تاریخ انتشار: 1395/10/19 19:51
کد خبر: 237196

کاپیتان دهه شصتی های پرسپولیس درگذشت؛

کاظم سید علیخانی،در حالی مغلوب سکته قلبی شد که در 62 سالگی روزهای خوبی را سپری نمیکرد .مرگ یکی از کاپیتان های پرسپولیس در ادوار گذشته اتفاق تلخی برای این مرد بزرگ بود .
کاپیتان دهه شصتی های پرسپولیس درگذشت؛

کاظم سید علیخانی بلافاصله بعد از رفتن بیژن ذوالفقار نسب در سال 58 پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد .او در آخرین تیم ملی قبل از انقلاب ،مرد ثابت تیم ملی شده بود ،کاظم در تیم ملی جای حسین گازرانی را گرفته ودر روز مورد نظر یعنی 15 شهریور 1357 زوج نصر الله عبداللهی در دفاع میانی شده بود .سید علیخانی که 3 سال قبل از تیم فوتبال راه آهن تهران به تیم ماشین سازی تبریز رفته بود حالا به پرسپولیس می آمد تا همراه محسن الله وردی زوج تازه سرخها را ساخته وجای زوج قدیمی بیژن ذوالفقار نسب وجواد الله وردی را بگیرند .

سید اما چندان خوش شانس نبود چرا که بلافاصله بعد از آمدن به پرسپولیس تصادف رانندگی شدیدی کرد .حالا باز هم دست پرسپولیس خالی شده بود .پرسپولیس البته محمد پنجعلی را داشت اما در این مقطع از زمان پنجعلی همراه دادگان وزادمهر ومایلی کهن ومحمد صادقی (ماجرای 5 محمد انقلابی)از پرسپولیس جدا وسودای پرسپولیس آزاد را داشتند !حالا پروین در برخی از بازیها خودش در دفاع بازی میکرد ودر مواقعی ،در بازیهای دوستانه از مردانی چون مهدی غفاری وحتی حسین یار یار بهره می برد .بازگشت پنجعلی باعث شد تا او که در 2 پست دفاع میانی وچپ شایستگی بازی داشت،به دفاع میانی رفته وهمراه کیان طهماسبی وکاشی نژاد ،این زوج تاریخی را بسازد .سید هم که بعد از یک سال مصدومیت برگشته بود ،به حکم علی پروین سرمربی تازه کار پرسپولیس به دفاع چپ وراست رفت ودر این 2 پست 5 سال تمام برای پرسپولیس بازی کرد .

پرسپولیس طی سالهای 60 تا 65 در خط دفاع خود از وجود پنجعلی،سیدعلیخانی،محمد دادگان(که در سال 61 از فوتبال خداحافظی کرد)،کاشی نژاد،کیان طهماسبی،فریبرز مرادی جوان وعباس کارگر (مهاجم سابق ودفاع کناری تازه)؛بهره می برد در سال 65 دچار یک تغییرات عمده شد .محرومیت پنجعلی،افت عباس کارگر وکیان طهماسبی،رفتن کاشی نژاد،رسیدن فریبرز مرادی به سن خدمت سربازی و... حالا پرسپولیس در دفاع چپ وراست،نعیم آبادی وانصاری فرد را داشت،در دفاع میانی با زوج کاظمی سیدعلیخانی ومرتضی فنونی زاده به میدان رفت وسید بین 32 تا 35 سالگی خود ،در اکثر بازیها دفاع آخر وکاپیتان پرسپولیس بود .در این سالها پرسپولیس قهرمانی در مسابقات تهران 65 تا 67(3بار)،جام حذفی تهران وکشور را به دست آورد .سید به پستی برگشت که در دهه گذشته ستاره آن پست بود وبه تیم ملی هم رسیده بود ،حالا تا بازگشت پنجعلی در سال 68 سیدعلیخانی باز هم کاپیتان ومدافع آخر سرخها بود .

سید علیخانی به تیم گسترش رفت وبا هدایت وفرماندهی این تیم در کسب عنوان چهارم ،مردان مدیر تازه از گرد راه رسیده یعنی مهدی دادرس را به بهترین موقعیت تاریخ فوتبالش رساند .او در سال 71 زمانی که 38 ساله شده بود به تیم پورا رفت تیم پرستاره ای با حضور شکورزاده،رحیم یوسفی،فنونی زاده و... که در مسابقات تهران حضور داشت ودر سال 71 در مسابقات سوپر جام تهران بالاتر از تیم هایی چون گسترش واستقلال وپاس قرار گرفت اما از رسیدن به لیگ کشور بازماند .پورایی ها پایین تر از تیم های پرسپولیس ،کشاورز،سایپا  وتجارت قرار گرفتند .

سید رفت وسالها بعد سرمربی تیم امیدهای پرسپولیس شد ،سال 1378 ،اما نمی دانست مطالبات خود از باشگاه پرسپولیس را بعد از 16 سال نمیتواند بگیرد چرا که باشگاه پرسپولیس در این 16 سال آن قدر بدهی دارد که وقت پس دادن مطالبات او را ندارد . اما ای کاش می شد یک هزارم درصد از پول هایی که صرف آمدن نیکلوسکی ها وآراندا ها واوکراینی های امسال و... شد را به مجید سبزی ها وکاظم سید علیخانی ها می دادند تا این تلخ کامی ها در روز های روشن تاریخ،روزگارشان را اینگونه تلخ نمیکرد .

سید  از سالها قبل وقتی همسرش به علت بیماری به رحمت خدا رفت تنها وپر درد مانده بود . او که به آرزوهای بزرگ بعد از فوتبالش نرسید ، درنهایت امروز به درگذشتگان این سال تلخ پیوست . یک سالی که اصلی ،بهزادی ، احدی و پورحیدری را از ما گرفت .

کاپیتان دهه شصتی های پرسپولیس درگذشت؛

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4565ed

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


ذوالفقارنسب: با کی‌روش و برانکو باید برخورد جدی شود/ بازیکنان پرسپولیس چه گناهی داشتند؟
رفتار این دو مربی قوز بالای قوز در فوتبال است