تاریخ انتشار: 1397/10/17 01:28
بازگشت کاپیتانِ محبوب آبی ها !
کد خبر: 114824

اختصاصی/ رونمایی از برگ برنده استقلال در نیم فصل!

بازگشت فرهاد مجیدی به استقلال آن هم نشستن روی نیمکت می تواند حاوی نکات پیدا و پنهانی باشد که با هم آنها را مرور می کنیم.
اختصاصی/ رونمایی از برگ برنده استقلال در نیم فصل!

مسعودعطری- روزنامه نگار ؛

فرهاد مجیدی برگشت. یک خبرِ چند کلمه ای برای اهالی رسانه و یک بمب بزرگ در نقل و انتقالاتِ نیم فصل برای باشگاه استقلال که شور و شوق و خوشحالی هواداران این تیم را به همراه داشته است. خبری که امیرحسین فتحی مدیرعامل باشگاه استقلال، همان ابتدای انتشار، آن را تایید کرد و حالا باید منتظر شروع نیم فصل دوم و حضور فرهادمجیدی بعنوان یکی از مربیان استقلال روی نیمکت این تیم باشیم.  

بازگشت پرسروصدایی که بدون شک یکی از بمب های نقل و انتقالاتِ نیم فصلِ لیگ برتر بود و فتحی خیلی خوش شانس بود که پس از مدتها مذاکره، سرانجام توانست هفت محبوب استقلالیها را در قامت مربی به این تیم بازگرداند.  

اینکه آیا مجیدی در زمان مناسبی به استقلال بازگشته یا نه مساله ای است که قضاوت پیرامون آن بسیار زود است اما به همین بهانه بررسی ویژه ای روی بازگشت فرهاد مجیدی به استقلال خواهیم داشت که خواندنش خالی از لطف نیست.

 

بازگشت مجیدی ؛ سیاست  برد-برد برای استقلالی ها  

حضور کاپیتان سابق آبی ها روی نیمکت استقلال بدون شک یک سیاست برد- برد برای آبی های پایتخت است. بازگشتی که به زعم نگارنده، همه ارکان باشگاه استقلال از هواداران گرفته تا شفر و حتی فرهاد مجیدی از آن منتفع خواهند شد با این توضیح که :  

• استقلال بعد از مدتها کاپیتان محبوب خود را در قامت مربی روی نیمکت خواهد دید.  

• سکوهای استادیوم بواسطه حضور مجیدی پذیرای تماشاگران بیشتری خواهند بود.  

• حضور مجیدی، روحیه و انگیزه مضاعفی به بازیکنان تیم مخصوصاً جوان ترها خواهد داد.

• هواداران استقلال با توجه به حضور مجیدی یکپارچه تر و متحدترخواهند شد.

• وینفرد شفر دوباره از حمایت حداکثری هواداران بهره مند خواهد شد .

• نتایج ضعیف نیم فصل اول استقلال به دست فراموشی سپرده خواهند شد.   

• فرهاد مجیدی با حداقلِ مسئولیت و حداکثر احترام به تیم اضافه خواهد شد.

• هیچ کس از مجیدی بعنوان مربی تیم، انتظار معجزه یا پاسخگویی بابت نتایج نخواهد داشت.

• وزن روحی و روانی استقلال در نیم فصل دوم و بخصوص دربی پیش رو بالاتر از قبل خواهد بود.

• بازیکنان استقلال یک شوک مقطعی را با توجه به حضور مجیدی تجربه خواهند کرد.

و بالاخره اینکه :

• شفر با آوردن مجیدی یک تهدید را به فرصت و سپس به نقطه قوت تبدیل خواهد کرد.  

 

واکنش هواداران به حضور مجیدی در استقلال!

