تاریخ انتشار: 1397/08/19 23:40
منچسترسیتی- منچستریونایتد
کد خبر: 122404

اختصاصی/ جدال مورینیو و گواردیولا با دو سبک خاص و مورد توجه در جهان

جدال دو سبک کاملا متفاوتی که سالهاست توجه جهان‌ فوتبال را به خود معطوف کرده است.نبرد جذاب فیلسوف و آقای خاص.
اختصاصی/ جدال مورینیو و گواردیولا با دو سبک خاص و مورد توجه در جهان

امین یزدانی؛ یکشنبه ۲۰ آبان سال ۹۷، از ساعت ۲۰ به وقت ایران فیروزه ای پوشان من  سیتی در ورزشگاه خانگی شان، الاتحاد منچستر ،میزبان همشهریان قرمزپوش خود من یونایتد خواهند بود تا اولین دربی فصل جاری شهرمنچستر  درجوی خاص برگزار شود.

حداقل در دوفصل اخیر دیدار من یونایتد و من سیتی به نوعی یاد و خاطره جدال های رئال و بارسلونا را در اذهان زنده می کند.کافی است به کنار خط طولی زمین نگاهی بیندازیم ، پپ و ژوزه رادرهمان قالب به نظاره بنشینیم تا ما را سال ها به عقب براند و جو  نیوکمپ و سانتیاگو برنابئو رادرخاطره ها زنده کند.

همیشه تقابل این دو مربی صاحب سبک، بوی تازگی می دهد و مواجهه این دو مربی، عالمی را به پای گیرنده های تلویزیون می کشاند.یکی درصدر جدول تکیه زده و دیگری در رده هفتم جای دارد.اختلاف امتیاز سیتی با همشهری قرمزپوشش به ۹ امتیاز رسیده است.بنابراین ژوزه به برد شدیدا نیاز دارد تا فاصله اش را با صدر جدول را کم کند.اما او به فلسفه اش پایبند است و برای ضربه زدن همواره در کمین حریف می نشیند و پس ازتصاحب توپ، به سرعت ازکمینگاهش خارج میشود و نیش اش را  به حریف می زند.

هردو مربی با مدل پایه ۳-۳-۴ گام به زمین می گذارند،هرچند وظایف فردی تاکتیک های تیمی،شعاع حرکتی،ویژگی های فنی بازیکنان و بویژه سبک بازی ها آنها بکلی باهمدیگر متفاوت است.

اگر نگاهی گذرا به شیوه بازی من سیتی بیندازیم بخوبی متوجه می شویم که سبک فوتبال مالکانه پپ برمحوریت خط میانی اش و همچنین دو‌ وینگر سرعتی و تکنیکی و پرس از یک سوم خط دفاعی حریف استوار است. در شکل پرسینگ این کاتالانی خلاق و با هوش ، برخلاف ایده های کانتر پرس کلوپ، اجازه پاس اول را حریف می دهد و سپس با کانتر پرس خاص اش، حریف را در همان‌ منطقه خفه می کند و با کمترین پاس ممکن مهاجمین اش را درموقعیت گلزنی قرار می دهد. در اصل، او دفاع کردن را دریک سوم خط دفاعی حریف قرار می دهد تا حریف را از دروازه خودی دور کند.تحرک فراوان ،عرض دادن ها سریع ،جابجایی ها دائمی،باعث ایجاد فضا برای مهاجم هدف و دو وینگر سرعتی و حتی بازیکنان مرکز خط میانی میشود.شروع مجددها نیز یکی از تاکتیک های غالب پپ در مقابل حریفانی است که فوتبالی بسته وفشرده ای بازی می کنند.دقیقا همانند سبکی که مورینیو آن را ارائه می دهد وهمچنین سبک های مشابه ژوزه که فوتبالی تمام دفاعی و بسته در برابر سبک بازی مالکانه را بازی می کنند، نتیجه بخش بوده ،همانگونه که مورینیو نیز بسیاری ازبرنامه هایش را بر روی همین ضربات ایستگاهی نیز تدارک دیده است.درست همانند بازی در مقابل یووه که دوبار ازاین طریق به گل رسید و اولین شکست بانوی پیر را درتورین رقم زد.

