تاریخ انتشار: 1396/03/17 15:09
کد خبر: 205465

ضروریت بسترسازی مناسب جهت حضور مجدد مربیان اصلاح شده در جامعه ورزشی

امروز قصد دارم از زحمات مربیانی که خدمات و توانایی های آنان در لابلای بی مهری های مسولین و رسانه ها گم شده و تمامی افتخارات و تلاش های چندین ساله شان در پرورش استعداد ها نادیده گرفته شده تشکری ویژه نمایم .
ضروریت بسترسازی مناسب جهت حضور مجدد مربیان اصلاح شده در جامعه ورزشی

به گزارش فرتاک ورزشی، معمولا هیچ کس چنین مقاله ای ننوشته و نمی نویسد ، اما این حقیر سنت شکنی نموده و می خواهم حقایقی را در این خصوص مطرح نمایم .

می خواهم از همان کسانی بنویسم که اگر در گذشته به خویشتن ظلم نموده اند ، ولی در عوض طی سالیان متمادی خدماتی شایسته و درخور تحسین برای ورزش کشور انجام داده و در مسیر توسعه سلامتی شهرها و استان های کشور و همچنین شکوفایی استعداد های بالقوه و بالفعل نمودن آنان تلاشی سترگ انجام داده اند .

(( همان مربیانی که به مثابه اکثر انسان ها تخلفات و گناهانی همچون انواع فساد های اخلاقی ، مالی و حتی اعتیاد را بارها مرتکب شده ، ولی به جرم مربی بودن و در معرض دید عموم و تیزبینی رسانه ها قرار داشتن ، انگشت نما و چه بسا مورد تحقیر و حتی تنبیه و محرومیت واقع شده اند . ولی مهمتر از تمامی موارد گفته شده اینکه ، در حال حاضر عده ای از آنان پاک پاک بوده و یا درصد این ایراداتی که داشته اند بسیار محدود تر شده است . صحبت اصلی ام این است :

آنان بدلیل اینکه بر اثر مشکلات  گوناگون شخصی ، خانوادگی و اجتماعی مرتکب انحرافات و خطا هایی شده اند ، آنچنان از جامعه ورزشی ترد شده که دیگر هیچ حسابی روی آنان باز نمی شود . (( غمبار تر اینکه اکثر آنان جز بهترین و با دانش ترین مربیان بوده و در کارهای فنی و... استعدادی شگرف دارند . (( در اینکه ماهیت رفتار آنان خلاف اصول اولیه ورزش بوده شکی نیست ،

اما تعداد کثیری از آنان که هم اکنون ( در ماه مبارک رمضان ) یا حتی سالیان قبل توبه نموده و در مسیری خدایی گام نهاده اند ، چه گناهی دارند که میبایست چشم انتظار نگاهی بوده تا از توان ، پتانسیل و شایستگی هایشان استفاده شود ؟ آیا اگر همانند بسیاری از افراد جامعه مخفیانه و دور از چشم عوام مرتکب چنین اشتباهاتی می شدند ، باز هم چنین سرنوشت تلخی در انتظارشان بود ؟ قطعا خیر )) . اما سادگی ، غفلت و چرخ روزگار آنان را رسوای عالم نمود و حال میبایست زیر دست و پای عده ای از ورزشی های به اصطلاح سالم له شوند . بدون تردید اکثریت ما گناهان و خطا های بزرگی داشته و داریم که لطف (( ستار العیوب )) شامل حالمان شده و گناهان ما از دیدگان عموم پنهان مانده است . پس اگر چنین است ، دلیل نگرش بسیار منفی جامعه ورزشی نسبت به آنان چیست ؟

چرا سعی در حذف و نابودی آنان دارند ؟

همگی خوانندگان محترم داستان آن زن بدکاره که افرادی وی را دنبال نموده تا سنگسارش نمایند را بارها شنیده اند . آن زن نفس نفس زنان به پیامبر خدا ( حضرت عیسی ) پناه آورد و وقتی آن حضرت علت را جویا شد ، زن داستان را تعریف نمود و مردانی را نشان داد که تا آنجا وی را تعقیب نموده بودند . حضرت روی به سوی مردانی که برای سنگسار نمودن آن زن نگون بخت لحظه شماری می کردند نمود و فرمود : ((  اشکالی ندارد ، اما اولین سنگ را کسی بزند که گناهی مرتکب نشده است )) . ناگهان سکوت حکم فرما شد . هر کدام از مردان لحظاتی با خویش تفکر نمود و به دیگری نگریست . نتیجتا اینکه پس از لحظاتی ، هر کدام راه خویش را گرفته و دست از پا درازتر برگشت . آن زن نجات یافت ، توبه نمود و جز بهترین زنان روزگار خویش لقب گرفت .

اصلا چرا راه دور برویم ؟ حضرت علی ( ع ) فرمود : (( اگر شباهنگام کسی را در حال گناه دیدید ، صبحگاه با آن دید به وی نگاه نکنید . شاید سحرگاه توبه کرده باشد )) . حال آنکه همگی ما دورادور از حال و روز اهالی ورزش و مربیان آگاه بوده و به نیکی می دانیم هر کسی کجاست و چه می کند . آیا این رسم انسانیت است که از تخلفات گذشته آنان طنابی نازک و طویل جهت سقوطشان به اعماق چاه فلاکت و بدبختی بسازیم ؟

آیا هیچ گاه سعی نموده ایم به آنان کمک نماییم ؟ 

و اما...

حال که در ماه رحمت و مغفرت الهی قرار داریم ، از تمامی آن مربیانی که هنوز به کار های دور از شان خویش ادامه می دهند ، تقاضامندم با توکل بر خدای متعال توبه نموده و با اراده ای آهنین راه راستی و درستی را در پیش گیرند . بدانید که این ماه عزیز بهترین زمان برای تقرب به ذات اقدس باریتعالی و تلاش جهت جبران مافات و بازسازی گذشته نه چندان موفق خویش است . از مسولین محترم ورزشی در هر نقطه از کشورمان نیز تقاضامندم ، قبل از تصمیم گیری راجع به استفاده یا عدم استفاده از این افراد آسیب دیده اجتماعی ، ابتدا کمی به اعمال گذشته و باطن خویش مراجعه نموده تا متوجه شوند که نمی بایست با دیدگاه قبلی به این افراد بنگرند . در صورت وجود شبهات احتمالی نیز ، می توان در اثر تحقیقاتی صلاحیت اخلاقی ، جسمی و روحی آنان را احراز و با خیال راحت نقاب بدبینی را برداشته و از این همه توان و استعداد بالقوه بهره برداری مثبت نموده و با مسولیت دادن و بهای لازم به آنان ، در این راه جدیدی که در پیس گرفته اند کمکشان نمایند . (( باز هم به مسولین عزیز تاکید میکنم : مبادا بر اثر غفلت و بی توجهی های شما ، مجددا این سرمایه ها در مسیر اشتباه گذشته قدم بردارند )) .

نویسنده: محسن بابادی(کارشناس و تحلیلگر ورزشی کشور)

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3qlmja

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


بالاخره فیبا متقاعد شد از طرح حجاب بانوان بسکتبالیست ایرانی دیدن نماید