خبر حضور فرهاد مجیدی در استقلال در این چندروز اخیر واکنش های متفاوتی را در میان هواداران این تیم در پی داشته است. عده ای با توجه به تجربه تلخ منصوریان در استقلال، بر این باورند که حضور مجیدی در این تیم زود بود و او باید قبل از استقلال در تیم های دیگر و حتی رده های پایین تر، حسابی محک می خورد و کارکشته تر از حالا به استقلال می آمد، چون بیم این می رود که با عدم موفقیت استقلال او هم مثل منصوریان مورد بی مهری هواداران قرار بگیرد و زودتر از آنچه که باید عطای حضور در استقلال را به لقایش ببخشد و به اصطلاح در ابتدای دوران مربیگری خود سرخورده شود و استقلال هم مهره ارزشمندی همچون او را خیلی زود از دست بدهد.  

برخی اما نظری دیگر دارند و معتقدند که مجیدی با یک هوشمندی خاص نه مثل منصوریان بعنوان سرمربی، بلکه بعنوان یک مربی وارد مجموعه استقلال شده است و با این اتفاق علاوه بر اینکه حضور روی نیمکت را تجربه خواهد کرد به همان میزان انتظارات را هم از خودش پایین می آورد بنابراین هواداران از وی بعنوان دستیار یا مربی تیم، انتظار معجزه ندارند و این سیاست خوبی برای ورود فرهاد به استقلال و شروع دوران مربیگری وی در لیگ برتر است.  

حضور مجیدی در استقلال، هرچه که باشد، خوب یا بد، دیر یا زود و همچنین اشتباه یا درست، چیزی نیست که بشود بصورت احساسی با آن برخورد کرد و یا آن را با موارد مشابهی چون حضور منصوریان و دیگران در استقلال مقایسه کرد چراکه مجیدی و منصوریان اگرچه از بازیکنان محبوب باشگاه استقلال بوده و هستند اما جنس محبوبیت و یا طیف هواداران متفاوتی دارند و بلحاظ ورود به استقلال هم یکی بعنوان سرمربی و دیگری با عنوان مربی وارد این مجموعه شده است و همچنین زمان و مکان و تجربه هوادار هم در هر دوره ای با دوره دیگر متفاوت است.  

مجیدی بخواهد یا نخواهد باید محک بخورد و هواداران استقلال را به این باور برساند که بودنش روی تیم تاثیرگذار است! و این مسلماً نیازمند گذر زمان بوده و نمی شود پیرامون آن به سادگی قضاوت کرد! بنابراین باید از همین حالا شمشیرها را غلاف کرد و عملکرد مجیدی را مرحله به مرحله رصد کرد و در پایان نیم فصل با رتبه استقلال و میزان تاثیرگذاری فرهاد، نمره قبولی یا مردودی در کارنامه او ثبت کرد وگرنه اینکه بخواهیم صرف تجربه های ناموفق سایرین، برای حضور مجیدی در استقلال نسخه عدم موفقیت بپیچیم قدری راه را به بیراهه رفته ایم. هرچند یک نیم فصل هم زمان خوبی برای محک زدن کارنامه یک سرمربی نیست چه برسد به مجیدی که بعنوان یک مربی وارد مجموعه بزرگی همچون استقلال شده است .

فرهاد مجیدی

مجیدی و استقبال هواداران

حضور فرهاد مجیدی در استادیوم همیشه با استقبال هواداران استقلال مواجه بوده است. چه در دورانی که بعنوان یار ثابت برای استقلال به میدان می رفت و چه در اواخر دوران فوتبالش که قلعه نویی فقط بیست دقیقه آخر او را به زمین می فرستاد و حضور مجیدی در داخل زمین در همان دقایق پایانی آنقدر جمعیت را به وجد می آورد که هرکس صحنه ورود مجیدی به زمین را نمی دید با این حجم از تشویق فکر می کرد حتماً گلی بین دو تیم رد و بدل شده است!  

البته خود فرهاد هم می دانست چطور هواداران استقلال را به وجد بیاورد و بارها دیده شد که حتی وقتی تیم برای گرم کردن پیش از بازی، به درون زمین می آمد او با یک تاخیر کوتاه و حساب شده بعد از همه وارد زمین می شد که در آن لحظه از اختلاف صدای تشویق تماشاگران کاملاً می شد حدس زد که چه کسی وارد زمین شده است.  

