تاریخ انتشار: 1402/03/25 07:00
کد خبر: 4415

زندگی نباتی چیست؟

در این مقاله قصد داریم در مورد زندگی نباتی صحبت کنیم و از نزدیک با مفهوم زندگی نباتی، تفاوت آن با کما، ارتباط زندگی نباتی با مرگ مغزی، سطح هوشیاری افراد در زندگی نباتی و درصد احتمال برگشت به زندی عادی در این بیماران آشنا شویم.
زندگی نباتی چیست؟

زندگی نباتی یا حالت ناآگاه و بی‌پاسخ، یک تشخیص خاص عصبی است که در آن فرد دارای ساقه مغزی فعال است اما هوشیاری یا عملکرد شناختی ندارد. افرادی که در حالت ناآگاه و بی‌پاسخ هستند، به تناوب خواب و بیداری را تجربه می‌کنند.

با این حال، حتی زمانی که بیدار هستند، قادر به تعامل با افراد دیگر یا اطراف خود نخواهند بود. زندگی نباتی یک حالت بسیار ناخوشایند و آزاردهنده است که بسیار بعید است شخص درگیر با آن، در ادامه به سطح هوشیاری بالاتر و زندگی عادی برگردد. برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی علل این وضعیت عصبی، تفاوت آن با کما یا مرگ مغزی و نحوه تشخیص و درمان آن، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

زندگی نباتی چیست؟ زندگی نباتی چگونه است؟

اصطلاح وضعیت نباتی (VS) از سال ۱۹۷۲ شناخته شده است. زندگی گیاهی (نباتی) به معنای زندگی کردن و انجام تمام عملکردهای یک ارگانیسم بیولوژیکی، به جز عملکردهای اجتماعی و فکری است. در واقع زندگی نباتی یا VS نقض آگاهی از محیط و شخصیت فرد است که نتیجه از هم گسیختگی عملکردهای قشر مغز و ساختارهای زیر قشری است.

درجه این اختلال توسط متخصص بیماریهای مغز و اعصاب و مراقبت‌‌های ویژه با علائم بالینی و با استفاده از مقیاس‌‌های استاندارد ویژه ارزیابی می‌شود. متأسفانه امروزه علم پزشکی با وجود پیشرفت‌های بسیار بزرگ و بنیادی، روش‌های ابزاری دقیقی برای ارزیابی هوشیاری ندارد؛ اما چیزی که مشخص و اثبات شده، این است که ناتوانی در پاسخ به محرک‌‌های بیرونی قطعاً امکان ادراک آگاهانه این افراد را رد نمی‌کند. ب

نابراین، نمی‌توان به‌طور ۱۰۰ درصدی تعیین کرد که آیا یک فرد دچار شده به زندگی نباتی، گفتار دیگران را درک می‌کند؟ آیا او زندگی درونی جداگانه‌ای دارد؟ آیا او درک می‌کند؟ آیا می‌بیند و می‌شنود؟ و سؤالات این‌چنینی و مشابه.

علائم زندگی نباتی چیست؟

فردی که در حالت ناآگاه و بی‌پاسخ است، آسیب به مغز را تجربه کرده است. این افراد هیچ عملکرد شناختی یا توانایی تفکر ندارند: اما از آنجایی که ساقه مغز این افراد هنوز کار می‌کند، فرد ممکن است به زندگی عادی برگشته و شرایط زیر را تجربه کند:

  • تنظیم تنفس و ضربان قلب بدون کمک خارجی و دستگاه‌های مرتبط
  • باز و بسته کردن چشم‌ها
  • داشتن چرخه خواب و بیداری منظم
  • داشتن رفلکس‌‌های اساسی
  • حرکت دادن چشم‌ها، پلک زدن یا اشک ریختن
  • ناله کردن، غرغر کردن و لبخند زدن

در سمت مقابل، با توجه به آسیب دیدن شدید مغز و از هم گسیختگی کامل رشته مغزی، به‌طور حتم این افراد نمی‌توانند فعالیت‌های زیر را انجام دهند:

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/2olvo2

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


رفع خروپوف , درمان سریع خروپوف و بیخوابی در 3 دقیقه