تاریخ انتشار: 1397/12/14 17:06
کد خبر: 107691

وقتی توپ‌جمع‌کن های کنار زمین از بازیکن و مربی و داور در نتیجه تأثیرگذارترند

تنها 9بازی تا پایان فصل باقی‌مانده و یورگن کلوپ که بیشتر فصل را بالای سر گواردیولا به صدر جدول تکیه زده بود، حالا با یک امتیاز کمتر به رده دوم سقوط کرده است.
وقتی توپ‌جمع‌کن های کنار زمین از بازیکن و مربی و داور در نتیجه تأثیرگذارترند

کلوپ چندی پیش ادعا کرده بود که هواداران اورتون هم آرزو دارند این فصل لیورپول قهرمان شود. حالا همان اورتون، 2 امتیاز از لیورپول دزدیده. کلوپ که شدیدا زیر فشار است؛ 2 بازی پیاپی مساوی کرده و در بازی اول مقابل من‌یونایتد وقتی هندرسون موقع تعویض با او دست نداد به‌تندی صدایش کرد و از او خواست اول دست بدهد بعد روی نیمکت بنشیند و حالا خشم خود را سر توپ‌جمع‌کن‌های گودیسون‌پارک خالی می‌کند. توپ‌جمع‌کن‌ها کمک شایانی به اورتون برای متوقف کردن لیورپول کردند و همین کلوپ را به خشم آورد. این اولین‌باری نیست که مربیان یا بازیکنان از شیطنت توپ‌جمع‌کن‌ها شاکی می‌شوند. در ایران، تیم‌های مشهدی معمولا از توپ‌جمع‌کن‌های خود سود می‌بردند و آنها صدای تیم‌های میهمان را در می‌آوردند. به‌هرحال با اتفاقی که افتاده، این شغل توجهات زیادی را به‌خود جلب کرده است. هفته گذشته هم گومز، بازیکن الهلال در شادی بعد از گلش یک توپ‌جمع‌کن را به وحشت انداخته بود که بعدا مجبور شد از او دلجویی کند. حالا خیلی‌ها می‌خواهند درباره این شغل اطلاعاتی به‌دست بیاورند.

  یک‌بار در سال2013ادن آزار وقتی برای آوردن توپ در خارج از زمین به سمت آن رفت دید یک توپ‌جمع‌کن روی آن نشسته. آزار توپ را از زیر توپ‌جمع‌کن با خشونت درآورد و توسط داور اخراج و بعدا 3 جلسه محروم شد. بعدا معلوم شد این فرد که نامش چارلی مورگان بوده، روز قبل از بازی توییت کرده بود که می‌خواهد در این بازی به سود سوانزی وقت‌کشی کند. او 17ساله بود درحالی‌که سقف سن برای این شغل 13سال است.

  توپ‌جمع‌کن‌ها، ball boy، در تنیس و والیبال هم حضور دارند اما معمولا منشا حاشیه نمی‌شوند چون اصولا در این دو ورزش چیزی که اهمیت ندارد زمان و وقت‌کشی است. در گلف توپ‌جمع‌کن نداریم اما گاهی فردی پیدا می‌شود که در دریاچه یا حوضچه زمین گلف غواصی می‌کند و با جمع‌آوری توپ‌های غرق شده در آب پول‌وپله‌ای به‌هم می‌زند.
  در بسکتبال به‌جای توپ‌جمع‌کن، مأمور آب داریم؛ Waterboy. وظیفه مأمور آب، آبرسانی به بازیکنان داخل زمین و حوله آوردن برای آنهاست. دستمزد خوبی هم می‌گیرند؛ مأموران آب در لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکایی و لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا حدود 53هزار دلار در سال درآمد دارند.

  در تنیس هم وضع توپ‌جمع‌کن‌ها توپ است. پاره‌وقت ساعتی 7.75دلار برای تنیس آزاد آمریکا می‌گیرند و توپ‌جمع‌کن‌های دائمی سالانه به‌اندازه همتاهای خود در بسکتبال و فوتبال آمریکایی دستمزد دارند. آنها باید تست‌های ورزشی را گذرانده باشند و به‌خاطر پخش تلویزیونی و اسپانسرها ظاهر خوبی هم داشته باشند. برای تنیس آزاد آمریکا 500نفر ثبت‌نام می‌کنند که نیمی از آنها پذیرفته می‌شوند.
  در فوتبال معمولا توپ‌جمع‌کن‌ها را از مدارس فوتبال خود باشگاه می‌آورند و گاهی برخی از همان‌ها بعدها به تیم بزرگسالان می‌رسند. براهیم دیاز، خرید تازه رئال از منچسترسیتی در مالاگا توپ‌جمع‌کن بود و عکسی از او در حال تماشای ایسکو و کاسورلا منتشر شده. برناردو سیلوا(ستاره پرتغالی من‌سیتی) زمانی در بنفیکا و فیلیپ لام(اسطوره بایرن‌و تیم ملی آلمان) هم در بایرن از توپ‌جمع‌کنی شروع کردند. باورتان می‌شود گواردیولا هم از همین‌جا شروع کرده؟ فابیو کاناوارو (ناپولی)، فیل فودن (من‌سیتی)، وین رونی (اورتون)، استیو تیلر (نیوکاسل)، رائول (رئال)، وزلی اسنایدر (آژاکس)، کارلوس ته‌وس (بوکا)، کواچیچ (دینامو زاگرب)، ایاگو آسپاس (سلتا)، آردا توران (گالاتاسرای)، موراتا (اتلتیکو) و... از توپ‌جمع‌کن‌هایی بودند که بعدا ستاره فوتبال شدند.
  در سایر رشته‌ها هم گاهی چنین مواردی پیش می‌آید. همین راجر فدرر که اخیرا یکصدمین جام دوران حرفه‌ای خود را فتح کرده، وقتی بچه بود به‌عنوان توپ‌جمع‌کن در تورنمنت تنیس خارج سالن سوئیس فعالیت می‌کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4vjybz

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


رایولا پوگبا را به لیگ اسپانیا یا فرانسه می برد؟