تاریخ انتشار: 1396/11/07 16:31
کد خبر: 162727

نگاهی به بحث‌برانگیزترین نقل‌وانتقالات یک دهه گذشته فوتبال ایران/ از فرهاد مجیدی و پروپیچ تا مهدی طارمی

از زمانی که دروغگویی باشگاه پرسپولیس و مهدی طارمی به فیفا در مورد زمان عقد قرارداد دوطرفه توسط همین بازیکن در برنامه‌90 افشا شد، استقلالی‌ها میدان را به‌دست گرفته و خواهان تغییر نتیجه تمام مسابقاتی شده‌اند که طارمی فصل گذشته در آنها به میدان رفته بود.
نگاهی به بحث‌برانگیزترین نقل‌وانتقالات یک دهه گذشته فوتبال ایران/ از فرهاد مجیدی و پروپیچ تا مهدی طارمی

در کمال ناباوری این مسأله ظرف کمتر از 24ساعت به سایت رسمی باشگاه استقلال هم رسید و پندار توفیقی به‌صورت رسمی خواهان ورود فدراسیون فوتبال به این پرونده شد؛ هرچند این خبر بعد از مدت کوتاهی از سایت استقلال حذف شد و توفیقی هم پس از بازی استقلال و پارس‌جنوبی به هیچ سئوالی در این مورد پاسخ نداد. این‌که ادعای استقلالی‌ها و حتی تراکتوری‌ها در این مورد چقدر به‌حق است، خودش بحث جدایی می‌طلبد، اما نکته جالب اینجاست که تغییر نتایج تیم‌هایی که از بازیکنان غیرقانونی استفاده کرده‌اند، یک بحث تمام‌نشدنی در فوتبال ایران است که هر چند ماه یک بار به بهانه‌ای جدید تکرار می‌شود. چند مورد از مصادیق تکرار این بحث را با هم مرور می‌کنیم.

غائله عمادرضا

در آخرین روز شهریور سال85، سپاهان در بازی برگشت فینال جام‌حذفی پرسپولیس را در ضربات پنالتی شکست داد و قهرمان شد. آن زمان باشگاه پرسپولیس مدعی شد قرارداد عمادرضا خارج از مهلت نقل‌وانتقالات به ثبت رسیده است. آنها یک دلیل روشن هم در این مورد داشتند؛ اینکه در آخرین روز مهلت قانونی و زمانی که قرارداد عماد به ثبت رسیده، او در اردوی تیم‌ملی عراق بوده و حتی صلاح حسن، بازیکن پیشین پرسپولیس هم در این مورد شهادت داد. با این همه کمیته انضباطی پس از هفته‌ها بررسی، شکایت پرسپولیس را رد کرد.

فرهاد مجیدی کی بست؟

یکی از رفت و برگشت‌های پرتعداد فرهاد مجیدی به استقلال، مربوط به بازگشت او به جمع آبی‌پوشان در نیم‌فصل دوم لیگ دوازدهم بود؛ آنچه که بسیار جنجالی از کار درآمد. دی‌ماه سال91 مجیدی در حالی با استقلال قرارداد بست که لیست بازیکنان بزرگسال این تیم، جا نداشت. در نتیجه قرار شد مدیران استقلال نام لیام ردی، دروازه‌بان استرالیایی‌شان را از فهرست خارج کنند، اما پروسه فسخ قرارداد او تا پایان مهلت نقل‌وانتقالات خاتمه نیافت و موضوع جنجالی شد. آن زمان خیلی‌ها به بحث ورود کردند و قرارداد مجیدی با استقلال را غیرقانونی خواندند. باشگاه سپاهان که معمولا از آب، کره می‌گیرد و 4‌ماه پیش هم به دنبال اثبات آن بود که طارمی بعد از اعلام حکم فیفا برابر این تیم بازی کرده(!) در آن مقطع نیز علیه استقلال شکایت کرد و با همین ادله، حضور مجیدی در میدان را غیرقانونی دانست، اما درنهایت این پرونده هم به جایی نرسید و استقلال و بازیکنش تبرئه شدند.

سونامی خلعتبری

ماجرای اخیر طارمی، از چند جهت شبیه جنجالی است که 4‌سال پیش در مورد محمدرضا خلعتبری به‌وجود آمد. تابستان92، خلعتبری راهی لیگ‌امارات شد و حضور او در عجمان درست به روزهای تغییر نام لیگ این کشور به یک عنوان جعل‌شده از اسم «خلیج‌فارس» خورد. در آن زمان پرسپولیسی‌ها اتفاقا با مشارکت پررنگ همین حسین هدایتی تلاش کردند رضایتنامه خلعتبری را بگیرند تا او مجبور نباشد در لیگی که به‌طور مستقیم علیه منافع ملی است، توپ بزند. این پروسه به‌طول انجامید و درنهایت باشگاه عجمان رضایتنامه خلعت را بعد از پایان مهلت نقل‌وانتقلات فیفا، صادر کرد. با این وجود 2‌باشگاه بر سر استفاده از یک تاریخ ساختگی تفاهم کردند و خلعت تمام لیگ سیزدهم را برای پرسپولیس بازی کرد. در همین بین منابعی از ایران با ارسال سند و مدرک، فیفا را به این مسأله حساس کردند و همزمان مدعی شدند تمام مسابقات پرسپولیس با حضور خلعتبری باید 3‌بر صفر به سود رقبا شود، اما فدراسیون جهانی پس از بررسی پرونده، پرسپولیس را تنها 50هزار فرانک جریمه نقدی کرد.

داستان پروپیچ

ابتدای لیگ پانزدهم، استقلال یک مهاجم آلبانیایی به نام پروپیچ گرفت که برای او هم مشکلاتی شبیه همین مسأله به‌وجود آمد. قرارداد پروپیچ در آخرین روز نقل‌وانتقالات بسته شد، اما مشکل اینجا بود که او درست در ساعات پایانی همان روز در اروپا مشغول بازی برای تیم سابقش بود. این مسأله نیز سروصدای زیادی به پا کرد و حتی پرویز مظلومی پیش از روشن شدن نتیجه، در استفاده از پروپیچ اکراه داشت. درنهایت با پیش کشیده شدن بحث‌هایی مثل اختلاف ساعت ایران و اروپا، این مسأله نیز حل شد و مشکلی برای استقلال به‌وجود نیامد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/48moxa

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


هدف اصلی فرهاد مجیدی برای بازگشت به استقلال