حتی یکبار که فرانکو باره سی اسطوره فوتبال ایتالیا با حضور در تهران، دربی 76 را از نزدیک تماشا کرد در نشریات ایتالیایی اشاره کرده بود که در دربی معروف ایران، بازی خوبی از دو تیم ندیدم اما تنها نکته قابل ذکر بازی ورود بازیکن شماره 7 تیم آبی (فرهاد مجیدی) بود که با ورودش به زمین تمام ورزشگاه برخاستند و تشویقش کردند و این مرا یاد ورود توتی به ورزشگاه رم انداخت!  

این دقیقاً همان تاثیری بود که فرهاد با ورودش به زمین داشت و این حجم از محبوبیت، هنوز هم حتی پس از خداحافظی مجیدی در میان هواداران استقلال دیده می شود و هر وقت او یک پای حضور در استادیوم باشد معادله سکوها تغییر می کند و حجم هوادارانی که به استادیوم می آیند افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

بنابراین اگرچه حالا فرهاد مجیدی در قامت یک مربی وارد مجموعه استقلال شده است اما به ضرس قاطع می توان گفت که میزان استقبال هواداران استقلال از بازی های این تیم در نیم فصل دوم قطعاً افزایش چشمگیری نسبت به نیم فصل اول خواهد داشت و این نشات گرفته از فاکتور محبوبیت و کاریزمای شخصیتی فرهاد مجیدی است.  

صدای پای فرهاد رساتر ازهمیشه/ سایه سنگین مجیدی بر سر منصوریان

حضور مجیدی ؛ تنش یا تمرکز !  

اگرچه مشخص نیست حضور مجیدی در استقلال در نهایت با چه واکنشی از سوی بزرگترهای این تیم مثل رحمتی و یا منتظری روبرو خواهد شد اما علی الحساب مهدی رحمتی در اینستاگرامش پیام تبریکی برای مجیدی فرستاده و ورودش را تبریک گفته اما خبرها حکایت از این دارند که میانه فرهاد با پژمان منتظری آنقدرها هم خوب نیست و این را از اتفاقات و پیامهای مجیدی در چندماه اخیر می شود رمزگشایی کرد. آنجایی که مجیدی از انتشار خبر دروغ حضورش همراه با کاناوارو بعنوان جایگزین وینفرد شفر صحبت کرده و در مورد خط دهی و دسیسه چینی یکی از بازیکنان استقلال در نقل و انتقالات و حتی سفارش بازیکنان مصدوم، سخن گفته و تهدید به افشاگری کرده است.  

صحبت هایی که خیلی ها احتمال دادند مخاطبی جز پژمان منتظری ندارد اما پذیرفتن اینکه پسر سر به زیر استقلال که در تمام این سالها از کم حاشیه ترین بازیکنان فوتبال ما هم بوده مخاطب جنجالی این حرفهای فرهاد مجیدی باشد، قدری غیرقابل باور است و باید منتظر بود و دید آیا با ورود فرهاد به استقلال این قبیل مشکلات سر باز می کند یا نهایتاً با یک درایت جمعی این مسائل رفع و رجوع می شود و تیم و بازیکنان در کنار کادر فنی با تمرکز روی نقاط قوت استقلال به سمت موفقیت و رسیدن به قهرمانی در پایان فصل گام برمی دارند.  

 

مجیدی؛ از تهدید تا فرصت !  

نتایج ضعیف شفر در نیم فصل اول سبب شده بود خیلی ها از جایگزینی فرهاد مجیدی یا ترکیب مجیدی با یک مربی دیگر مثل کاناوارو بجای شفر روی نیمکت استقلال صحبت کنند. حتی کار به جایی رسید که چندبار هم کاریکاتور شفر را با همان پوست موز معروف کشیدند و چه بسا اگر استقلال در پایان نیم فصل اول این نتایج خوب و این بردهای پرگل در مقابل سپیدرود و صنعت نفت را نمی آورد و روال تساوی و باخت را در پیش می گرفت حالا شفر روی نیمکت این تیم نبود !  

