تاریخ انتشار: 1397/06/11 11:13
کد خبر: 132001

قوانین و روش های عجیب سرمربی تراکتورسازی

جان توشاک مربی ای که روی نیمکت رئال مادرید نشسته این روزها به دنبال ماجراجویی در لیگ برتر است. او می کوشد مردم تبریز را به آرزوی دیرینه اشان برساند. قهرمانی در لیگ برتر.
قوانین و روش های عجیب سرمربی تراکتورسازی

شروع جان توشاک در تبریز شروع خوبی نبود. 3 بازی و دو امتیاز. از جدال با تیم های نفت مسجد سلیمان، نساجی و استقلال تهران. 1 گل زده و 3 گل خورده! این باعث شد تا برخی پیش بینی کنند تیم با هدایت جان آینده خوبی نخواهند داشت و حتی صحبت هایی نیز در حضور زنوی مطرح شد اما مالک باشگاه بر این عقیده بود تراکتورسازی راه خود را با این مربی بزرگ پیدا خواهد کرد و این چنین هم شد. 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تراکتورسازی در سه بازی ابتدایی با سیستم 2-5-3 بازی می کرد. با دفاع پوششی! سیستمی که در ایران و در خیلی از کشورهای جهان منسوخ شده است. هر چند هستند هنوز هم تیم هایی که با 3 دفاع بازی می کنند. اما سه دفاع خطی. 

اصرار جان توشاک به این شیوه از بازی شاید به این خاطر بود که او تصور می کرد تیم های ایران در تهاجم خیلی قوی نیستند و بیشتر دفاعی بازی می کنند. اما توشاک خیلی زود از این شیوه دست کشید به این خاطر که بچه ها نتوانستند ایده های او را در زمین پیاده کنند. حالا توشاک تیمش را 1-3-2-4 ارنج می کند. دستاورد این شیوه در 3 بازی بعدی 7 امتیاز بوده. 3 گل زده به همراه یک گل خورده. 

داد و بیدا کنار زمین ممنوع!

در تیم جان توشاک مربی حق ندارد کنار زمین برود و در جریان 90 دقیقه بازی تیم را کوچ کند! توشاک در این باره می گوید: هر آنچه که لازم است مربی خطاب به بازیکن بگوید باید در تمرینات پیش از بازی این کار را انجام دهد و یک هفته برای انجام این کار فرصت دارد. بازیکن در جریان بازی باید آرامش داشته باشد.

محسن فروزان در این باره می گوید: این شیوه از مربیگری خیلی خوب است به این خاطر که ما در زمین آرامش داریم. بازیکن می داند اگرمرتکب اشتباه شود آن بیرون کسی نیست سر او داد بکشد. به همین خاطر سعی می کند به سرعت اشتباه خود را جبران کند. 

اما توشاک اینطور نیست روی نیمکت بی تفاوت باشد. جان از اشتباه بازیکن در تاکتیکی که قرار به اجراء است استقبال می کند چون معتقد است بازیکن تا اشتباه نکند راه درست اجرای تاکتیک را پیدا نخواهد کرد اما سخت مخالف بی نظم بازی کردن و برای خود بازی کردن است. این طور مواقع عصبانی می شود و به کنار زمین می آید و با بازیکنان حرف می زند. 

جان توشاک در ایده ی مربیگری اش سخت به مسئولیت پذیری بازیکن اعتقاد دارد و می گوید هر بازیکن باید در راستای مسئولیتی که به دوش او است حرکت و تلاش کند. حالا اگر در این مسیر اشتباه کند مهم نیست. مهم این است در راستای وظیفه تعریف شده حرکت  کند و از همه مهمتر همه توان خود را بکار گیرد.  

توشاک همرنگ دستیارانش لباس می پوشد 

خیلی از مواقع لباس توشاک با دستیارانش همرنگ بوده. کادر فنی تیم تراکتورسازی دو دست لباس دارند. یک دست سفید و یک دست سرمه ای. در خیلی از بازی ها دیده شد که لباس توشاک با دستیارانش یکی بوده است. واقعیت این است جان اصلا برایش اهمیتی ندارد که باید به عنوان سرمربی لباس متفاوتی به نسبت دستیارانش بپوشد! در حالی که سرمربیان ایرانی روی این مسئله حساس هستند. آنها بیشتر لباس شخصی می پوشند و اگر قرار است لباس ورزشی بپوشند و روی نیمکت بنشینند حتما لباسی متفاوت با دستیاران خود انتخاب می کنند. خیلی از مربیان ما لباس مربیگری خود را شخصا تهیه می کنند.

