تاریخ انتشار: 1397/04/05 18:29
کد خبر: 141681

عملکرد فوق العاده بیرانوند؛ بیستمین مانع بزرگ رونالدو!

دروازه بان تیم ملی ایران در حالی پنالتی ستاره بزرگ و ماشین گلزنی فوتبال جهان را گرفت که او پیش از این و در عمر حرفه ای فوتبالش تنها بیست پنالتی را از دست داده است.
عملکرد فوق العاده بیرانوند؛ بیستمین مانع بزرگ رونالدو!

قبل از از آغاز جام جهانی بزرگترین ترسی که وجود داشت مربوط به بازی پرتغال و رودررویی با کریستیانو رونالدو بود. مثل همیشه هم واکنش طنزی جدی و علیه خودمان به راه افتاد که می توانست باعث تحریب روحیه بازیکنان تیم ملی برای مواجهه با بزرگان فوتبال جهان باشد. بیست دقیقه ابتدایی بازی تیم ملی برابر تیم ملی مراکش حاصل همین فشار بیش از حدی بود که رسانه ها و جامعه به روی تیم ملی آورده بود. با این وجود تیم ملی نه تنها مراکش را برد و به اسپانیا در حالی که واقعا مستحق برد بود با یک گل باخت اما متوجه شد که آنچه در فوتبال بیش از امکانات و پول و پاسپورت اهمیت دارد استعداد و مهارت نیروی انسانی است. 

انعکاس و نتیجه خودباوری بازیکنان تیم ملی ایران و حتی هواداران فوتبال در بازی برابر پرتغال نمود پیدا کرد و تیم ملی در حالی به نتیجه مساوی رسید که می توانست برنده این بازی شود و به مرحله بعدی جام جهانی صعود کند. نمایش ایران در جام جهانی درس های زیادی نه فقط برای فوتبال که در همه ابعاد برای ما داشت و شاید بتوان گفت که نقطه عطفش آن ضربه پنالتی بازی با پرتغال بود که در نیمه دوم برای پرتغال به دست آمد.

این نه فقط یک ضربه پنالتی ساده که یک قصه شبیه قصه های شاه پریان است. قصه ای از جنس قصه های شاهزاده و گدا، آرزوهای بزرگ و هزاران داستان بزرگ دیگر که بر شکوه و جلال انسانیت بنا شده است. داستان های زیادی خوانده و دیده و شنیده ایم که دست سرنوشت  یک قهرمان بزرگ که جایگاه تثبیت شده ای دارد را شرایطی قرار می دهد که مجبور است برای حفظ آن یا دادنش به شخصی دیگر مبارزه کند. این شبیه داستان پنالتی تیم ملی پرتغال و مواجهه رونالدو بیرانوند است. 

قهرمان ها مغلوب رونالدو

کریستیانو رونالدو در طول دوران حضورش در سطح اول فوتبال حرفه ای 124 بار پشت ضربات پنالتی قرار است و 104 ضربه را تبدیل به گل کرده است. او پنالتی های زیادی را به دروازه بان های بزرگ جهان زده و آن ها را تبدیل به گل کرده است. آخرین آن ها در بازی اول مرحله گروهی جام جهانی 2018 روسیه و بازی با اسپانیا بود که ضربه پنالتی اش را به تور دروازه داوید دخه آ دوخت. جیانلوئیجی بوفون ، هوگو لوریس، یان اوبلاک، ویکتور والدز، کلودیو براوو، ینس لمان، په په رینا و... دروازه بان های سرشناسی هستند که رونالدو از روی نقطه پنالتی دروازه آن ها را باز کرده است. رونالدو اولین بار در 30 نوامبر 2005 و در بازی منچستر یونایتد برابر ویگان اتلتیک توانست پشت ضربه ایستاده و اولین گلش را از روی نقطه پنالتی در 21 سالگی به ثمر برساند.

از میرزاپور تا بیرانوند

اما نکته جالب اینجا است که رونالدو در طول زندگی فوتبالی اش دوبار مقابل دروازه بان های ایرانی پشت ضربه پنالتی ایستاده است. اولین بار در جام جهانی 2006 آلمان و بازی ایران و پرتغال رونالدو ضربه پنالتی پرتغال را به زد و آنرا تبدیل به گل کرد. ابراهیم میرزاپور آن زمان دروازه بان تیم ملی ایران بود و نتوانست ضربه پنالتی رونالدوی جوان را مهار کند اما دوازده سال بعد یک دروازه بان ایرانی توانست با مهار پنالتی رونالدو نام خودش را مطرح کند. علیرضا بیرانوند در نیمه دوم بازی حساس تیم ایران برابر پرتغال ضربه فنی رونالدو که به سمت راست دروازه زده شد را با یک واکنش عالی گرفت. او بیستمین دروازه بانی است که توانسته در طول شانزده سال حضور رونالدو در فوتبال حرفه ای پنالتی های او را بگیرد. رونالدو اولین بار پنالتی اش را در دسامبر 2006 و در بازی منچستر یونایتد برابر ویگان اتلتیک از دست داد. کریس کرکلند دروازه بانی بود که برای اولین پنالتی پدیده آن سال ها و ستاره بزرگ امروز جهان را گرفت.

بیست پنالتی که رونالدو در این سال ها از دست داده است به این شرح هستند: کریس کرکلند -ویگان اتلتیک ، روبرت گرین-وستهام یونایتد، ویکتوروالدز- بارسلونا، دیه گو آلوز-آلمریا، گورکا ایرایزوز-آتلتیکو بیلبائو، ولکان دمیرل- ترکیه، ویلی کابایرو-مالاگا، جان سلبرگ ویلند-کپنهاگن، ولادیسلاو استویانوف-لودوگورتز(2)، کارلوس کامنی-مالاگا(2)، دیه گو آلوز –والنسیا، ژرونیمو رولی- رئال سوسیداد، سرجیو ریکو-سویا، روبرت آلمر-اتریش، فرناندو پاچکو-دیپورتیوو آلاوز، آندریس وانیس-لیتوانی، روبرتو-مالاگا و بالاخره علیرضا بیرانوند از ایران.

نکته جالب اینکه ولادیسلاو استویانوف و کارلوس کامنی دو دروازه بانی هستند که هر کدام دوبار رونالدو مقابلشان پنالتی از دست داده است. او بیشترین پنالتی هایش را هم در بازی برابر مالاگا و با از دست دادن 4 پنالتی ثبت کرده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3gg9yz

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


عجیب اما واقعی؛ بیرانوند و کریستیانو رونالدو در یک تیم!