تاریخ انتشار: 1401/12/16 23:51
کد خبر: 9609

قلعه یزدگرد کرمانشاه؛ قدیمی ترین آثار باستانی ایران

قلعه یزدگرد کرمانشاه، در منطقه دالاهو یکی از قدیمی ترین آثار باستانی ایران است که گفته می شود آخرین پناهگاه یزد گرد سوم شاه ایرانی، هنگام حمله اعراب بوده است.
قلعه یزدگرد کرمانشاه؛ قدیمی ترین آثار باستانی ایران

قلعه یزدگرد یا زندان قلعه یزدگرد متعلق به دوره اشکانیان است و در شهرستان دالاهو در بخش مرکزی دهستان بان زرده با فاصله 700 متری از جنوب روستا قرار گرفته است. این اثر باستانی در تاریخ 27 اسفند 1386 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

قلعه یزدگرد کرمانشاه کجاست؟

قلعه یزدگر در نزدیکی طاق گرا قرار دارد. برای رسیدن به این قلعه باستانی در نزدیک شهر سر پل ذهاب ، باید جاده کرمانشاه – سر پل ذهاب را پیش بگیرید و در 18 کیلومتری سه راهی ریجاب به سرپل ذهاب وارد مسیر این قلعه تاریخی شوید. 

قلعه یزدگرد محدوده وسیعی از منطقه دالاهو را تا حدود 40 کیلومتر تحت پوشش قرار می دهد. فاصله روستای زرده تا شهر ریجاب حدود 20 دقیقه است ، برای رسیدن به قلعه یزدگر شما مسیری صعب العبور را پیش رو دارید ولی دیدن این قلعه باستانی و طبیعت سبز اطراف آن ، این مسیر را برایتان لذت بخش خواهد کرد. 

آدرس قلعه یزدگرد : استان کرمانشاه – شهرستان دالاهو – بخش مرکزی – دهستان بان زرده – 700 متری جنوب روستای زرده 

 

قلعه یزدگرد سوم در نهاوند ,  قلعه های تاریخی کرمانشاه ,  قلعه زرده کرمانشاه

 

معرفی قلعه یزدگرد

قلعه باستانی یزدگرد پناه گاه آخرین پادشاه سلسله ساسانی یزدگرد سوم و دخترش شهربانو بعد از شکست لشکر ساسانی در حمله اعراب بوده است. 

این قلعه به دلیل موقعیت دفاعی استراتژیک بسیار مناسبی که داشته یکی از قلعه های مستحکم دوران ایران باستان به حساب می آمده است و پناه گرفتن شاه ساسانی نام این قلعه را به عنوان قلعه یزدگر در ذهن ایرانیان زنده نگه داشته است. 

استحکامات و دژ دفاعی قلعه تا حدود زیادی به صخره های اطراف و موانع طبیعی و پرتگاه چسبیده به آن وابسته است و به همین دلیل از موقعیتی استراتژیک برخوردار بوده است. 

این قلعه از سه سمت به ارتفاعات و موانع طبیعی محدود شده و کاوش های صورت گرفته وجود شهری بزرگ با جمعیتی قابل توجه در قلعه را نشان داده است. 

مجموعه بناهای قلعه یزدگرد در 18 کیلومتری سه راهی ریجاب به سرپل ذهاب با وسعت 40 کیلومتر مربع گرفته است که از شمال غرب با پرتگاهی تند به جلگه ذهاب و از شمال و شرق به صخره های پلکانی دالاهو می رسد. 

بر اساس نخستین پژوهش ها که قبل از سال 57 توسط هیئت باستان شناس کانادایی انجام شد ، بر اساس گچ بی های کشف شده از بنای معروف گچ گنبد این مجموعه به دوره ساسانیان می رسد. در کاوش های بعدی مشخص شد که بسیاری از بناهای این محوطه متعلق به اواخر دوره اشکانیان است.

قلعه یزدگرد نهاوند , قلعه یزدگرد سوم در نهاوند ,  قلعه های تاریخی کرمانشاه

قلعه یزدگرد کرمانشاه پناهگاه یزدگرد سوم و دخترش شهربانو 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3gbbz4

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


تساوی خانگی بعثت کرمانشاه در هفته ششم مسابقات فوتبال لیگ دسته دوم باشگاه‌های ایران