تاریخ انتشار: 1398/10/05 19:44
کد خبر: 76759

گربه سیاه مهمان،تیم های مدعی قهرمانی را ناکام می گذارد!

چرا خطیبی در بازی های خارج ازخانه برابر تیم های متوسط همانند تیم های بالای جدول با دست خالی به تبریز برمی گردد؟
گربه سیاه مهمان،تیم های مدعی قهرمانی را ناکام می گذارد!

رسول خطیبی مربی جوان و جویای نام فوتبال ایران تیمی با تلفیقی از بازیکنان باتجربه و‌جوان را روانه لیگ برتر کرده است.او با توجه به داشته ها و ابزاری  که دراختیار دارد ،برنامه ها و تاکتیک هایش را درزمین پیاده کرده و درنیم‌فصل اول نتایج قابل قبولی را کسب کرد.

اما او در طی چند بازی داخل و بویژه  خارج از خانه با اتخاذ استراتژی مناسب و تاکتیکی منطقی مقابل تیم های تاپ فور جدول، نتایج فوق العاده ای گرفته است.او با حربه تاکتیک بازی دفاعی ، چند لایه و بستن فضاهای کلیدی و بکارگیری ضد حملات مهلک و شروع مجددهای بابرنامه ،استقلال را در دو بازی رفت و برگشت شکست داد و ازطرفی در داربی تبریز تراکتور را نیز شکست داد و همچنین پرسپولیس  را در آزادی بدون گل ،متوقف کرد.آنها به ناحق با اشتباهات داوری مقابل شهرخودرو در تبربز باختند.این برنامه خطیبی بخوبی در مقابل تیم های بالانشین بخوبی جواب داد.

اما همین مربی جوان مقابل تیم هایی که نسبت به تیم های فوق در رده های پایین تری  قرار دارند و بعضا پایین نشین جدول نیز هستند،با اتخاذ استراتژی غلط و تاکتیکی اشتباه تر، نه تنها حداقل امتیاز را دشت نکرد،بلکه با شکست و دستانی خالی راهی تبریز شد.

چرا تیم خطیبی مقابل تیم های پیکان،صنعت نفت و گل گهر در خارج از خانه شکست خورد؟

 

این سرمربی جوان درمقابل تیم های میانه و کمر کش جدول ازهمان برنامه ای که مقابل تیم های  قدرتمند اتخاذ کرده بود،بهره نگرفت. او با تاکتیک‌ دفاع و ضد حمله سپاهان را نیز دراصفهان تا مرز تساوی پیش برد ‌نهایتا شاگردان خطیبی با حداقل نتیجه،بازی را به یکی ازمدعیان اصلی در نقش جهان واگذار کردند.

درزیر به نمونه ای از برنامه اتخاذ شده این مربی جوان در مقابل گل گهر سیرجان می پردازیم تا متوجه شویم که علت عدم امتیاز گیری تیم یکدست ماشین، از چنین دست تیم هایی پی ببریم.

 یکی از اشتباهات خطیبی مقابل گل گهر ،نفت آبادان ،پیکان تهران،قرار دادن خط پرس و منطقه  دفاع کردن را در یک‌سوم میانی زمین حریفان بود.او اگر همان برنامه ای  که مقابل استقلال،پرسپولیس،تراکتور و سپاهان  را اجرا می کرد،می توانست با کشاندن تیم هایی چون گل گهر به زمین خودی و استفاده از ضدحملات به گل می رسید.او‌مقابل گل گهر همان اشتباهی را مرتکب شد که برابر پیکان و صنعت نفت انجام داده بود.

وقتی خطیبی پرس تیمش را درمیانه میدان قرار داد،جلالی بخوبی با پاس های طولی و ارسال های بلند در پشت مدافعین کناری و عمق دفاع ماشین ،خط دفاعی ماشین را به چالش کشاند و‌ گل گهر می توانستند گلهای بیشتری بثمربرساند،اما کمبود یک مهاجم تمام کننده،سبب شد که فقط با یک گل به برتری برسند.

انتخاب استراتژی اشتباه ازسوی خطیبی و قرار دادن بابک مرادی بعنوان نوک هدف کاذب اشتباهی کلیدی بود،زیرا مرادی  یک وینگر تخصصی سمت راست است که می توانست با حرکات طولی و کناری درسمت راست خودی و چپ حریف، مدافع نفوذی سمت چپ گل گهر را متوقف کند و از ارسال های طولی او جلوگیری کند.

خطیبی پس از اینکه تیمش از گل گهر عقب افتاد،علی آل کثیر  که یک نوک هدف تخصصی است و یک مهاجم عالی توپ نگهدار در زمین حریف است، بجای مرادی خسته و فرسوده وارد بازی کرد،اما دیگر کار برای ماشین دیر شده بود،زیرا نظم و انسجام تیمی آنها ازهم‌گسیخته بود و گل گهر بخوبی نیز در یک سوم دفاعی خودی،تمامی فضاها و  روزنه ها را بر روی شاگردان خطیبی بسته بود.

خطیبی سه بازی مقابل پیکان، نفت آبادان و گل گهر سیرجان با اتخاذ یک راهبرد و برنامه غلط تاکتیکی و تقریبا  شبیه بهم، بازی را به این سه تیم واگذار کرد،حال آنکه اگر از همان برنامه ای که مقابل تیم های مدعی استفاده کرده بود را درخانه این سه حریف انجام داده بود،حداقل می توانست با امتیاز به خانه برگردد.

وقتی تیمی ازمیانه زمین پرسینگ را انجام‌می دهد،باید بازیکنان آن تیم در قطع و توپگیری مهارت بسیار خوبی داشته باشند،تا به سرعت پس از بازپس گیری توپ ،حمله سریع را انجام دهند. چرا خطیبی نتوانست اینکار را انجام دهد،زبرا جلالی بازی را از مرکز میانه زمین به کناره ها برد و بازیکنان کناری اش(بویژه سمت چپ) با پاس های طولی و بلند ، حملاتش طراحی می کردند و همین عامل سبب شد که تیم ماشین نتوانند در یک سوم میانی زمین اقدام به توپگیری کنند و‌حملات سریع خود را انجام دهند،چون اساسا جلالی نمی خواست میدان زمین را شلوغ کند.

جلالی بخوبی توانست با اتخاذ یک تاکتیک مناسب و خنثی کردن نریمان جهان،مغز متفکر ماشین ،مچ خطیبی را بخواباند،،تا به اولین پیروزی خود ازمسیر ماشین سازی بگذرد.

 رسول خطیبی تا آخر بازی نتوانست راهی به دروازه گل گهر پیدا کند،تعویض هایش نیز جواب نداد،او حتی در شروع مجددها که بیشترین گل های تیمش از این طریق بثمر می رسید، ناکام ماند.

امین یزدانی.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3kmngx

اخبار مرتبط



آخرین اخبار



 گناه من این است که دو تیم را لیگ برتری کرده ام