تاریخ انتشار: 1396/04/29 11:45
یادداشتی از بهرام اردشیری؛
کد خبر: 194711

کهکشانی های مادرید؛ از ستاره گیری تا ستاره سازی!

بهترین تیم تاریخ فوتبال باشگاهی دنیا با 12 عنوان قهرمانی در باشگاه های اروپا تیمی به غیر از رئال مادرید نیست.
کهکشانی های مادرید؛ از ستاره گیری تا ستاره سازی!

رئال مادرید؛ بزرگترین و پر افتخار ترین باشگاه دنیا! تیم دوازده ستاره لیگ قهرمانان اروپا، تیمی با ٣٣ عنوان قهرمانی در لیگ اسپانیا و دهها عنوان قهرمانی در کوپا دل ری(جام حذفی یا پادشاهی اسپانیا) و جام یوفا و جام های اروپایی و قاره ای!

تمام این افتخارات حاصل بیش از صد سال تلاش مدیریت، هواداران و صد البته ستارگان و کادر فنی این تیم میباشد.

ترکیب رئال همیشه مملو از ستارگان ریز و درشت بوده است. از دی استفانو و پوشکاش در دهه شصت، خورخه والدنو، برند شوستر و بوتراگوئنو در دهه هشتاد،ایوان زامورانو، گئورگی هاجی و هیه رو در دهه نود تا زیدان، رائول، رونالدو و... در عصر حاضر!

یک ضرب المثل فوتبالی می گوید"ستاره  جام را نمیاره اما جام بدون ستاره به دست نمیاد". رئال این را به عینه ثابت کرده و همین ستاره ها در کنار مدیریت سانتیاگو برنابئو فقید تا پرز میلیاردر جام های زیادی را برای باشگاه به ارمغان آورده که حاصل آن پرافتخارترین باشگاه جهان شدن است.

رئال را همیشه به عنوان یک باشگاه مصرف کننده در زمینه جذب ستاره ها میشناسیم. تیمی که با پشتوانه مالی زیادی که سالها پیش به واسطه ارتباط با خاندان سلطنتی و در عصر حاضر به علت رشد فوتبال به عنوان یک ورزش پول ساز و حضور مدیران ثروتمند همچون پرز در راس باشگاه، در اختیار داشته، در جذب ستاره ها پیشگام بوده است.

با ورود پرز به باشگاه در دوره اول (سال ٢٠٠٠) و با شعار جذب کهکشانی ها و پرداخت ارقام نجومی به نفراتی چون فیگو، زیدان، رونالدو(اورجینال) و بکهام، رویه جدیدی در به خدمت بازیکنان در فوتبال شروع شد. رویه ای که با کسب نتایج نسبتا خوب در سالهای اول مورد توجه سایر تیم ها نیز قرار گرفت. اما بعد از چند سال و عدم نتیجه گیری رئال و با برکناری پرز، تا حدودی شکست خورده به نظر میرسید.

حضور دوم پرز در باشگاه که بعد از نتایج ضعیف رئال در دوره کالدرون که همزمان با نتایج درخشان بارسلونا رقیب دیرینه بود جذب ستاره هایی همچون کریس رونالدو و کاکا با ارقام نجومی در کنار جوانانی همچون بنزما را همراه داشت که حاصل آن نتایج نسبتا خوب و جلوگیری از سلطه یک جانبه بارسا بر لالیگا و لیگ قهرمانان بود.

photo_2016-04-13_01-16-55_0

اما در سالهای اخیر و به واسطه ترکیب بسیار خوب رئال که حاصل خرید های نجومی چند سال اخیر میباشد، سیاست باشگاه در جذب ستاره ها تغییر بنیادینی داشته است به نحوی که استراتژی باشگاه در جذب بازیکن، خرید جوان ها میباشد و از خرید بازیکنان بالای ٢٥ سال خودداری می شود. ارقام نجومی به بیل و خامس در حالی اتفاق افتاد که هر دو زیر ٢٥سال بودند.

رئال در سالهای اخیر جوان های با استعداد نظیر آسانسیو، وایه خو، کاروخال، یورنته، کاسمیرو، سبایوس و...  را با ارقام پایین جذب، و به جز مورد آخر(سبایوس)، به باشگاه های دیگر برای کسب تجربه به صورت قرضی  واگذار میکند.

سیاستی که حتی  ژاوی ستاره سابق بارسا را هم به تحسین آن وا داشته است.

آیا ستاره سازی هم مانند ستاره گیری، روند جام گیری رئال را ادامه خواهد داد؟!!

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3kbo6d

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


بازگشت سرنوشت‌ساز زیدان به مادرید!