تاریخ انتشار: 1395/07/16 15:29
کد خبر: 257146

مرور تاریخ: فرانسه و آن شکست دردناک در برابر بلغارها

مرور تاریخ: فرانسه و آن شکست دردناک در برابر بلغارها

به گزارش سرویس فوتبال خارجی فرتاک ورزشی،  بازی امشب فرانسه مقابل بلغارستان فقط بازی مقابل این تیم نیست، بلکه بازی مقابل تاریخ فرانسوی هاست. وقتی تیم دیدیه دشان  در استاد دفرانس مقابل این تیم برود، برای اولین بار بعد از فینال تراژدیک یورو 2016 مقابل پرتغال خواهد بود که در آن بازی می کند. در آن بازی آبی ها با سربلندی ورزشگاه را ترک کردند چون فاصله زیادی تا رسیدن به قهرمانی نداشتند.

آخرین بار که این تیم در پاریس با بلغارستان بازی کردن البته اوضاع خیلی متفاوت بوده است. ونسان گوئرین به یورواسپرت گفته:«در تاریخ فوتبال فرانسه دو روز است که هرگز فراموش نمی شود. 12 جولای 1998 و 17 نوامبر 1993».

 

اولی شبی بود که فرانسه توانست برزیل را 3 بر صفر شکست دهد و قهرمان جام جهانی شود. اما دومی یکی از بدترین شکست هایی بود که این تیم تا به حال تجربه کرده است. فرانسه که تنها یک امتیاز برای راهیابی به جام جهانی 94 کم داشت در پارک دپرنس به مصاف بلغارستان رفته بود و بازی 1 – 1 بود. گل اول بازی را اریک کانتونا در دقیقه 32 زده بود و امیل کوستادینوف توانسته بود بازی را به تساوی بکشاند. بعد از نیمه اول، بازی پرتنش شد و در حالی که زمان زیادی تا پایان نمانده بود فرانسه صاحب یک ضربه ایستگاهی شد. نتیجه واضح بود، اما فرانسه به جای این که توپ را به گوشه ها و نزدیکی نقطه کرنر ببرد، داوید ژینولا ارسالی روی دروازه داشت و بازگشت آن ارسال برای بلغارستان تبدیل به گل شد، آن هم در حالی که دقیقه 90 رسیده بود. هریستو استوئیچکوف درباره آن بازی گفته:«فرانسه خیلی ترسیده بود و با استرس زیاد بازی می کرد».

فرانسه حذف شد و بازی واقعا دراماتیک بود. هولیه مجبور شد استعفا دهد، عمر مربی گری او فقط 12 بازی بود و تجربه آن شب را این طور بیان کرد:«مصیبت بار ترین سناریوی ممکن». او که بعدا سرمربی لیورپول شد تنها یک نفر را مسئول می دانست: ژینولا. ژینولا هم بعد از آن جنگی با سرمربی اش آغاز کرد:«هرگز نگفتم که من باید به جای کانتونا یا پاپین بازی کنم. چیزی که گفتم خیلی ساده بود، فکر می کنم او مربی ضعیفی بود و به راحتی تحت تاثیر رسانه ها قرار می گرفت. رسانه ها از اشتباه من تیترهای بزرگی ساختند، اما من هرگز نگفته بودم باید جای کس دیگری بازی کنم». هولیه اما در ادامه او را قاتل فرانسه نامید. ژینولا گفته:«وقتی به پاریس برگشتم همه مرا هو می کردند، فقط به خاطر حرفی که هولیه زده بود». البته خود او بعدها در کتاب زندگی نامه اش فاش کرد که آن اشتباه چیزی بوده که به خاطرش در تمام زندگی خودش را سرزنش می کند.

تیم ملی فرانسه اما در سال 1996 توانست آن خاطرات را پاک کند و در رقابت های اروپایی در سنت جیمز پارک بلغارستان را 3 بر یک شکست داد. در خانه ژینولا. بعید است در دیدار این جمعه آن اتفاقات دراماتیک تکرار شود، اما شب تلخ فرانسوی ها به خود آن ها و همه فوتبالی ها یک پیام می دهد: هیچ چیز تضمین شده نیست.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/4yybmm

اخبار مرتبط



آخرین اخبار


دشان: نگران پوگبا نباشید؛ او به روزهای اوجش باز می گردد