تاریخ انتشار: 1396/01/05 20:06
کد خبر: 221056

از اوفارل تا کی روش؛ آینه هایی از مدیریت آشفته!

مربی تیم ملی بودن یعنی شکیبایی ، رهبر میلیون ها انسان در یک سرزمین ، تحمل کنایه ها و انتقاد ها ، مهمان نوازی و بیرون بدرقه شدند.
از اوفارل تا کی روش؛ آینه هایی از مدیریت آشفته!

به گزارش فرتاک ورزشی، فراموش کردن اهداف و تمام رویا ها که در کشور ما کم نبودند آن هایی که همه کار کردند اما به آن هدفی که می خواستند باز ماندند ، محض نمونه ، ایگور نتو ، زدارف رایکف ، ایویچ ، رهبر ما بودند اما جدایی آن ها نقص فراوان و بسیار عبرت آور .

اوفارل یک انسان بزرگ که هدایت منچستر یونایتد را بر عهده داشت که بازیکنان بزرگی چون چارلتون _ جرج بست _ و دنیس لاو را مدیریت کرده بود از بریتانیای کبیر راهی ایران شد و جایگزین محمود بیاتی شد ، بیاتی علی رغم ستارگان بزرگ   از رفتن به جام جهانی ۷۴ ناکام ماند و افارل ماموریت قهرمانی در جام ملت های اسیا را برعهده داشت ، اما در وصف ورود او امپراطور استعمارگر خطاب کردند ، در سال ۵۳ در اولین اردوی خود میخواستند آن را با کنایه ها لِه بکنند و مردانش مقابل دی دی بزریل که آن زمان در فنرباغچه بازی می کرد سه بر صفر پیروز شدند.

او ایرلندی بود اما مردم آن را انکلیسی خطاب کردند ، مشکل چه بود؟ افارل با دریافت یک گل و قهرمان اسیا شد و مردم آن زمان با حقوق او مشکل داشتند و احساس میکردند که او قصد دارد سرمایه به جیب بزند و برود .

حال نوبت کی روش است ، ناکامی مربیانی چون ( قلعه نویی _ مظلومی _ ابراهیم زاده _ دایی _ قطبی _ و ناکامی در راه یابی به جام جهانی افریقای جنوبی  .

کی روش مانند اوفارل از منچستر امد ، هردو از غرب اما تفاوت یک سرمربی و دیگری کمک فرگوسن کبیر. اگرچه کی روش مربی کهکشانی های مادرید هم بود.

ابتدا رسانه ها او را ستایش کردند اما لشگر عظیمی از مربیان ایرانی بر او تاختند ، و مبلغ قرار داد زیاد را به رخ همگان کشاندند.

یعنی همان داستان هزار و یک شب . اگر آن ها میتوانستند چرا خودشان در زمان مربیگری ناکام ماندند؟ 

آیا کی روش با رفتن به جام جهانی و درخشش در انتخابی و همچنین نتایج فعلی باز هم پول ها حق او نیست و باید مانند افارل فراری بشود؟ 

تاکتیک با پیروزی همراه بوده ، بازی زیبا چیست ؟ ناکامی یا برد و شاد کردن دل میلیون ها انسان؟

اوفارل رفت ! در دیدگاه صد هزار طرفدار او تمام دستیارانش ایرانی بودند که آن ها را بسیار بزرگ خواند مربیانی چون حشمت مهاجرانی _ حبیبی _ صالح نیا را بزرگان مربیگری ایران معرفی کرد.

او دیروز منچستر بود امروز ایران و فردا جای دیگر و داستان پایان میابد، داستانش با ایران افسانه ای بود زیرا ۷ برد و دو تساوی و بدون شکست با یک  گل خورده کارنامه فوق العاده او بود.

کی روش ایران را به جام جهانی ۲۰۱۴ رساند با مشت اهنین خود درون مخمل کره ای ها  آن هارا در خانه سکوت فراخواند و زمین گیر کرد. 

اما در جام ملت ها ناکام ماند، که داوری او و تیمش را نابود کرد اما ژاپن هم با بیش از ده ستاره بین المللی اش از گردونه رقابت ها کناررفت ،  که اگر این ستارگان شامل ایران بود و ناکام می ماندند قطعا مانند اسکوبار کلمبیایی ترور می شدند!! 

کی روش  بعد از قهر و آشتی ها در کنار مدیریت ضعیف فدراسیون بالاخره در ایران ماند، پیشنهاد های غربی ادامه دار و انتقاد مربیان ایرانی و قلم های تیز فنا نا پذیز ماندند. 

کی روش ایران را شکست ناپدیز کرد صدرنشین گروه خود با قاطعیت تمام و بدون گل خورده در شش بازی و بدون شکست که بسیار قابل ستایش و تحسین است .

۴ برد و ۲ تساوی شامل کار او تا به اینجای کار که ایران به سوی روسیه فرا خوانده است. صدرنشینی بلامنازع در دور رفت و بر باد رفتن تمام نقشه های پشت پرده که انتقاد ها را سهمگین تر کرد و قطر را نابود . در اندیشه پیروزی مقابل چین و تیر خلاصش به لیپی بزرگ که می تواند چین را هم از گردانه رقابت ها خارج کند.

مرد پرتغالی ایران را یک سال تمام در رنکینگ آسیا باقی ماند و همچنان در ان صدر فقط با یک علامت سوال؟ این داستان که تحسین فراوان دارد با این انتقاد ها چه می شود؟ ایران در رتبه ۲۷ جهان  هم رفت و با قرار گرفتن در مکان ۳۳ جهان سال ۹۵ را به پایان رساند و پُر از خاطره و هیاهوی فراوان به نام خود سند زد.

ان ها خانه بدوش هستند مانند ۵ ساله گذشته اردو ها مانند یک کابوس شده و بازی های دوستانه که یکی بعد از دیگری لغو می شود . مشکلات با برانکو که می توان یک کتاب پر از داستان های طنز نوشت و اخراج دستیارانش ، اما همچنان با موفقیت روز ها را سپری می کند .

در دوران افارل  رئیس فدراسیون فوتبال ایران آتابای بود که رئیس کنفدراسیون آسیا هم بود و شخص کار بلدی چون مبشر دبیر فدراسیون و همه کاره که بسیار موفق بودند . حال مدیریت ضعیف یا خیلی ضعیف تر در رویای های خود هم نمیگُنجد که زمانی آن مدیریت را بر ایران باری دیگر برپا کند.

برانکو قبل از کی روش آخرین مربی خارجی محسوب می شد و حال پرسپولیس را بعد از سال ها در آستانه قهرمانی موج داده است

که اختلافش با کی روش با گشتن برنده و بازنده و برای خیلی های دیگر شیطان یا فرشته و مجی است که کام خیلی ها را تلخ کرده است.

که این همان آینه هایی از مدیریت آشفته است ، که این انتقاد ها را بر خود باید ببیند نه عملکرد فوق العاده کارلوس کی روش..

نویسنده: ابوالفضل کریم آبادی ( صدر )

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3enrb9

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


کاری که کی روش به خوبی از فرگوسن یادگرفته