یا نه. دوباره از ما امتیاز گرفتند. ما لایق مساوی هم نبودیم، ولی بازی را باختیم.

سرمربی تیم فوتبال استقلال در پاسخ به این سؤال که آیا هنوز به قهرمانی تیمش امیدوار است یا نه، گفت: البته که امیدوارم! هنوز امتیازهای زیادی باقی مانده است. با وجود این همه مصدومیت، رفتارهایی که از بازیکنانم می‌بینم، خوب است. علیرضا رضایی روی بدشانسی گل خورد. رضایی دروازه‌بان خوبی است و صد درصد به او اطمینان دارم. ما هنوز کار برای انجام دادن داریم و می‌توانیم به قهرمانی برسیم!

استقلال- سپاهان- لیگ بیست و دوم

ساپینتو در واکنش به صحبت‌های مداوم داور با بازیکنان و تأثیرگذاری آن روی بازیکنان استقلال تصریح کرد: البته که تأثیرگذار است و باید شفاف‌سازی شود. اینها رفتار نرمالی نیست. رفتاری که داور با محبی داشت، نرمال نبود. پنالتی واضحی روی محبی رخ داد، ولی داور نگرفت. داور یک متر با محبی فاصله داشت، ولی به بازیکن ما کارت زرد داد. دقیقه 90، داور دیدِ سوپرمنی داشت که به سود سپاهان پنالتی گرفت. او نمی‌توانست تمامی صحنه را ببیند. ما 10 بار از طریق تلویزیون نگاه کردیم که تماس وجود دارد، ولی به آن شدت نیست. جایی که داور حضور داشت، ممکن نبود صحنه را ببیند. داور تنها یک متر با محبی فاصله داشت، ولی به مهاجم ما کارت داد. خطا روی مطهری اما 50 - 50 بود. در شرایطی که باید سه امتیاز را می‌گرفتیم، آن را از دست دادیم. دوباره حداقل دو امتیاز از ما گرفتند. اگر پنالتی ما گرفته می‌شد، پنالتی آنها گرفته نمی‌شد!

وی درباره اینکه در بازی رفت با سپاهان گفته بود اگر بازیکنانش را در اختیار داشت، به این تیم نمی‌باخت، ولی امروز با بازیکنان جدید خود شکست خورد، خاطر نشان کرد: وقتی مربیان بازیکنان‌شان را داشته باشند، بهتر فرصت دارند که امتیاز بگیرند. من بهانه نمی‌آورم، ولی در بازی اول داور دو اشتباه کرد. گلر خطا کرد و یک پنالتی نیز برای ما گرفته نشد. می‌دانید چرا مثبت نگاه می‌کنم؟ درست است که شش امتیاز مقابل سپاهان از دست دادیم، اما لایق باخت نبودیم. در فوتبال برخی مواقع اتفاقاتی می‌افتد که مربی نمی‌تواند کنترل کند. عملکرد امروز تیمم خیلی خوب بود. لایق این بودیم که نبازیم و ببریم. امروز داور اشتباه بزرگی کرد و نتیجه را تغییر داد. داور واقعاً نتیجه را عوض کرد!

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2aqxl3

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


استقلال - نورافکن: سکانس جدید پس از شادی جنجالی