تاریخ انتشار: 1402/04/19 12:00
کد خبر: 2973

علل ابتلا به عفونت لثه

عفونت لثه، در واقع تجمع باکتری در بافت اطراف دندان می باشد.
علل ابتلا به عفونت لثه

عفونت لثه، در واقع تجمع باکتری در بافت اطراف دندان می باشد. دهان همواره میزبان انواع باکتری‌ها بوده است؛ اما رعایت بهداشت و استفاده از مسواک و نخ دندان باعث می‌شود که سطح این باکتری‌ها کنترل شود و دهان و دندان و لثه سالم بمانند و از پوسیدگی دندان جلوگیری شود. پلاک، پرده نازکی است که اطراف دندان‌ها را پوشانده است و تمیز کردن آن بسیار مهم است؛ چرا که اگر تمیز نشود، سفت و سخت می‌شود و این سختی تبدیل به جرم و رسوب می‌شود و از بین بردن این جرم و رسوب بسیار دشوار است.

و از طرفی راه را برای باکتری­‌ها باز می کند که به راحتی به بافت اطراف دندان وارد شوند. طبق منابعی، سیگار کشیدن و استفاده از دخانیات، بیشترین عامل بیماری لثه می باشد و از طرفی باعث می‌شود که درمان‌ها کمتر اثرگذار باشند. عوامل دیگری که می تواند در عفونت لثه تاثیر بگذارد، این موارد می‌باشد.

  • دیابت
  • تغییرات هورمونی  در زنان، مخصوصاً در هنگام بارداری
  • ژنتیک
  •  استرس و اضطراب
  •  کج بودن دندان‌ها
  •  داروهایی که آب دهان را خشک یا کمتر می‌کنند
  •  سیستم ایمنی ضعیف

 در بعضی موارد چیزهایی که درون دهان قرار می گیرند ریسک عفونت لثه را افزایش می‌دهد. برای مثال، دندان مصنوعی یا سیم­‌هایی که به خوبی قرار نگرفته‌اند یا پر کردن دندان اگر به صورت ناقص یا معیوب انجام شده باشد. وقتی شما بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید، این اتفاقات پیش می‌­آید؛ باکتری‌هایی که به طور طبیعی در دهان شما وجود دارد، تکثیر می­‌شود و تشکیل پلاک دندان می­‌دهد؛ سپس اگر شما با مسواک زدن، این پلاک را از بین نبرید، باکتری، مواد معدنی را در میان پلاک انباشته می‌­کند که این انباشتگی رسوب نام داشته و خود باعث می‌­شود باکتری بیشتری در آنجا به سمت ریشه دندان، رشد کند. پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به این باکتری‌­ها، ورم در لثه­‌های شماست.

در اثر گذر زمان، اتصال ریشه دندان به لثه، گسیخته می­‌شود و ممکن است فاصله­‌ای بین ریشه دندان شما و لثه به وجود آید. درنهایت، باکتری­‌های غیرهوازی و مضر در این فاصله به وجود آمده، ساکن و تکثیر می­‌شوند و مواد سمی که می‌­تواند به دندان، لثه و ترکیب استخوان محافظت کننده، آسیب بزند، آزاد می­‌کنند.

  • بیشتر بخوانید:
علائم کم خونی در بارداری
زن بیشتر از کجا در رابطه جنسی حال می‌کند
تعداد دفعات مناسب رابطه جنسی

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/36j6y4

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


اختلالات مادرزادی گوش