تاریخ انتشار: 1396/02/22 13:13
کد خبر: 211272

بدشانسی همیشگی و تاریخی پرسپولیس در آسیا/ تفاوت معنادار حضور استقلال و پرسپولیس در فینال های آسیایی

بدشانسی همیشگی و تاریخی پرسپولیس در آسیا/ تفاوت معنادار حضور استقلال و پرسپولیس در فینال های آسیایی
با بررسیِ تاریخچه مسابقات به یک موضوع جالب برخورد می‌کنیم، که شاید تفاوت معنادارِ حضور استقلال و پرسپولیس در فینال‌های آسیایی را به نوعی توجیه نماید. برای این منظور به شش دوره متوالی جام باشگاههای آسیا سرک می‌کشیم.
 

فصل ۹۷ - ۱۹۹۶

نماینده ایران: پرسپولیس

محل برگزاری نیمه‌نهایی: مالزی

در این سال «پرسپولیس» با یکی از بهترین تیم‌های تاریخ خود و ستارگانی مانند «علی دایی»، «کریم باقری»، «خداداد عزیزی» و «مهدوی کیا» بهترین فرصت را برای قهرمانی داشت. دور گروهی مسابقات در «دوحه قطر» بود. در آنجا پرسپولیس موفق شد با شکست «الریان» و «الزورا» بعنوان صدرنشین به نیمه‌نهایی صعود کند. نیمه نهایی‌ای که در «کوآلالامپور مالزی» برگزار می‌شد! که پرسپولیس در مقابل «پوهانگِ کره» تیم قدرتمند آن سالها شکست خورد، پوهانگی که در نهایت قهرمان مسابقات نیز شد. در بازی رده بندی پرسپولیس توانست «الزورای عراق» را با چهار گل شکست داده و به عنوان سوم آسیا برسد.
 

فصل ۹۸ - ۱۹۹۷

نماینده ایران: پرسپولیس

محل برگزاری نیمه‌نهایی: هنگ کنگ

کشور «لبنان» میزبان مسابقات دور گروهی بود. پرسپولیس موفق شد با شکست «الهلال» و «الانصار لبنان» بعنوان تیم نخست به نیمه نهایی صعود کند. نیمه‌نهایی این بار در «هنگ کنگ» برگزار میشد که پرسپولیس در نهایت نتوانست به عنوانی بهتر از چهارمی برسد. قهرمانی مسابقات بازهم به «پوهانگ استیلرز کره» رسید.
 

فصل ۹۹ - ۱۹۹۸

نماینده ایران: استقلال

محل برگزاری نیمه‌نهایی: ایران

تیم پرسپولیس پس از ۲ قهرمانی پیاپی بدلیل حضور ۹ بازیکن در ترکیب تیم ملی در سال منتهی به جام جهانی، بالاجبار از لیگ کنار کشید. به این ترتیب بهترین فرصت برای تیم استقلال فراهم شد تا بدون رقیب همیشگی قهرمان لیگ شده و به آسیا راه یابد. نکته اینجاست که مسابقات نیمه نهایی این بار در ایران و «استادیوم آزادی» برگزار شد! جاییکه استقلال توانست با فشار صدهزار هوادار، باخت ۳ بر ۲ مقابل «دالیان چین» را جبران کرده و در نهایت با گل دقیقه ۱۰۸ «علی موسوی» به فینال برسد. فینال غم‌انگیز در مقابل «جوبیلو ایواتا» که در نهایت تیم ژاپنی با دو گل مشابه به پیروزی رسید تا بهترین فرصت برای قهرمانی ایران از دست برود.
 
سال بعد مجددا این پرسپولیس بود که با بازگشت به لیگ، قهرمانی را بازپس گرفت و راهی آسیا شد. مسابقات گروهی در «ریاض عربستان» برگزار شد که پرسپولیس در مقابل قهرمان دوره قبل، جوبیلو ایواتا شکست خورد و به دیدار رده بندی رسید. جاییکه «سامسونگ کره» را با تک گل «علی کریمی» شکست داد و به سومی آسیا رسید. مسابقات نیمه نهایی نیز در ریاض و «استادیوم فهد» برگزار شد.
 

فصل ۲۰۰۱ - ۲۰۰۰

نماینده ایران: پرسپولیس

محل برگزاری نیمه نهایی:  کره جنوبی

مسابقات نیمه نهایی در شهر «سوون» کره جنوبی برگزار شد، تا تیمِ این شهر در مقابل پرسپولیس صف آرایی کند. «سوون سامسونگ کره» ابتدا با گل «کاویانپور» عقب افتاد اما در اواخر بازی با فشار تماشاگران خودی و گل دقیقه ۷۸ به بازی برگشت و در دقیقه ۹۰ هم کار را تمام کرد تا یکی از شایسته‌ترین پرسپولیس‌های تاریخ باز هم دستش از رسیدن به جام کوتاه بماند. سوون سامسونگ در نهایت قهرمان شد و پرسپولیس هم با گلهای «استیلی» و «هلالی» تیم «ایرتیش» را شکست داد تا به سومین سومی در پنج سال برسد.
 

فصل ۲۰۰۲ - ۲۰۰۱

نماینده ایران: استقلال

محل برگزاری نیمه‌نهایی: ایران

استقلال با نتایج پرگل مانند برد ۵-۳ مقابل «الوحده» و تساوی ۴-۴  با «الاتحاد» توانست به نیمه نهایی راه یابد. مسابقاتی که بازهم در ایران و «آوردگاه آزادی» برگزار میشد! بازی نیمه نهایی مقابل «آنیانگ کره» در برابر صدهزار هوادار ایرانی برگزار شد اما استقلال شکست خورد تا استقلال برای دومین بار در خانه جام را پس بزند. سرانجام این سوون سامسونگ بود که با شکست آنیانگ از عنوان قهرمانی اش دفاع کرد.
 

با این حساب در شش سال آخر برگزاری «جام باشگاههای آسیا» پیش از آنکه این مسابقات با «جام برندگان جام» تلفیق شود و به شکل مسابقات فعلی یعنی «لیگ قهرمانان آسیا» در بیاید، یک اتفاق عجیب افتاد. در چهار دوره تقریبا پیاپی که پرسپولیس نماینده ایران بود در مالزی، هنگ کنگ، عربستان و کره به میدان رفت، اما در هر دو حضور استقلال با تلاش و رایزنی فدراسیون میزبانی به ایران رسید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/45kjeq

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


جلد روزنامه گل؛

بیرانوند: به خاطر اشتباهی که کردم پیشنهاد خوب هم داشته باشیم نمی‌روم

سرخ ها نگران خط دفاعی تیمشان هستند