تاریخ انتشار: 1396/09/15 17:32
کد خبر: 170597

رویارویی شفر و کرانچار با کیلومترها دور از صدر جدول

رویارویی شفر و کرانچار با کیلومترها دور از صدر جدول

عصر امروز چهارشنبه، همه تماشاگرانی که برای تعقیب جریان آخرین بازی هفته پانزدهم لیگ به ورزشگاه آزادی می‌روند و همه بیننده‌های تلویزیونی بزرگ‌ترین بازی هفته، در انتظار تماشای یک نبرد دیدنی، پرموقعیت و پرفرازونشیب هستند. دوئل استقلال و سپاهان، همیشه لحظات ویژه‌ای را در لیگ برتر به وجود آورده و انتظار می‌رود حساسیت همیشگی جنگ زردها و آبی‌ها، این بار هم 90 دقیقه جذاب و نفسگیر را در پایتخت به نمایش دربیاورد. در ترکیب هر دو تیم، مهره‌هایی حضور دارند که می‌توانند سرنوشت مسابقه را به سود تیم‌شان تغییر دهند اما کلیدی‌ترین مردان این جدال، روی نیمکت‌ها حضور خواهند داشت. استقلال- سپاهان این هفته، زمانی برای رویارویی دو مربی بزرگ در فوتبال ایران است. دو مربی با رزومه‌ای قابل اعتنا که دانسته‌های تاکتیکی‌شان را به متن مسابقه تزریق خواهند کرد. نبرد برانکو و کرانچار در ورزشگاه نقش‌جهان، یکی از تماشایی‌ترین جدال‌های نیم‌فصل اول لیگ برتر به شمار می‌رفت و حالا نوبت زورآزمایی زلاتکو و شفر از راه رسیده است. زلاتکو کرانچار که این روزها هدایت سپاهان را بر عهده دارد، یکی از بزرگ‌ترین مربیان یک دهه اخیر فوتبال کرواسی محسوب می‌شود. مردی که علاوه بر لیگ کرواسی، در غرب آسیا نیز مربیگری کرده و پیش از این یک تجربه کاملا موفقیت‌آمیز در سپاهان داشته است. کرانچار در جام‌جهانی 2006 سرمربی تیم‌ملی کرواسی بود و این بالاترین نقطه دوران مربیگری او به شمار می‌رفت. کارنامه شفر نیز ابدا ضعیف‌تر از سرمربی کروات سپاهان نیست و حتی شاید موفقیت‌آمیزتر نیز باشد. او در گلادباخ،  کارلسروهه، اشتوتگارت و تیم‌ملی کامرون به امضای خاص خودش در مربیگری رسیده و حالا در تهران هیچ نشانه‌ای از تسلیم‌شدن در برابر اعداد نوشته‌شده در صفحه شناسنامه را بروز نمی‌دهد. زلاتکو و وینفرد، دو مربی معمولی نیستند و انتظار می‌روند نبردشان، فراتر از سطح لیگ برتر ایران باشد. با این وجود نباید فراموش کرد که نتایج هر دو مربی تا این هفته، کاملا معمولی بوده است.

بین نتایج ضعیف شفر و کرانچار، یک تفاوت بزرگ وجود دارد. سرمربی آلمانی سپاهان، مسئول اصلی بحران باشگاه به شمار می‌رود اما بحران استقلال از زمان مربی دیگری آغاز شده و مرد آلمانی هنوز زمان زیادی برای تغییر دادن اوضاع در اختیار نداشته است. استقلال وسپاهان در لیگ هفتم روی هم، فقط 2 امتیاز بیشتر از پرسپولیس صدرنشین به دست آورده‌اند و این اتفاق در حالی رخ داد که تیم برانکو، یک بازی کمتر از این دو تیم انجام داده است. این آمار نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از دو باشگاه پرافتخار تاریخ لیگ برتر، در این فصل مدعی عنوان قهرمانی نیستند. کرانچار با سپاهان، بیشتر از یک سوم بازی‌های فصل را با شکست پشت سر گذاشته است. تیم او از جام‌حذفی کنار رفته و در 14 هفته لیگ، فقط 3 بار توانسته پیروزی را لمس کند. زردها با 16 گل خورده، صاحب یکی از ضعیف‌ترین خطوط دفاعی لیگ هستند. ضعف بزرگ استقلال اما به خط حمله مربوط می‌شود. آبی‌ها کمتر از هر تیم دیگری موفق به گلزنی در لیگ شده‌اند و به زحمت در نیمه بالایی جدول قرار گرفته‌اند. وینفرد شفر در 6 مسابقه فقط به 9 امتیاز رسیده و این برای تیمی که قصد جدایی از رده‌های میانی جدول را دارد، چندان ایده‌آل به نظر نمی‌رسد. پیروزی در مسابقه بزرگ امروز، می‌تواند شرایط هر دو مربی را تغییر دهد. شکست سپاهان احتمالا به معنای پایان دوران حضور کرانچار در اصفهان و شکست استقلال به معنای ناامیدی از پروژه این فصل شفر خواهد بود. هیچ‌کدام از این دو مربی بزرگ، در جست‌وجوی تساوی نیستند و همین نکته، برای جذاب‌شدن مسابقه کافی به نظر می‌رسد.

کارلوس کی‌روش، نگاه به مربیان خارجی را در فوتبال ایران تغییر داد. قبل از او، برای سال‌ها تصور می‌شد مربیان بزرگ با فوتبال ایران جفت و جور نمی‌شوند و انتخاب آنها برای تیم‌های ایرانی، چیزی شبیه چسباندن فرمان بنز به بدنه پیکان است. کی‌روش اما خلاف این فرضیه را ثابت کرد و بعد از او، نوبت برانکو بود که پرسپولیس را به اوج برگرداند و نتایج فوق‌العاده‌ای در فوتبال ایران به دست بیاورد تا مربیان خارجی دیگر به جای «آزمایش تردیدبرانگیز»، در ایران تبدیل به «فرمول قطعی نجات» شوند. سپاهان برای فراموش‌کردن خاطره دو فصل تلخ سراغ زلاتکو رفت و استقلال نیز برای گذر از دوران منصوریان، شفر را برگزید اما این دو تیم هنوز به نتایج مطلوب‌شان با این دو مربی دست پیدا نکرده‌اند. تردیدی وجود ندارد که بازی امروز، نقشی تعیین‌کننده در سرنوشت شفر و کرانچار  بازی خواهد کرد و سرنوشت این دو مربی، تاثیری انکارنشدنی روی میزبان رفت و آمد مربیان خارجی به لیگ برتر در سال‌های پیش‌رو خواهد داشت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/36xkoj

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


سرنوشت زلاتکو کرانچار در دستان شفر و شاگردانش