تاریخ انتشار: 1396/09/08 02:35
کد خبر: 171758

قابل توجه کمیته داوران ایران؛ ایا هنوز اشتباه داوری بخشی از فوتبال است؟

همیشه در زمان اشتباهات در فوتبال با یک جمله مواجه می شویم که اشتباه داوری بخشی از فوتبال است.
قابل توجه کمیته داوران ایران؛ ایا هنوز اشتباه داوری بخشی از فوتبال است؟

اشتباهات داوری همواره در فوتبال جهان بوده وحتی داوران بزرگ دنیا در بازیهای بزرگ وجام جهانی هم اشتباه داشته اند و می شود گفت که این باور واعتقاد را همه فوتبالی ها دارند که اشتباه داور جزئی از بازی فوتبال است؛ داور هم انسان است ومثل همه ممکن است اشتباه می کند.

وقتی در جام جهانی دیگو مارادونا با آن آشکاری با دست توپ را گل می کند وهمه این صحنه را می بینند بجز داور بازی ؛ آرژانتین با همان دست های مارادونا واشتباه داور تا جایی پیش می رود که قهرمان می شود و اینجاست که می بینیم که یک اشتباه تا چه اندازه توانسته است مسیر یک تیم و حتی یک ملت را تغییر دهد که نمی شود گفت که داور هم انسان است و اشتباه می کند.

 فوتبال ایران هم  از این قائده مستثنی نبوده و همیشه داوری و اشتباهاتش وجود داشته و همواره صدای تیم ها ومربیان مختلف را در آورده است.

دراروپا اکنون و در روزگار کنونی داوران فوتبال از ارزش وجایگاه خاصی برخوردار هستند حقوق بالا ومشخصی دارند که به موقع هم پرداخت می شود تا داوران تمامی تمرکزشان به بازی باشد تا اشتباهات را به وسیله داور به حداقل برسانند وتا حدود زیادی هم در این کار موفق شده ونتیجه مثبت آن را دیده اند.

درضمن اکنون تعداد داوران از4به 6نفر اضافه شده وداوران از امکانات مجهزتری برخوردار هستند وقانون جدیدی هم در اختیارشان گذاشته شده تا بابررسی ویدیوی چک صحنه های حساس ومشکوک را مجدد بازبینی نمایند واین قانون در حال گسترش به همه کشورهای صاحب فوتبال است.

اما در ایران قضیه کاملا متفاوت است؛نگاه به داوران همان نگاه دهه پنجاه  می باشد و داوران نه از امکانات خاصی برخوردار هستند ونه حتی حقوق ناچیزشان به موقع پرداخت می شود!

داوران در ایران ناچارهستندابتدا قبل از داوری برای کسب درآمد یک ویا دو شغلی داشته باشند و به هیچ وجه به داوری نگاه درآمدی ندارند ونمی توانند داشته باشند ؛که همین امر باعث می شود در خیلی از بازیها تمرکز لازم را برای تصمیم گیری وقضاوت نداشته باشند.

البته اوضاع در لیگ های پایین به مراتب وحشتناک تر هم است وهمین اوامر باعث می شود روزبه روز اشتباهات داوران بیشتر شود ؛و به طبع صدای تیم ها هم بخاطر همین اشتباهات دربیاید والبته در این مواقع عادت کردیم که هروقت اشتباهی از داور رخ داده اولین حرف یا جمله ی که به معترضان قضاوت گفته می شود این است که اشتباه داوری جزیی از فوتبال است.

انگار قرار نیست نگاه فدراسیون فوتبال ما به داوری تغییر کند؛انگار نه انگار که در روزگاری به سر می بریم که همه چیز به لطف وجود تکنولوژیی پیشرفت کرده است.

داوران در اروپا از تکنولوژیی های خاصی برخوردار هستند که کارقضاوتشان را راحت تر کرده است وبه آنها کمک میکند تا تصمیم گیری های درستی داشته باشند. ساعت مچی دیجتالی دارند تا اگر توپ از خط عبور کرد آن را با کلمه GOOL نشان دهد اما درایران توپ امید ابراهیمی یک متر گل می شود وداور نمی ببیند! و انگار نه انگار که در زمان تکنولوژیی قرار داریم و باید امکانات بروز را در اختیار داوران قرار دهیم.

باور کنید زمان این جمله که اشتباه داوری بخشی از فوتبال است تمام شده واکنون فیفا تمهیداتی اندیشه که دیگر اشتباه داوری بخشی از اشتباهات فوتبال نباشد.

به امید آنکه با تغییر نگاهها وحمایت داوران وبروز رسانی تکنو لوژیی در ایران هم اشتباه داوری جزی از فوتبال نباشد

نویسنده: فیاض صادقی

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4jrlxz

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


آمار نامید کننده برای جمی ها؛ چهارمین باخت پی در پی پارس!پرسپولیس آمارهای پارس را بهم ریخت