مورینیو چگونه می تواند پپ و شاگردانش را متوقف کند؟آیا راهکار زیر می تواند ژوزه را به سرمنزل مقصود برساند؟

مطمئنا ژوزه مورینیو در نیمه زمین حریف بازیکنان من سیتی را پرس نخواهد کرد.زیرا شاگردانش پیش از تقابل با یونایتد،قدیس ها را که سعی داشتند سیتی زن ها را با تاکتیک پرسینگ متوقف کنند،بازی را با شش واگذار کردند.بنابراین ژوزه به شاگردانش دستور خواهد داد که منظم تر و مستحکم تر بازی کنند و به شکل ایستا بازی نکنند.ممکن است ژوزه از بازیکنان یونایتد بخواهد که از پرس دایره ای و یا  پرس نیمه زمین، استفاده کنند.منظور این است که بازیکنان یونایتد در میانه زمین کار را پرس انجام دهند. به همین منظور، تعدادی از بازیکنان خود را در فاصله کمتر از 10 متری دایره مرکز زمین قرار دهد تا فضای لازم  برای طراحی و بازیسازی بازیکنان منچستر سیتی در مرکز زمین ،فراهم نشود.

چنانچه مدافعین یونایتد نزدیک تر به خط هافبک قرار بگیرند،پپ قطعا درصدد خواهد بود که با ارسال پاس های بلند پشت مدافعین کند یونایتد برای مهاجمین سرعتی اش، موقعیت ایجاد کند،کاری که دو فصل گذشته از آن به نتیجه رسیده بود.البته درچنین حالتی  جایگیری دخیا و فاصله اش از دروازه نیز اهمیت ویژه ای  خواهد داشت.اساسا یکی ازضعف های دخیا برخلاف ادرسون همتای خود در سیتی این است که او  روی خط دروازه بازی می کند و قابلیت یک دروازبان- مدافع را ندارد و‌در بازیسازی با پا ضعف های کشنده ای دارد.او حتی در سانتر ازکناره ها نیز مشکل دارد. اگر مدافعین ژوزه بتوانند دراین دیدار جلوتر بازی کنند و دخیا بتواند به خوبی پشت آنها را پوشش دهد، من یونایتد می تواند علاوه بر بستن فضاهای کلیدی میانه زمین بر روی بازیکنان من سیتی ،زمانی هم که توپ را دراختیار داشته باشند، در ضد حملات نیز خطرناک خواهند بود. اگر این تاکتیک و برنامه دقیق اجرا شود،درست همانند برنامه و تاکتیکی خواهد بود که ژوزه در دیدار فصل گذشته آن را برابر پپ به خوبی اجرا و‌پیاده کرده بود و من یونایتد توانست حریف فیروزه ای پوش خو‌د را  3 - 2 شکست دهد.

تیم ها باید همیشه مراقب من سیتی باشند،زیرا آنها تیم بسیار باهوشی هستند. که خیلی ها تصور می کنند که آنها  توتال فوتبال یا فوتبال شناور را  بازی می کنند،ولی در واقع چنین‌ نیست،بلکه هدف آنها،فقط رساندن توپ به مهاجمین خود در کمترین زمان ممکن است، و اگر فضا خالی در زمین حریف پیدا شود، بازیکنان من سیتی بهترین استفاده از آن فضا را خواهند برد.چنانچه تیمی  بخواهد آنها را از جلو پرس کند، در این صورت ادرسون با یک ارسال های سریع وبلند که ازدقت فوق العاده ای نیز برخوردار است، بسان مدافعی چون بونوچی، مهاجمین خودی را در بهترین منطقه حریف، صاحب توپ می کند.استراتژی پپ درخط حمله این است که سه بازیکن تهاجمی اش با مدافعین حریف تک به تک شوند و با توجه به سرعت و تکنیک آنها، برنده شدن در نبرد های یک درمقابل یک، کار سخت و دشواری برای آنها نخواهد بود.  

