تاریخ انتشار: 1395/07/14 17:34
کد خبر: 257509

پیش بازی ازبکستان - ایران؛ یوزپلنگ ها در اندیشه شکار صدرنشین

تیم های ملی فوتبال ایران و ازبکستان از چارچوب مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی فردا در تاشکند به مصاف هم می روند.
پیش بازی ازبکستان - ایران؛ یوزپلنگ ها در اندیشه شکار صدرنشین

به گزارش فرتاک ورزشی، تیم های ملی فوتبال ایران و ازبکستان از چارچوب مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی فردا در تاشکند به مصاف هم می روند.


 تاشْکَنْد (نام‌های دیگر: تاشکنت، چاچ، شاش) (به ازبکی؛ لاتین: Toshkent، سیریلیک: Ташке́нт) پایتخت کشور ازبکستان است. جمعیت آن حدود 2/000/000 نفر است.

زبان مردم تاشکند، ازبکی و فارسی بخاری است. بیشتر مردم تاشکند مسلمان و سنی مذهب و پیرو فقه حنفی هستند. محل استقرار مرکز روحانی آسیای میانه در تاشکند است.

این شهر در کشور ازبکستان و در ۴۰ درجه و ۱۶ دقیقه عرض شمالی و ۶۹ درجه و ۱۳ دقیقه طول خاوری واقع شده است.

چاچ باستان در گستره چیرچیک و در میان دو شاخه از رودخانه سیردریا، رود ایگران در باختر و رود پرگ در خاور، که چند فرسنگ از یکدیگر فاصله دارند و کم و بیش موازی هستند، نهاده بود و جنوبی‌ترین نقطه آن به رودخانه

در ۷۵۱م کاوسی‌ان چی فرمانروای چینی، پادشاه چاچ را کشت و دختر او از عرب‌ها کمک خواست. ابومسلم سردار ایرانی، زیاد بن صالح را با لشکری به آن سرزمین روانه کرد. وی چینی‌ها را در ۱۳۳ق شکست داد و کاوسی‌ان چی در میدان نبرد کشته شد. به سبب این نبرد، اسلام به آسیای میانه را یافت و چینیها دیگر نتوانستند در آن سامان حکمرانی کنند. در دوره کائونچی دوم (سده چهارم و سده پنجم میلادی) تاشکند گسترش یافت و به شکل شهر درآمد و دارای اجزای شهری، مانند دژ و کاخ گردید.

در ۱۸۶۵ روس‌ها تاشکند را که بخشی از خان‌نشین خوقند بود تسخیر کردند و در ۱۸۶۷ تاشکند به مرکز جدید اداری، بازرگانی، سیاسی و صنعتی تبدیل شد.

در ۱۹۱۷ برای نخستین بار حکومت بولشویکی در این شهر برقرار شد. در زمین لرزه سال ۱۹۶۶ ویران شد و جاذبه‌های تاریخی شهر که روزگاری آبادی‌ای بر سر راه کاروان‌های جاده ابریشم بود از بین رفت. تاشکند پس از این حادثه به کمک ۳۰٬۰۰۰ هزار نیروی داوطلب بازسازی شد.

سیردریا می‌رسید. چاچ در واقع در کران راست رودخانه سیردریا قرار داشت.

استادیوم بنیادکار که در شهر تاشکند ازبکستان واقع شده استادیومی بسیار جدید است که در واقع جایگزین استادیوم پیشین این شهر، MHSK شده است. این استادیوم چند منظوره با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار آمریکا و با طراحی و اجرای شرکت معماری بین‌المللی آلمانی GMP Architekten ساخته شده است.

استادیوم MHSK‌ که در سال ۱۹۸۶ ساخته شده بود، پس از برگزاری آخرین بازی فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۷ به منظور بازسازی تعطیل شد و طی یک پروسه‌ی طولانی استادیوم جدیدی به جای آن ساخته شد. در طول فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸ مجموعه‌ی استادیوم به صورت کامل تخریب شد و ساخت یک استادیوم، آکادمی فوتبال و امکانات مدرن مرتبط با استادیوم آغاز شد. هدف از ساخت استادیوم جدید ایجاد ورزشگاهی پیشرفته بود که بتواند با تمام معیارها و استانداردهای استادیوم‌های اروپایی برابری کند. گنجایش این ورزشگاه 34 هزار نفر است.

ساخت استادیوم جدید در سپتامبر سال ۲۰۱۲ به پایان رسید و نام آن هم پس از نوسازی به استادیوم بنیادکار (Bunyodkor Stadium) تغییر پیدا کرد. قرار بود استادیوم جدید تعدادی از بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۲ زنان زیر ۲۰ سال را هم میزبانی کند که این امر میسر نشد و استادیوم در تاریخ ۲۸ سپتامبر با بازی تیم‌های بنیادکار و پاختاکور (۳-۳) به صورت رسمی افتتاح شد

 حساس ترین بازی گروه یک مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا را بدون شک تیم های ایران و ازبکستان برگزار خواهند کرد. دو تیم شروع خوبی در این مسابقات داشته اند و در جدول در رده های اول و دوم قرار دارند. ازبک ها در اولین دیدار خود توانستند در تاشکند با گل باریکن کهنه کار خود گنریخ تیم ملی سوریه را شکست دهد و در دیدار دوم نیز دادند تا با دو قطر را شکستنند پیروزی صدرنشین گروه اول مسابقات باشند. از بک ها یه خوبی می دانند پیروزی مقابل ایران می تواند برایشان گام بلندی بسوی جام جهانی 2018 روسیه باشد و به همین دلیل تمام توان و نیروی خود را به کار خواهند گرفت تا بتوانند در خانه پیروز بازی باشند.سرمربی ازبک ها در نشست خبری پیش از بازی گفت که به دنبال پیروزی مقابل ایران هستیم و در عین حال بازی مقابل ایران را بازی بسیار سختی دانست.

اما در آن سمت میدان ایران در دیدار اول خود علارغم اینکه متزلزل نشان داد و در دقایق پایانی موفق شده قطر را شکست دهد اما به هر حال سه امتیاز با ارزشی را کسب کرد، و در دیدار دوم در حالی که تقریبا برتری مطلقی بر حریف خود داشت به  تا با 4 امتیاز به مصاف ازبکستان برک تساوی در خانه چین رسیده  بود نگرانی کارلوس کی روش برای این بازی مصدومیت اشکان دژاگه و علیرضا جهانبخش بودند که با اعلام کی روش مصدومیت این دو بازیکن برطرف شده و برای دیدار مقابل ازبکستان مشکلی نخواهند داشت. شاگردان کارلوس کی روش به خوبی می دانند که شکست مقابل ازبکستان شرایط را سخت خواهد کرد به همین دلیل باید برای کسب نتیجه در تاشکند تلاش کنند. آخرین بازی ایران مقابل ازبکستان در تاشکند با پیروزی یوزپلنگ های ایرانی به اتمام رسیده است. سایت afc در گزارشی از دو تیم اشاره به دو ذخیره طلایی دو تیم کرده، و گفته قوچان نژاد و گنریخ می توانند با ورود به زمین سرنوشت بازی را عوض کنند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3gevdx

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


شوک جدید به فوتبال ایران