تاریخ انتشار: 1396/01/27 17:28
اختصاصی|
کد خبر: 216689

روز ننگین را فراموش نمی‌کنیم؛ سرنا را از سر گشاد نواختن

ملتی هستیم بهانه گیر و جنگهای خود را معمولا در مکان ها و محل ها و به دلایل غیرواقع می کنیم و شاید این مسئله ریشه در فرهنگ و تاریخ ما دارد.
روز ننگین را فراموش نمی‌کنیم؛ سرنا را از سر گشاد نواختن

به گزارش فرتاک ورزشی، نگاهی به شاهنامه بکنیم کی کاووس خود باعث می شود که پسرش سیاووش رهسپار توران زمین شود و سر انجام در همان جا کشته می شود اما بارها به بهانه کشتن سیاووش جنگ های بین ایران و توران سر می گیرد به بهانه " خونخواهی سیاووش " و آن هم در حالی که  کی کاووس در ایران همچنان پادشاه است و سر انجام او رنگ شاهی را به کی‌خسرو فرزند ایرانی و تورانی سیاووش می دهد.

این حکایت در بسیاری از مسائل ما وجود دارد و گوئی پایانی برای آن متصور نیست که شاید آخرین آن سنگ پرانی و فحاشی در ورزشگاه یادگار امام تبریز به بهانه احترام به سیل زدگان است. برای این که وارد این بحث بشویم، در مورد بازی استقلال و لکوموتیو ازبکستان از تلویزیون اشاره ای داریم که در روی سکوها شاهد بودیم مادر و فرزندی به تماشای بازی نشسته بودند و با آرامش پسر بچه با مادر صحبت می کرد این اتفاق در هر دوصحنه گل لکوموتیو واستقلال رخ داد و خبری از سنگ نبود.

در همان روز  نوجوانان دختر و پسر ازبکستانی را شاهد بودیم که با مردی که ترامپت می زد همراهی می کردند  از ازبکستان به بروکسل بلژیک در بازی پنجشنبه گذشته رفتیم و در بازی منچستر یونایتد و اندرلخت بلژیک  شاهد بودیم با گل دقایق پایانی اندرلخت چگونه جوانان چه دختر و چه پسر شادی کردند. به شنبه تبریز رسیدیم جائی که بازی ماشین سازی و پرسپولیس انجام می شود. در این روز فاجعه سیل در آذربایجان شنیدیم و در آغاز بازی یک دقیقه سکوت بخاطر این اتفاق انجام شد و بعد شاهد بودیم که چه اتفاق هائی در این بازی در قبل و بعد از بازی رخ داد.

می پرسیم سنگ زدن به فیلمبردار تلویزیون بخشی از همدردی با سیل زدگان بود؟ فحاشی به بازیکنان چطور؟ آقایانی که پرچم تیم پرسپولیس را به این بهانه آتش می زنند چرا خود برای سیل زدگان برنامه ای تدارک ندیدند؟ چرا بجای کمک به هم وطنان سیل زده به استادیوم آمده و انرژی خو را صرف فحاشی می کنند؟ در همه جای دنیا دور افتخار قهرمان انجام می شود استادیوم جای شادمانی برای جشن فوتبال است و این که بگویند بازیکنان پرسپولیس حق ندارند جشن برگزار کنند به بهانه سیل زدگان با چه منطقی همراهی می کند؟

می پرسیم آیا می توان به بهانه همدردی با سیل زدگان بازی تراکتور سازی با استقلال را در تهران برگزار کنیم؟آیا تراکتور سازی می تواند به این بهانه بازی فینال جام حذفی را برگزار نکند چون باعث شادی می شود؟ ما همواره سرنا را از سر گشاد می نوازیم که خیلی ساده است. برای همدردی و کمک به سیل زدگان می توان بازی های دوستانه ای بین تراکتور سازی و پرسپولیس برگزار کرد و اگر تراکتور سازی قهرمان حذفی شود این مسابقه می تواند سوپر جام ایران شود و عواید آن را به سیل زدگان داد. استادیوم جای فوتبال و شادی است و نه جای سنگ زنی و فحاشی  آن گونه که از ازبکستان تا بروکسل شاهد آن بودیم.

نویسنده: "تورج عاطف"

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3qzr7j

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ماشین سازی به لیگ آزادگان بازگشت
اختصاصی| پس از دوری یک ساله؛