علاقمندی توشاک به واقع گرایی

توشاک تا به اینجای کار نشان داده مربی واقع گرایی است.

او بعد از بازی با نساجی گفته بود که تیم حریف خیلی بهتر از تراکتورسازی بازی کرد و می توانست برنده میدان باشد. این طور حرف زدن ها برای ما خبرنگاران ایرانی عجیب است به این خاطر که عادت کرده ایم مربی تیم بزرگ به دلایلی برای توجیه امتیاز از دست رفته اشاره کند که دور از واقعیت است. 

توشاک در این باره می گوید: من باید با شاگردان خود رو راست باشم. اگر آن چیز که واقعیت است کتمان کنم به واقع به خود، مردم و تیمم دروغ گفته ام. 

او بعد از برد تیمش در دربی تبریزهم از شاگردانش گله کرد. او در کنفرانس خبری بعد از بازی گفته بود: ما موقعیت های زیادی را در جریبان بازی از دست دادیم و این نشان می دهد تیم ما هنوز هم ایراداتی دارد. شاید اگر بازی 5 دقیقه دیگر ادامه پیدا می کرد تیم ماشین سازی به گل بعدی هم می رسید. 

این نوع از صحبت های توشاک به واقع شوک به فوتبال ایران است. او ادبیات متفاوتی را وارد فوتبال ایران کرد. همانند افشین قطبی که وقتی سرمربی پرسپولیس شد به نوعی در کنفرانس های خبری بعد از بازی صحبت کرد که پیش تر از مربیان ایرانی ندیده بودیم. 

توشاک هم چنین با انجام مصاحبه های  اختصاصی مخالف است. او بر این باور است برای سرمربی همان فرصت کنفرانس خبری پیش از بازی و بعد از بازی برای صحبت کردن کافی است. او تا به این جای کار به خیلی از درخواست ها برای انجام مصاحبه اختصاصی پاسخ منفی داده است. 

آیا جان به آنالیزور اعتقاد ندارد؟ 

تراکتورسازی در کادر فنی اش آنالیزور ندارد. این بدین معنی نیست که تیم تراکتورسازی تحلیلی روی تیم حریف ندارد. اتفاقا امیر حسین پیروانی، دستیار اول جان توشاک پیش از شروع بازی و در نشست فنی برای بازیکنان تیم در مورد شیوه بازی حریف صحبت می کند اما توشاک می گوید تراکتورسازی باید این قدر قوی عمل کند که نیاز به زوم شدن روی تیم حریف نداشته باشد. 

این در حالی است که دیگر تیم های لیگ برتر شب قبل از بازی با تیم حریف فیلم بریده شده بازی حریفان برای بازیکنان نمایش داده می شود و سرمربی در مورد تیم حریف و حتی تک تک بازیکنان برای شاگردانش صحبت می کند. 

حالا توشاک هم می گوید این کار را باید حریفان در مورد تیم تراکتورسازی انجام دهند. همان طور که اشاره شد تاکید او این است تیم باید به قدری قوی بازی کند که نیاز به تعمق روی بازی حریف نداشته باشد.

توشاک؛ مربی ای از جنس مهربانی 

توشاک با وجود فیزیک خاص و منحصر به فردش و هم چنین سخت گیری نسبت به بازیکنان مربی مهربانی است و با بازیکنان شوخی می کند. بازیکنان تراکتورسازی هم از جان توشاک حساب می برند وهم با او رفیق هستند. 

او در پاسخ به این سوال که آیا تراکتورسازی در لیگ برتر قهرمان می شود یا نه؟ می گوید: همه تیم های بزرگ دوست دارند در مسیر قهرمانی حرکت کنند. اینکه چه تیمی قهرمان لیگ برتر خواهد شد باید تا آخر فصل صبر کرد. 

حضور پرشور تماشاگران تراکتورسازی در اولین بازی خانگی این تیم برای جان خاطره خوبی رقم زد و گفته بود این حضور من را به یاد دوران مربیگری در رئال مادرید انداخت... 

برخلاف خیلی که حضور ملی پوشان در تراکتورسازی را خوب نمی دانند و می گویند این تیم شبیه استیل آذین شده توشاک اعتقاد به این موضوع ندارد و به منتقدین گفته تیم بزرگ بازیکن بزرگ می خواهد و بازیکنی برای تیم سم است که تلاش نکند. حال این بازیکن می خواهد اسمی باشد یا گمنام ...


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/369zoe

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


چه کسی گفته است توشاک از تراکتور جدا می شود؟