تاریخ انتشار: 1400/05/15 18:35
کد خبر: 35338

پدر حسن یزدانی:مربی مقصر نبود؛ حسن باید حواسش جمع می‌بود

پدر نایب قهرمان المپیک دسته ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد ۲۰۲۰ توکیو گفت: مدال نقره حسن برای ما حکم همان مدال طلا را دارد.
پدر حسن یزدانی:مربی مقصر نبود؛ حسن باید حواسش جمع می‌بود

محمدرضا مدنی؛ با شکست حسن یزدانی کشتی گیر دسته ۸۶ کیلوگرم تیم ملی آزاد کشورمان مقابل تیلور آمریکایی در فینال بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو موجی از غم و اندوه بین اهالی ورزش به ویژه طرفداران رشته کشتی به راه افتاد.

«علی اعظم یزدانی» پدر قهرمان کشتی آزاد کشورمان در گفتگویی، درباره شکست فرزندش حسن یزدانی در فینال کشتی آزاد دسته ۸۶ کیلوگرم بازی‌های المپیک و مسائل به وجود آمده در حاشیه این شکست حرف زده است که متن آن را در زیر می‌خوانید.

آقای یزدانی! درباره فینال و شکست فرزندتان مقابل حریف آمریکایی صحبت می کنید؟ چه اتفاقی افتاد؟

متاسفانه قسمت نبود که حسن بار دیگر طلا بیاورد. توقع مردم از او اینقدر بالا بود که همه فکر می کردند او حریفش را شکست می‌دهد اما باید بگویم که این نقره برای ما حکم طلا را دارد و ما به حسن افتخار می کنیم. قطعا خواست خدا بر این بوده است.

خود شما فکر می کردید او در فینال بازنده شود؟

اصلاً انتظار شکستش را نداشتیم. فکرش را هم نمی کردیم که ببازد. ولی به هر حال کشتی است.

شما به عنوان پدر یک قهرمان قطعا با کشتی آشنا هستید. نظرتان درباره فینال و مصاف یزدانی با تیلور چیست؟

کشتی آسانی نبود. حسن رفت و زحمتش را کشید ولی احساس کردم در فینال تا حدی ناداوری شد.

چطور؟

حسن چند بار او را از تشک بیرون انداخت ولی داوران به او اخطار نمی‌دادند. دو بار روی زانویش از تشک بیرون رفت ولی داور نه امتیاز داد نه اخطار. فکر می‌کنم حریف آمریکایی باید سه اخطاره می شد. ولی به هر حال هر چه بود تمام شد.

در آن لحظه چه احساسی داشتید؟

قطعاً آنهایی که پدر هستند حال من را درک می‌کنند. هر پدر و مادری خوشبختی و موفقیت فرزندش را می خواهد. ما هم دوست داشتیم حسن طلا بگیرد تا دل مردم را شاد کند اما شاید قسمتش نقره بود. انشاالله در مسابقات بعدی طلا می‌گیرد و این نقره را جبران می کند.

یزدانی پس از شکست در فینال خیلی ناراحت بود و از این بابت از مردم عذرخواهی می‌کرد؟

بله! ما هم با او صحبت کردیم و دلداریش دادیم. گفتیم که نقره کم از طلا نیست. به هر حال پسرم زحمتش را کشید.

حالا روحیه اش چه طور است؟

الحمدالله امروز (جمعه ۱۵ مرداد) با او صحبت کردیم و شرایطش بهتر بود. کشتی ورزش برد و باخت است.

رابطه حسن با باخت چطور است؟

قطعا او از شکست بیزار است. هیچ کشتی‌گیری دوست ندارد شکست بخورد. حسن هم از این قاعده مستثنی نیست.

پیش از فینال خیلی از قهرمانان مانند «جردن باروز» آمریکایی، یزدانی را دارای بخت بیشتری برای قهرمانی می دانستند. این شکست نوعی شوک نبود؟

جردن باروز خودش قهرمان است و کشتی را خوب می فهمد. باروز، حسن را خوب می شناسد و می داند که پسرم چه نوع کشتی گیری است. شما هم دیدید وقتی تیلور قهرمان شد گفت من با قویترین مرد کشتی سرشاخ شده بودم ... به هر حال شاید خدا خواست و حکمتی در آن بوده. شاید این باعث شود حسن به این زودی کشتی را رها نکند.

مگر گفته بود بعد از المپیک خداحافظی می کند؟

نه! او نگفته بود خداحافظی می‌کند. یعنی قصدش این بود که یکی دو سالی کشتی بگیرد. ولی حالا که اینطور شده قطعاً می‌خواهد تا المپیک ۲۰۲۴ تلاش کند تا این شکست از یادها برود.

خیلی از کارشناسان در انتقاد از کشتی حسن یزدانی می گفتند «چرا به راحتی زیر می داد؟» ... به نظر شما مربیان نباید در این باره او را راهنمایی می کردند؟

مربیان زحمت خودشان را کشیدند. آنها همه چیز را به کشتی گیر می‌گویند. خود کشتی گیر باید حواسش جمع باشد. ضمن اینکه وسط آن همه سر و صدا روی تشک که دیگر صدا به صدا نمی رسد، مربی نمی‌تواند چیزی به کشتی‌گیر بگوید. حتما مربیان به او گفته اند و کادرفنی مقصر نیست. کشتی همین است. هر کس تواناتر است برنده می شود. حریف حسن هم یک انسان بود، چوب خشک که نبود که بایستد تا حسن شکستش بدهد. از نظرات کارشناسان هم ممنونم. این لطفشان را نشان می‌دهند که چنین نکاتی را درباره کشتی حسن بیان می کنند. ولی یک نکته در این کشتی واضح بود ...

... چه نکته ای؟

اینکه قهرمان شدن الکی نیست. کشتی‌گیر آمریکایی خیلی آماده بود. قطعاً هزینه هایی که آمریکایی‌ها برای کشتی گیرشان می‌کنند با هزینه‌ای که ایران می‌کند یکی نیست. مکمل های غذایی و وسایل تمرینی که کشتی‌گیران آمریکایی دارند اصلاً قابل قیاس با چیزی که فدراسیون کشتی ما دارد و آنها را در اختیار تیم ملی می‌گذارد نیست. اینها همه از دلایل دیگر این شکست است.

پیامی برای طرفداران کشتی به ویژه آنهایی که از شکست یزدانی ناراحت شدند ندارید؟

دستشان درد نکند که در این مدت حسن را حمایت می‌کردند. انشاالله او بیاید و با تلاشش این محبت ها را در المپیک بعدی جبران کند. البته می دانم که او در جهانی نروژ با کسب مدال طلا این اتفاقات را تلافی خواهد کرد.

با توجه به از دست رفتن مدال طلا، فکر می‌کنید باز هم اهالی جویبار در استقبال از این قهرمان اقدامی برای پسرتان انجام بدهند؟

این به مردم بستگی دارد. من نمی‌توانم حرفی بزنم و توقعی هم از کسی ندارم. ولی با شناختی که از اهالی جویبار دارم و می دانم که چقدر حسن را دوست دارند فکر می کنم که ان شاالله برای پسرم سنگ تمام بگذارند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3nrnak

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


عذرخواهی حسن یزدانی از مردم ایران