تاریخ انتشار: 1396/05/08 08:46
کد خبر: 192423

پرسپولیس مراقب باشد/ خطر محرومیت وجود دارد!

فقط یک هفته از شروع فصل تازه لیگ برتر گذشته و پرسپولیس در گام نخست شروعی امیدوار کننده داشته است.
پرسپولیس مراقب باشد/ خطر محرومیت وجود دارد!

 فقط یک هفته از شروع فصل تازه لیگ برتر گذشته و پرسپولیس در گام نخست شروعی امیدوار کننده داشته است. با توجه به شرایط فنی پرسپولیس، حفظ اسکلت تیمی ، پر کردن نقاط ضعف و بازیکنانی که قرار است به این مجموعه اضافه شوند بسیاری از کارشناسان و اهالی فوتبال از همین حالا پرسپولیس را جدی‌ترین مدعی قهرمانی لیگ برتر می‌دانند و به نظر می‌رسد برانکو و شاگردانش برای دبل کردن از انگیزه و ظرفیت لازم برخوردارند. از همین هفته اول اما مشکلات مالی که در تمام این سال‌ها کنار نام پرسپولیس که حضوری فعال در مطالب رسانه‌ها و صحبت‌های بازیکنان، مربیان و مدیران این باشگاه داشته، نشانه‌های خطرناکش را عیان کرده و امکان دارد در آینده‌ای نزدیک(کمتر از دو ماه) به اتفاقات تلخ و وحشتناکی منجر شود.

از همین حالا می‌توان احساس خطر کرد. اینکه فکر کنیم شفاف نکردن پرداختی به بازیکنان و مطالبات آنها می‌تواند تیم را به هم  بریزد و فقط حاشیه‌های درونی سد راه این تیم در راه قهرمانی مجدد خواهد بود فقط بخشی از ماجراست و ابعاد دیگر مشکلات مالی و بدهی‌های انباشته شده می‌تواند پرسپولیس را با یک داستان تراژیک و دردناک مواجه کند.

23 روز تا بازی رفت پرسپولیس مقابل الاهلی زمان داریم. پرسپولیس از اواخر دهه 70 و زمان اقتدار این تیم در دوران مدیریت امیر عابدینی تا به امروز حضور در نیمه‌نهایی آسیا را تجربه نکرده بود و حالا در آستانه تکرار بزرگی در سطح قاره است. شرایط فنی پرسپولیس طی دو سال اخیر آنقدر ارتقا یافته که دیگر هیچ کس به اینکه یک پرسپولیسی بگوید این تیم برای قهرمانی آسیا بسته شده و قهرمانی قاره و حضور در جام باشگاه‌های جهان را هدف گرفته پوزخند نمی‌زند. حالا تیم برانکو در دو قدمی نیمه‌نهایی و چهار قدمی قهرمانی مسابقاتی است که تمام تیم‌های ایرانی 26 سال در حسرت آن مانده‌اند. البته که شاید طی تمام این 26 سال هیچ تیمی اینقدر به لحاظ فنی خودش را به سطح بهترین‌های آسیا نرسانده بود و خودش را مستحق رسیدن به قهرمانی نمی‌دانست.

همین موقعیت برتر و استثنایی البته نگرانی‌ها را بیشتر کرده است و وقتی بحث ضربه خوردن از مسائل‌ و مشکلات مالی و خطر چند سویه محرومیت‌ها پیش می‌آید باید بیشتر از همیشه احساس خطر کرد.

پرسپولیس طی تمام این 5 سال گذشته و از روزی که محمد رویانیان حکم به اخراج ژوزه داد با دلهره پرداخت دیون سنگین به این پیرمرد پرتغالی و دستیارانش آرام و قرار نداشت. مانوئل ژوزه با یک انتخاب اشتباه به پرسپولیس آمد، طی حدود نیم‌فصل هیچ کاری در حیطه فنی انجام نداد و تیم را در رده دوازدهم رها کرد و رفت. حالا اما پرسپولیس محکوم به پرداخت چیزی حدود 8 میلیارد تومان به او و دستیارانش شده و مهلت زیادی برای پرداخت 2 میلیارد رای اولیه ندارد.

خطر کسر امتیاز و محرومیت به خاطر انتخاب اشتباه ژوزه حالا بیشتر از همیشه پرسپولیس را تهدید می‌کند اما بدتر اینجاست که به یاد بیاوریم طی این 5 سال چندین لایحه و جلسه و وکیل برای این پرونده قطور به کار گرفته و راهی مجامع قضایی بین‌المللی شد و پرسپولیس هزینه‌های گزاف و بیهوده‌ای متحمل شد تا در نهایت مطابق پیش بینی‌ها این پرونده را ببازد!

