تاریخ انتشار: 1397/11/01 11:56
کد خبر: 113074

توصیه ای به تیم های لیگ برتری؛از سیستم 1-3-2-4 دست بکشید

تیم ملی در سه بازی از 4 بازی ای که تا به این جای کار در جام ملت ها انجام داده با سیستم 1-4-1-4 بازی کرد. سیستمی که اگر چه همانند 1-3-2-4 فقط یک مهاجم نوک دارد اما بر خلاف این سیستم یک شیوه تهاجمی است.
توصیه ای به تیم های لیگ برتری؛از سیستم 1-3-2-4 دست بکشید

در سال های اخیر خیلی از تیم های لیگ برتری به تبعیت از سیستمی که کارلوس کی روش برای تیم ملی برگزیده بود با این سیستم بازی کردند و این موجب شد لیگ برتر ما خیلی جذاب و مهیج و پر گل از آب در نیاید. در حال حاضر معدل گل زده هیچ تیمی درلیگ برتر به 2 گل نمی رسد و 9 تیم هم هستند که نتوانسته اند در دور رفت لیگ برتر در هر بازی به طور میانگین یک گل به ثمر برسانند. در حالی که کارلوس کی روش اگر این سیستم را برای تیم ملی انتخاب کرد به خاطر حضور تیم ملی در جام جهانی و بازی با حریفان قوی بود که شاید برای کسب نتیجه و حفظ آبروی فوتبال ایران در میادین بین المللی چاره ای جزء این نداشت. هر چند در جام ملت های دوره قبل یکی از اشتباهات بزرگ کی روش این بود که در برابر همه تیم ها با این شیوه بازی کرد. اشتباهی که دراین دوره از بازی ها تکرار نشده است. همان طور که اشاره شد تیم ملی تا به این جای کار فقط در یک بازی با سیستم 1-3-2-4 بازی کرد که دیدار با عراق بود به این خاطر که تیم ملی در این بازی برای صعود به عنوان تیم نخست گروه فقط یک مساوی می خواست و سیستم مورد اشاره برای کسب نتیجه مساوی بهترین شیوه است.

 

حال برای خیلی ها جای سوال است که چرا تیم های صاحب نام دنیا با این سیستم در برابر حریفان ارایه گر بازی تهاجمی هستند؟ به این خاطر که از دو هافبک دفاعی که در جلوی خط دفاعی بازی می کنند یکی هافبک تهاجمی است که زمان حمله به طور کامل از جلوی خط دفاعی محو می شود و به خط هافبک اضافه می شود تا در حمله نقش تاثیرگذاری ایفاء کند اما تیم های ما از دو هافبک دفاعی شبیه بهم در جلوی خط دفاعی استفاده می کنند و این دو هافبک روی یک خط بازی می کنند و در نتیجه تیم در خط هافبک تنها سه بازیکن دارد. به واقع در فوتبال روز دنیا سیستم 1-3-2-4 در حمله به راحتی و به عینه با جدا شدن یکی از دو بازیکن تدافعی در جلوی خط دفاعی به خط هافبک تیم تبدیل به 1-4-1-4 می شود و این همان شیوه ای است که تیم ملی دیشب با عمان بازی کرد. دو گل زد و چند گل هم نزد.

 

معدل گل زده تیم ملی تا به این جای کار 2.25 بوده؛ یک آمار خوب و فوق العاده.  قطع به یقین نمی شود سیستم 1-3-2-4 را از فوتبال حذف کرد و اذعان داشت همانند سیستم 2-5-3 منسوخ شده، کما اینکه در فوتبال روز دنیا برخی از تیم های باشگاهی هنوز 2-5-3 خطی را بازی می کنند. اما بهره گیری از این سیستم باید در بازی با تیم های قوی باشد. همانند مصاف ایران با اسپانیا و پرتغال. این در حالی است که در لیگ برتر ما خیلی از تیم ها با هم، هم سطح هستند و اصلا لزومی ندارد در برابر هم با سیستم 1-3-2-4 بازی کنند. فوتبال ما برای جذاب تر شدن باید با سیستم 2-4-4 خطی یا لوزی، 1-4-1-4 و... بازی کند. و گرنه با ارایه فوتبال تدافعی نه تنها بازی ها برای تماشاگران جذابیت نخواهد داشت بلکه رفته رفته اعتماد به نفس خود را در مالکیت توپ و هم چنین گردش آن از دست خواهیم داد.

 

حتی اگر کارلوس کی روش بعد از 8 سال به این نتیجه رسیده باشد که تیم ملی  فوتبال ایران به خاطر استعدادها و غنای تکنیکی توان بازی تهاجمی را دارد باز نتیجه خوبی است و به این بهانه امیدواریم تیم های لیگ برتری هم از سیستم 1-3-2-4 دست بکشند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/27k596

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


شانس کم مهاجمان ایرانی برای آقای گلی