پربیراه نیست اگر بگوییم شاید همین اتفاق ها سبب شد شفر زمینه را برای ورود فرهاد مجیدی به استقلال فراهم کند تا با این هوشمندی از یک تهدید بزرگ برای خودش یک فرصت بسازد. کاری که فقط از یک مدیر یا مربی دانا که احساس خطر کرده برمی آید و با این استراتژی حالا یک نیم فصل یا شاید یک و نیم فصل دیگر وقت دارد نقاط ضعف تیم را به قوت تبدیل کند و علاوه بر آن حمایت حداکثری هواداران را هم برای خود داشته باشد.  

مجیدی هم البته مثل شفر از این ماجرا منتفع شده است و شاید بتوان گفت بهترین پیشنهاد را در بهترین زمان و با بهترین شکل ممکن پذیرفته، چرا که حالا رسماً دوران مربیگری اش را در استقلال شروع کرده و حضورش بعنوان دستیار یا مربی علاوه بر اینکه وزنه روحی خوبی برای تیم است اما مسئولیت سنگینی را هم متوجه او نمی کند و کسی از مجیدی بعنوان یک مربی انتظار معجزه ندارد و قرار هم نیست بابت نتایج ضعیف احتمالی به کسی پاسخ بدهد و چه بسا اگر استقلال وضعیت بهتری پیدا کند همه این را به پای حضور تاثیرگذار او بنویسند و اگر حتی یک درصد وضعیت استقلال به سمت نتایج ضعیف و تغییر مربی بکشد او می تواند همان پوست موز زیر پای شفر باشد و فصل بعد بدون هیچ دغدغه ای تیم را در دست بگیرد. هرچند بعید بنظر می رسد که مجیدی دنبال این باشد که خیلی سریع جای شفر را بگیرد اگرچه در دنیای فوتبال هیچ چیز عجیب و بعید نیست.  

فرهاد+مجیدی

سخن پایانی  

فوتبال بازی عجیبی است. گاهی حساب و کتاب دارد و دودوتایش همان چهارتاست اما گاهی هیچ منطقی ندارد و طبق قانون خودش پیش می رود. گاهی یکی را چنان بلند می کند که تصور نمی کنی و گاهی  یکی را چنان بر زمین می کوبد که دلت کباب می شود. این وسط شاید تنها حلقه مفقوده همان لذت بردن از فوتبال باشد که خیلی ها آن را بلد نیستند. یعنی تقصیر خودشان هم نیست، اصلاً یاد نگرفته اند که نه تنها از فوتبال بلکه از هرچیز دیگر هم لذت ببرند.  

در مورد حضور فرهاد در استقلال هم داستان به همین صورت است چرا که هیچ کس نمی داند حضور فرهاد در استقلال چه سرانجامی دارد. آیا او منجی این تیم می شود و یکی مثل الکس فرگوسن در فوتبال ما ظهور خواهد کرد یا سرنوشت او هم مانند منصوریان و منصوریان ها نهایتاً با یک فرازونشیب یک یا دوفصلی به جدایی از استقلال منتج خواهد شد.  

شاید بهتر باشد همه چیز را به زمان بسپاریم و خودمان کناری بنشینیم و اجازه بدهیم هواداران استقلال به جای شنیدن اما و اگرها و گمانه زنی های مرسوم در فوتبال ما، فعلاً از حضور کاپیتان محبوبشان لذت ببرند که بنظر می رسد این بهترین راه یا گزینه باشد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم فوتبال کار خودش را می کند و راه را برای خودش باز می کند و هرکس بتواند با او همراه باشد را به عرش می رساند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/45o7oo

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


فرهاد و فرزاد مجیدی در غم از دست دادن پدر سوگوار شدند