از سویی داوید سیلوا هافبک خلاق و اسپانیایی سیتی  که فصاهای خالی را به خوبی می شناسد، با خلق 30 موقعیت در  فصل جاری ، بالاترین آمار در بین بازیکنان لیگ برتر جزیره را از آن خود کرده است.با وجود فرناندینیو، دی بروین و برناردو سیلوا، داوید سیلوا تاثیرگذاری ترین بازیکن سیتی است که نقش بسزایی در موفقیت های این تیم در چند فصل اخیر را داشته است.سایر بازیکنان من سیتی نسبت به داوید سیلوا درک متقابلی دارند. بی تردید داوید سیلوا قلب تپنده و‌مغز متفکر منچسترسیتی بشمار می رود.بنابراین برای ازکار انداختن این قلب تپنده ،باید او را ازکار انداخت تا ارتباط استراتژیک خط میانی و حمله سیتی بکلی قطع شود ویا به حداقل  ممکن برسد.

آیا یارگیری نفر به نفر(من.تو.من) برای از کار انداختن این بازیکن طراح، نسخه موفقی می تواند باشد؟ مشکل اینجاست که چنانچه دایوید سیلوا یارگیری و پرس شود، او چون بازیکن باهوشی است،سریعا متوجه می شود که هدف حریف چیست و شما را ناچار  می کند که در همه جای زمین او را پرس کنید و سبب می شود که از پست و منطقه اصلی خودتان دور شوید. او حریف پرس کننده  را به جناح چپ یا راست می برد و به این ترتیب بازیکنی مثل سانه با برناردو و استرلینگ  به مرکز زمین متمایل می شوند،دقیقا باعث می شود که پست تان و دفاع مسئول کنترل سانه،برناردو یا استرلینگ را تغییر دهد. یونایتد برای کنترل و‌مهار داوید سیلوا می تواند از آندر هررا استفاده کند ،زیرا او بهترین بازیکن برای انجام چنین مسئولیتی است،همانگونه که توانست آزارد را در دو فصل گذشته در اولدترافورد، مهار کند.

 هررا بازیکنی است که همواره تمامی دستورات مربی را به طور کامل انجام می دهد ،او بازیکنی است که از قابلیت خاص برخوردار است، زیرا اکثر بازیکنان درگیر شرایط بازی می شوند، اما آندر هررا دائما حواسش به خوبی در زمین کار می کند و بازیکنی است که برنامه های مربی را به خوبی در زمین اجرا و پیاده می کند.

 آندر بازیکن مهمی است و می تواند در هنگام بازپس گیری مالکیت توپ،سرعت و ریتم تیم را تنظیم کند.او‌می تواند سیلوا را به چالش بکشد.آیا سبک مورینیو این بار هم می تواند، سبک پپ را به بند بکشد،یا این پپ است که مجددا مچ‌ آقای خاص را می خواباند تا تفاوت فوتبال مالکانه است که دوباره بر دفاع و انتقال سریع درفاز ها،غالب آید.

این بازی جدال دو سبک کاملا متفاوت فوتبال جهان است که هرکدام طرفداران خاص خود را دارد.درچنین‌ دیدارهای مهم وحساسی، بازیخوانی مربیان درحین بازی اهمیت ویژه ای دارد و هرکدام از دو‌مربی چنانچه از تمرکز بالا و آرامش بیشتری درکنار زمین برخوردار باشد و‌کمتر دچار احساسات کاذب شود،می تواند در ادامه و روند بازی تصمیمات بهتری بگیرد.هرچه باشد،امیدواریم دیدار جذابی را شاهد باشیم.

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/39oqx7

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تساوی لیورپول و منچسترسیتی / محرز پیروزی سیتی را به آسمان فرستاد