پرسپولیس اما علاوه بر این بدهی سنگین با یک چالش بزرگ دیگر مواجه است. همین چند روز پیش بود که مهدی تاج اعلام کرد این باشگاه بدهی مالیاتی 107 میلیارد تومانی دارد. یادآوری می‌کنیم باشگاه پرسپولیس به خاطر سوء مدیریت طی چند سال اخیر قبل از اینکه پول قرارداد بازیکنان و مربیانش را کامل پرداخت کند، مالیات قرارداد آنها را کم می‌کرد و بارها بازیکنان و مربیان خودش را ممنوع‌الخروج کرد. با تمام این سوءمدیریت‌ها اما حالا بدهی مالیاتی پرسپولیس چیزی حدود 19 برابر بدهی به پیرمرد پرتغالی است.

البته که وزارت ورزش قول‌هایی برای مساعدت در این زمینه داده و همین دیروز کارگروهی متشکل از مدیران سرخابی و جمعی از مدیران وزارت اقتصاد و دارایی شکل گرفت تا این بدهی سنگین بررسی و احتمالا با تعامل دولتی بخش عمده‌ای از آن کاهش یابد اما برای باشگاهی که با انواع و اقسام مشکلات مالی مواجه است، طرف شدن حتی با یک پنجم این مبلغ هم ترسناک به نظر می‌رسد.

بحث سوم مشکل بدهی به بازیکنان و مربیان است که طی روزهای اخیر حاشیه ساز شده و همچنان دنباله‌دار به نظر می‌رسد. ظاهرا ترفند مدیران پرسپولیس برای کمتر بدهکار شدن به بازیکنان جواب نداده و ارتقای شرایط فنی و رسیدن به قهرمانی و جمع هشت تیم برتر آسیا باعث شده تا آنها آپشن‌هایی را از باشگاه مطالبه کنند که مجموع آنها و باقیمانده مطالبات قراردادهایشان رقمی میلیاردی پیش روی مدیران باشگاه قرار می‌دهد.

موضوع ترسناکتر اما بحث محرومیتی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تیم‌های بدهکار در نظر گرفته و به نظر می‌رسد کاملا جدی است. با فرجه‌ای که کنفدراسیون به تیم‌های بدهکار داده پرسپولیس و تقریبا تمام باشگاه‌های ایرانی تا پایان شهریور فرصت دارند، تمام بدهی شان را پرداخت کنند وگرنه پروانه حرفه‌ای‌شان باطل و با محرومیتی که نصیب شان می‌شود قادر به شرکت در مسابقات داخلی و خارجی نخواهند بود. این بار البته موضوع داخلی نیست که تصور کنیم مرجع قانونگذار کوتاه می‌آید یا بند و تبصره‌ای به قانون اضافه می‌شود تا فعلا و به صورت موقت اجازه فعالیت به باشگاه را بدهد. خیر. این بار پای کنفدراسیون فوتبال آسیا در میان است و مالزی نشین‌ها برای اینکه نشان دهند از یوفا و کنفدراسیون‌های دیگر کم ندارند، روی قوانین سفت و سخت و تازه‌شان اصرار دارند و کوتاه نمی‌آیند.

با این حساب پرسپولیس برای پرداخت بدهی 2 میلیاردی به دستیاران ژوزه سه هفته فرصت دارد و اگر رای خود مانوئل در هفته آینده بیاید، سه هفته بعد از آن فرصت خواهد داشت تا 6 میلیارد دیگر فراهم کند و از خطر محرومیت و کسر امتیاز فرار کند. این محدوده زمانی تقریبا مقارن خواهد شد با همان پایان شهریور ماه که کنفدراسیون فوتبال آسیا تعیین کرده. یعنی پرسپولیس تا 53 روز دیگر باید بدهی‌های مالیاتی، بدهی به بازیکنان و مربیان قبلی و فعلی شامل داخلی و خارجی، بدهی به هتل‌ها، هواپیمایی‌ها، ورزشگاه‌ها، ورزشکاران رشته‌های دیگر باشگاه و... را پرداخت کند تا بتواند به رویابافی‌های خود که همان قهرمانی دوباره لیگ برتر و رسیدن به قله فوتبال آسیاست ادامه دهد.

این اتفاق و از سر گذراندن بحران پیش روی پرسپولیس با توجه به ارقامی که پیش روی مدیران باشگاه است تنها یک معجزه طلب می‌کند تا خبری از بحران نباشد. عصر پنج‌شنبه سرپرست باشگاه پرسپولیس از مبلغ 5/3 میلیون دلاری برای پایان مشکلات پرسپولیس گفت که به نظر می‌رسد منظورش تنها بخشی از ماجرا بوده است. حالا سوال این است با شرایط ایجاد شده و دست دراز کردن باشگاه به سمت هواداران آیا امکان فرار از این محرومیت‌ها وجود خواهد داشت؟

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/3zeg9a

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


با زوج پر حاشیه پرسپولیس چه باید کرد؟