تاریخ انتشار: 1402/08/24 18:16
کد خبر: 1261284

نحوه صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 2026

با افزایش سهمیه قاره کهن برای جام جهانی 2026 که 48 تیمی خواهد بود، دیگر تیم‌های بزرگ قاره کهن کار سختی برای گرفتن مجوز صعود به مهم‌ترین رویداد فوتبالی نخواهند داشت.
نحوه صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 2026

همان‌طور که مطلع هستید جام جهانی 2026 به میزبانی آمریکا ، مکزیک و کانادا قرار است برای نخستین‌بار با حضور 48 تیم به انجام برسد. اضافه شدن 16 تیم به این رویداد مهم باعث شده تا نمایندگان هر قاره از جمله قاره کهن افزایش پیدا کنند. آسیا در جام بیست‌وسوم 8 نماینده مستقیم دارد و یک تیم هم در پلی‌آف بین قاره‌ای حاضر خواهد شد و این یعنی حضور در این تورنمنت بزرگ دیگر برای مدعیان آسیایی از جمله ایران، نمی‌تواند چالش خاصی در پی داشته باشد.

در دور نخست انتخابی جام جهانی در آسیا چه گذشت؟

مسابقات انتخابی جام جهانی 2026 در قاره کهن طی 5 مرحله برگزار می‌شود. دور نخست با حضور 20 تیم به انجام رسید و تیم‌های 27 تا 46 رنکینگ به صورت رفت‌وبرگشتی و حذفی ب

صعود از دور دوم مساوی با صعود به جام ملت‌ها

حالا نوبت به دور دوم رسیده است. 26 تیم در کنار 10 تیم صعود کرده قرار گرفته‌اند و قرار است شاهد 9 گروه 4 تیمی باشیم. تیم ملی ایران در این مرحله وارد مسابقات شده و با تیم‌های هنگ‌کنگ، ترکمنستان و ازبکستان هم‌گروه است. از هر گروه 2 تیم به مرحله بعدی کوالیفای خواهند شد. صعودکنندگان همچنین می‌توانند خوشحال باشند که جزو حاضرین قطعی در جام ملت‌های 2027 هم هستند.

هشت سهمیه مستقیم آسیا در جام جهانی چگونه مشخص می‌شوند؟

18 تیم راه یافته به دور سوم در قالب 3 گروه 6 تیمی باید به رقابت ادامه دهند. 2 تیم اول هرگروه به صورت مستقیم جواز حضور در جام جهانی 2026 را به‌دست می‌آورند. اما هنوز ماجرا به پایان نرسیده است. تیم‌های سوم و چهارم هر گروه پا به مرحله چهارم انتخابی خواهند گذاشت. در آن مرحله 6 تیم در 2 گروه 3 تیمی به صورت دوره‌ای اما نه رفت‌وبرگشتی باید 2 مسابقه را به انجام برسانند. صدرنشین هر 2 گروه مذکور جواز حضور در جام جهانی را به دست می‌آورند تا تکلیف 8 تیمی که مستقیم از (AFC) راهی آمریکا، مکزیک و کانادا می‌شوند، مشخص شود.

قاره کهن در پلی‌آف بین قاره‌ای هم نماینده دارد

حالا باید به سراغ سهمیه آسیایی حاضر در پلی‌آف بین قاره‌ای برویم. در این مرحله کونکاکاف (2)، آسیا، کونمبول، آفریقا و اقیانوسیه نماینده خواهند داشت. اما تیم آسیایی چطور باید به این مرحله قدم بگذارد؟ به دور چهارم انتخابی برمی‌گردیم. همان‌طور که اشاره شد صدرنشین‌های 2 گروه به جام جهانی صعود می‌کنند. تیم‌های دوم 2 گروه اما باید ابتدا به صورت رفت‌وبرگشتی در ماه نوامبر سال 2025 به مصاف یکدیگر بروند. برنده آن مسابقه می‌تواند شانس خود را برای دریافت سهمیه نهم آسیا در پلی‌آف بین قاره‌ای امتحان کند.

2 بازیکن اندونزی در کنار مسی!

در حال حاضر تنها منطقه آمریکای‌جنوبی و آسیا مسابقات مقدماتی جام جهانی را آغاز کرده‌اند. در کنار لیونل مسی از آرژانتین و نیکولاس دلاکروس از اروگوئه، دیماس دراجاد و رمضان سانتانا از اندونزی با 3 گل آقای گل‌های انتخابی به‌شمار می‌روند. 

فردا (پنجشنبه) دور دوم انتخابی جام جهانی 2026 در قاره کهن با انجام 18 بازی در 9 گروه آغاز می‌شود. دیدارهای این مرحله در تاریخ 11 ژوئن 2024 به پایان خواهد رسید. با توجه به مسیری که درباره‌اش صحبت شد، تیم‌های بزرگ آسیا از جمله ایران، استرالیا، ژاپن، کره‌جنوبی و عربستان دیگر مشکل خاصی برای صعود به جام جهانی ندارند و عدم صعود به این تورنمنت کار بسیار سختی خواهد بود.

 

ه مصاف یکدیگر رفتند که در پایان 10 تیم افغانستان، بنگلادش، سنگاپور، یمن، میانمار، پاکستان، چین‌تایپه، اندونزی، هنگ‌کنگ و نپال به مرحله بعدی راه یافتند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/lyboa6

آخرین اخبار