تاریخ انتشار: 1402/12/09 14:21
کد خبر: 1268238

روزبه چشمی؛ کاپیتان بدون بازوبند و سرمربی بعدی استقلال!

استقلال با گل کاپیتان واقعی خود، ۳ امتیاز بازی حساس با سپاهان را در خانه نگه داشت.
روزبه چشمی؛ کاپیتان بدون بازوبند و سرمربی بعدی استقلال!

در فوتبال برای مشخص بودن کاپیتان نسبت به سایر بازیکنان بازوبندی به بازوی او بسته می‌شود. کاپیتان جانشین مربی درون زمین و هماهنگ کننده بازیکنان است و بیرون زمین هم نقش سخنگوی بازیکنان و رابط با مدیران و مربیان را دارد. کاپیتان در دنیای فوتبال به روش‌های مختلفی انتخاب می‌شود اما در کشور ما معمولاً بازوبند کاپیتانی بر بازوی با سابقه‌ترین بازیکن در هر تیم بسته می‌شود. بازیکنی بزرگتر از بقیه که سایرین از او حرف شنوی داشته باشند. اما در همین فوتبال خودمان به کرات دیده‌ایم بازیکنانی که صاحب بازوبند کاپیتانی در یک تیم نیستند اما نقش کاپیتان را بازی و وظایف او را انجام می‌دهند.

کاپیتان علاوه بر داشتن سابقه و تجربه باید نفوذ کلام و کاریزما داشته باشد، حرفش در گوش و جان بازیکنان بنشیند و در مواقع حساس بتواند تیم را رهبری کند لزوماً ستاره تیم نمی‌تواند کاپیتان خوبی باشد و خلاصه اینکه ویژگی‌های یک کاپیتان خوب آنقدر زیاد است که کمتر پیش می‌آید در یک بازیکن جمع شود اما وقتی جمع شود، آن تیم بسیار خوشبخت خواهد بود.

در سال‌های دور پرسپولیس فرشاد پیوس را با بازوبند کاپیتانی داشت. تیمی که ستاره‌های بسیاری در آن بازی می‌کردند اما اهل فن می‌دانستند و قبل هر بازی می‌دیدند که کاپیتان واقعی پرسپولیس احمدرضا عابدزاده است. بازیکنان وقتی به زمین می‌آیند تا گرم کنند از یک نفر تبعیت می‌کنند. وقتی قبل از شروع مسابقه حلقه می‌زنند تا یکدل شوند، به حرف‌های یک نفر گوش می‌دهند و آن یک نفر کاپیتان واقعی است، حتی اگر بازوبند بر بازویش نباشد.

قبل از بازی با سپاهان همه حاضران در ورزشگاه دیدند که این روزبه چشمی بود که بازیکنان را جمع می‌کرد و همه گوش به دهان او دوخته بودند. در بازی‌های قبلی هم روزبه کاپیتان بدون بازوبند استقلال بود و دیدیم که در این مسابقه با یک شلیک تماشایی کار را برای نکونام درآورد. همین حالا در پرسپولیس علیرضا بیرانوند حتی وقتی که بازوبند ندارد، وظایف کاپیتانی را بیشتر از وحید امیری انجام می‌دهد. ایرادی هم ندارد ، چرا که شخصیت بازیکنان با یکدیگر متفاوت و این کاریزما و تاثیرگذاری دلیل عیب یا ضعف دیگران نیست.

در استقلال حال حاضر بازوبند کاپیتانی در اختیار سید حسین حسینی است و هرگاه او در زمین نباشد، روزبه چشمی به عنوان کاپیتان دوم بازوبند را می‌بندد اما حتی وقتی حسینی هم درون زمین باشد، کاپیتان واقعی آبی‌ها روزبه است. اصلا خیلی از مربیان بزرگ دنیا کاپیتان را بر اساس پست بازی انتخاب می‌کنند و بهترین گزینه رهبر خط دفاعی یا هافبک دفاعی است که از مرکز زمین کنترل کاملی روی همه بازیکنان خودی و حریف دارد. معمولاً بازیکنانی که در این دو پست بازی می‌کنند مربیان خوبی هم می‌شوند.

پس از همین حالا می‌توان حدس زد که روزبه چشمی در پایان فوتبال حرفه‌ای تبدیل به یک مربی خوب خواهد شد، درست مثل خود جواد نکونام که روزگاری در همین پست بازی می‌کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/npedex

آخرین اخبار